1

Onderwerp: hoeveel funcake mix??

Ik heb van de week mijn eerste taart gebakken. ik heb keurig het lijstje wat ik in de winkel in almere haven mee kreeg aangehouden.
Mijn taart ging wel iets omhoog, maar niet hoog genoeg.
vooral in het midden groeide hij, geen uitbarsting!
maar de randen bleven laag. zo ongeveer op de helft.

Ik ben begonnen met 140c 13 min 150c 13 min en 160c 13 min

Wat kan ik verkeerd gedaan hebben?

Te weinig mix? of te kort geklopt? (heb de tijd van het pak aangehouden) of is mijn mixer niet krachtig genoeg?

2

Re: hoeveel funcake mix??

Ik smeer mijn beslag tegen de rand omhoog en bak op max 155 hetelucht. Constant, dus niet oplopend (gedoe). Ik denk dat je te weinig mix hebt gebruikt. Zelf gebruik ik de tabel van DLT shop. Is net iets meer en mijn biscuits worden 7-8 cm hoog.

Bedoel je http://www.deleukstetaarten.nl/tabellen
Ik heb voor 25cm 250 gram ei 333 gram mix en 33 ml water gebruikt.

Wordt jouw taart echt super strak aan de bovenkant?

Esther68 schreef:

Ik smeer mijn beslag tegen de rand omhoog en bak op max 155 hetelucht. Constant, dus niet oplopend (gedoe). Ik denk dat je te weinig mix hebt gebruikt. Zelf gebruik ik de tabel van DLT shop. Is net iets meer en mijn biscuits worden 7-8 cm hoog.

4

Woooow veel.te weinig mix idd. Ik gebruik deze tabel
http://forum.deleukstetaarten.nl/viewto … ?id=207466

i just LOVE it!

Ik snap er soms niks meer van, waarom zijn er 2 lijstje?
maar ik ga morgen voor het testen nog een taart proberen alleen dan met deze lijst, wie weet!

Moet zeggen dat hij wel heerlijk smaakte, dus ik hoop niet dat als ik nu meer mix gebruik de smaak zal veranderen.

lovemybeeb schreef:

6

ik kwam er ook niet uit, met al die lijstjes. Deze beviel me goed & nog steeds.

i just LOVE it!

7

Nee, op de site van DLT shop staat links onderin, in het roze gedeelte 'benodigdheden tabel'. Maar nu ik even gekeken heb, zie ik dat deze veranderd is..... minder mix. Dan kun je gaan naar de site van Felicitaartjes.nl. Dit is wel de tabel die ik gebruik (deze stond dus eerst op DLT). Bij een 25 cm gebruik ik 400 gr mix en 312 ei (5 M+1L). Mijn biscuits worden redelijk plat, zit alleen een randje van een cm of zo  ;)

8

lovemybeeb schreef:

Deze hoeveelheden stromen bij mij over  ;)

Ik denk niet dat ik met 67 gram meer een volle taart had gehad.

hoe kan het dan dat het bij jouw wel lukt?

Esther68 schreef:

Nee, op de site van DLT shop staat links onderin, in het roze gedeelte 'benodigdheden tabel'. Maar nu ik even gekeken heb, zie ik dat deze veranderd is..... minder mix. Dan kun je gaan naar de site van Felicitaartjes.nl. Dit is wel de tabel die ik gebruik (deze stond dus eerst op DLT). Bij een 25 cm gebruik ik 400 gr mix en 312 ei (5 M+1L). Mijn biscuits worden redelijk plat, zit alleen een randje van een cm of zo  ;)

10

Esther68 schreef:
lovemybeeb schreef:

Heb ik ook een x gehad, nu ik met oplopende temperatuur bak, eerste kwartier 140gr. Dan 150 gr. Heb ik dat niet.
Ik heb rond PME 7,5 hoog.

i just LOVE it!

11

lovemybeeb schreef:
Esther68 schreef:
lovemybeeb schreef:

Heb ik ook een x gehad, nu ik met oplopende temperatuur bak, eerste kwartier 140gr. Dan 150 gr. Heb ik dat niet.

Misschien een stomme vraag  :O , maar waarom zou je meer mix gebruiken terwijl je met minder hetzelfde kan krijgen? Wanneer mijn bakblik overstroomt gebruik ik gewoon minder mix, maar ga niet anders bakken  ;)

12

Esther68 schreef:
lovemybeeb schreef:
Esther68 schreef:

Misschien een stomme vraag  :O , maar waarom zou je meer mix gebruiken terwijl je met minder hetzelfde kan krijgen? Wanneer mijn bakblik overstroomt gebruik ik gewoon minder mix, maar ga niet anders bakken  ;)

Ik wist niet beter... Was net begonnen met de hobby. Minder mix is altijd goed natuurlijk, maar als iets eenmasl bevalt, verander je dat niet snel haha in mijn geval dan.... Dus deze tabel bevalt me prima

i just LOVE it!

13 Laatst bewerkt door Esther68 (24-03-2014 15:44)

wendy.lamark schreef:

Esther68 schreef:

Misschien maakt het juist wel uit, die 67 gr meer  ;). Het kan ook aan de oven liggen. Ik bak nu zo'n 5 jaar taarten en leer nog steeds. Laatst bv, was ik de oven vergeten aan te zetten en deze was dus nog lang niet op temperatuur toen het beslag al klaar was. Ik heb toch het bakblik erin gezet en toen deze wel  op temperatuur was heb ik de tijd pas ingesteld. Wel iets korter. Mijn biscuit was nog nooit zo plat geweest! :)  :think:  ga ik misschien wel altijd zo doen  ;)

14

Oke! dat is interessant, het zou dus maar zo kunnen dat de temperatuur te laag was?en hij niet goed rees?

Esther68 schreef:
wendy.lamark schreef:

Esther68 schreef:

Misschien maakt het juist wel uit, die 67 gr meer  ;). Het kan ook aan de oven liggen. Ik bak nu zo'n 5 jaar taarten en leer nog steeds. Laatst bv, was ik de oven vergeten aan te zetten en deze was dus nog lang niet op temperatuur toen het beslag al klaar was. Ik heb toch het bakblik erin gezet en toen deze wel  op temperatuur was heb ik de tijd pas ingesteld. Wel iets korter. Mijn biscuit was nog nooit zo plat geweest! :)  :think:  ga ik misschien wel altijd zo doen  ;)

15

Nee, denk niet dat het daar aan ligt. Je begint met 140 en eindigt met 160. Qua rijzen zou dit goed zijn. Als je je beslag in een te hete oven (bv 160 hetelucht)  zet, gaat het rijzen juist te snel. Dan krijg je juist een bult  ;) . Ik bedoeld dus met 'plat' dat de bovenkant van de biscuit plat was, en ik dus eigenlijk niet eens een randje van 1 cm had, wat ik normaal wel heb (bovenkant was bijna net zo plat als de onderkant  ;) ). Hoogte was gewoon 7-8 cm

16

Had het tabelletje op de verpakking vd mix uitgeknipt
En gebruik 1 maat groter, als op de verpakking staat aangegeven.

15 cm - 130gr. Mix - 2 eieren - 13 ML water.
20 cm - 210gr. Mix - 3 eieren - 21 ML water.

Dus als ik een 15cm taartje maak, gebruik ik de aantallen voor een 20cm taartje.
Met de hoge PME bakvormen.

Heb afgelopen week de Bake-even strips aangeschaft, 2 keer gebruikt en wil écht nooit meer zonder.
Deze zorgen ervoor dat het kapsel geleidelijker afbakt en je geen bult in het midden krijgt.
Echt super die dingen!!