1

Onderwerp: hoeveel bakmix

Hoi hoi!

Als ik een taart bak in een 20 cm bakvorm gebruik ik altijd de hoeveelheid van de 25 bakmix en dan komt de taart perfect hoog uit. Dit blijkt alleen niet te kloppen bij de 25cm bakvorm.

Hoeveel bakmix ( funcakes) gebruiken jullie voor een taart van 25 cm en 7, 5 cm hoog??
Of kan het een andere oorzaak hebben dat mij taart niet zo hoog wordt?

Welke hoeveelheid gebruiken jullie bij de chocolade biscuit ( bij gebruik van een 7, 5 cm hoge pan)
Groetjes Suzan

2

Re: hoeveel bakmix

heb je al in het schema gekeken?

over de chocolade biscuit kan ik je geen antwoord gegeven...  * deze taartmuts bakt eigenlijk bijna niet meer *

3

Ik gebruik 400 gr mix bij een 25 cm.
Chocobiscuit maak ik door 1/3  (van de droge biscuitmix) afgekoelde, gesmolten pure chocolade, de laatste 2 langzame minuten mee te mixen. Hoop dat je snapt wat ik bedoel  ;) (ben niet goed in uitleggen)

4

Ja ik had al in het schema gekeken maar die maten kloppen niet voor de taaten ban 7, 5 cm thans niet bij mij.
450 is ook te weinig bij mij....
Doe ik technisch iets fout? Ik hou de verhoudingen aan die op de verpakking staan en mix het eerst 10 minuten hoog en dan 2 minuten laag.wDe oven heb ik de helft van de tijd op 150 en de andere helft op175  (ik heb geen stand daartussen)

Iemand enig idee?

5

Vreemd.... 400 is bij net aan. Meer stroomt over. Misschien is je oventemp niet goed?  Hoe mix je eigenlijk? Ik zou, wanneer ik alleen 150 gr of 175 gr kon, de taart op alleen 150 gr bakken, maar dan wel langer. Misschien wel een uur of zo

6 Laatst bewerkt door djehr (31-03-2014 11:57)

http://forum.deleukstetaarten.nl/viewto … ?id=201922

Voor de 25 cm van 7,5 cm hoog heb je 480 gram mix nodig. Met de tabellen van de link hierboven kun je precies de juiste hoeveelheid uitrekenen.

7

djehr schreef:

Voor de 25 cm van 7,5 cm hoog heb je 480 gram mix nodig

Ik ken jouw lijst en begrijp dat heel veel forumleden er blij mee zijn :), maar begrijp echt niet dat mijn bakvormen overstromen bij deze hoeveelheden. Ik gebruik de FC mix en bak in de PME 7 cm, maar doe blijkbaar iets niet goed  :think:

8

Esther68 schreef:
djehr schreef:

Ik ken jouw lijst en begrijp dat heel veel forumleden er blij mee zijn :), maar begrijp echt niet dat mijn bakvormen overstromen bij deze hoeveelheden. Ik gebruik de FC mix en bak in de PME 7 cm, maar doe blijkbaar iets niet goed  :think:

Nou, als je biscuit hebt voor een 7,5 cm hoge taart en je bakblik is maar 7cm, dan lijkt het me duidelijk dat ie overloopt. Bakblik een beetje verhogen met bakpapier, of anders de hoeveelheden pakken voor 7cm hoog....

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

9

SweetTooth schreef:
Esther68 schreef:
djehr schreef:

Nou, als je biscuit hebt voor een 7,5 cm hoge taart en je bakblik is maar 7cm, dan lijkt het me duidelijk dat ie overloopt. Bakblik een beetje verhogen met bakpapier, of anders de hoeveelheden pakken voor 7cm hoog....

Denk niet dat het zoveel uitmaakt, die halve cm, eerlijk gezegd. Maar ik heb even naar mijn bakpannen gekeken en deze zijn 7,6 cm hoog. Dit is zoals mijn biscuit eruit ziet bij en 25x7,6 cm met 400 gr mix
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-CFUQWJ6G.jpg

Al mijn biscuits zien er zo uit trouwens (Bij een 22,5 gebruik ik 300 gr mix, bij een 20 cm 270 gr, bij een 30 cm 550 gr mix)

10 Laatst bewerkt door Suusk (31-03-2014 22:09)

SweetTooth schreef:
Esther68 schreef:
djehr schreef:

Ik ga dat schema eens aanhouden en kijken of het dan wel lukt. Toch raar dat de ene meer moet gebruiken dan de ander. Een vriendin van mij krijgt met (mijn) 25 cm pan indd ook hogere kapsels dan ik.... Zij heeft dan wel een oven die op 160 kan... zou dat dan toch de crux zijn?

11

trouwens!! Kan het zijn dat de reden is dat ik ooit een aantal grammen ei te kort kom?
Ooit wegen mijn eieren minder dan 50 gr per ei...

12

Suusk schreef:
SweetTooth schreef:
Esther68 schreef:

Ik ga dat schema eens aanhouden en kijken of het dan wel lukt. Toch raar dat de ene meer moet gebruiken dan de ander. Een vriendin van mij krijgt met (mijn) 25 cm pan indd ook hogere kapsels dan ik.... Zij heeft dan wel een oven die op 160 kan... zou dat dan toch de crux zijn?

Ik bak ook op 150 gr, max 155 gr. Eerst bakte ik ook op 160 gr, maar kreeg toen een hogere bolling dan nu. Mijn biscuits komen zo de oven uit (foto). Ik heb er geen plank oid op gelegd.
Ik vind het ook raar dat er zo'n verschil in zit, eerlijk gezegd. Ik heb wel alles op kamertemperatuur. Mijn eieren liggen niet in de koelkast (gaan zo hard bij ons. Denk dat er wel 30+ per week doorheen gaan ;))

13

Suusk schreef:

trouwens!! Kan het zijn dat de reden is dat ik ooit een aantal grammen ei te kort kom?
Ooit wegen mijn eieren minder dan 50 gr per ei...

Ik weeg mijn eieren dus altijd af, zonder schil. Voor een 25 cm heb ik dan 312 gr ei nodig.
Dit is 2xL =110 + 4xM= 200. Totaal is dus 310, maar raar genoeg kom ik meestal precies op 312 uit (kijk ook naar de grootte van de M eieren. Hoezo precies?  ;) )  Zo doe ik dit bij al mijn biscuits.

Bakken op een lagere temperatuur zorgt er voor dat je bisquit beter rijst en ook minder bolt in het midden. Je bisquit rijst dan rustiger, gelijkmatiger en over het algemeen ook beter. Als je je bisquit te hoog in de oven plaats wil hij ook wel eens gaan bollen in het midden, dus bakken op een lage temperatuur en onder in de oven. Geld trouwens ook voor cake e.d. Eventueel kun je de temperatuur in stappen verhogen, maar ik bak altijd alles met geduld ;-). Dat zou de verklaring kunnen zijn waarom de 1 7,5 cm krijgt terwijl de ander maar 6 cm krijgt met hetzelfde beslag.

15

Als,ik die foto zo zie is de taart niet helemaal gaar bovenop
Ik weeg mijn eieren nooit, gebruik altijd de M van de cduizend, en ze zij echt altijd prefect

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

16

Tigrasas schreef:

Als,ik die foto zo zie is de taart niet helemaal gaar bovenop
Ik weeg mijn eieren nooit, gebruik altijd de M van de cduizend, en ze zij echt altijd prefect

Ik stel altijd mijn kookwekker in op x minuten en dan doe ik de oven open om te kijken of mijn biscuit gaar is. Op dat moment staat de biscuit bol en voelt erg slap (net niet gaar) aan. Dan doe ik er een minuut of 5(+2) bij. in de tussentijd (in de oven) is de biscuit gezakt tot wat je op de foto ziet.
De biscuit laat dan nog net niet los aan de zijkant en plakt nooit aan het rooster vast. Hij is dus goed gaar  ;) . Ook tijdens het doorsnijden zie ik dat mijn biscuit luchtig is, en gaar  ;).

17

Denk niet dat het zoveel uitmaakt, die halve cm, eerlijk gezegd.

Nou... bij een vorm van 25 cm is de inhoud van die halve centimeter bijna een liter. Maakt wel degelijk verschil dus.

Hoogte * 3,14 * r2 (dus: 0,5*3,14*25*25)

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

18

cakebym schreef:

Denk niet dat het zoveel uitmaakt, die halve cm, eerlijk gezegd.

Nou... bij een vorm van 25 cm is de inhoud van die halve centimeter bijna een liter. Maakt wel degelijk verschil dus.

Hoogte * 3,14 * r2 (dus: 0,5*3,14*25*25)

Ben geen rekenwonder, maar volgens de tabel is dit 0.3 liter  ;)

19

ik dus al helemaal niet... Waar ga ik dan de fout in?

Oh, nou zit ik het... ik heb de diameter genomen ipv de straal  :grr:  :grr:  :grr:
Je hebt helemaal gelijk Esther68!
Laten we het er maar op houden dat het een lange dag was gisteren  :rolleyes:

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

20

Gisteren heb ik een biscuit gemaakt en een lagere temperatuur gebruikt maar toen kwam het helemaal niet op. De eieren waren exact afgewogen. Bij de hogere temperaturen kwam de biscuit beter omhoog... :think:  Ik denk dat de temperatuur van de over niet klopt en ga vandaag even een oven thermometer kopen om te controleren.

21

Suusk schreef:

Gisteren heb ik een biscuit gemaakt en een lagere temperatuur gebruikt maar toen kwam het helemaal niet op. De eieren waren exact afgewogen. Bij de hogere temperaturen kwam de biscuit beter omhoog... :think:  Ik denk dat de temperatuur van de over niet klopt en ga vandaag even een oven thermometer kopen om te controleren.

Zou goed kunnen. Ben benieuwd of het inderdaad aan de oventemp ligt.

@cakebym: kan gebeuren  ;) .

22

Kan het zijn dat het niet luchtig genoeg is?
Als ik de hoeveelheid van 400 gr mix ed gebruik en 10 hoog klop en 2 min laag, dan kan ik mijn 25 cm bakblik niet voor 2/3 vullen. De bak is dan voor de helft gevuld.
Hebben jullie dat ook?

Thanks!