1

Onderwerp: Gelukkig voor eigen gebruik...

...Jeetje wat ben ik hier toch enorm ontevreden over...
Ik vond het ook niet leuk om te maken..ik had geen idee wat ik ermee wilde...Tis onze trouwdag vandaag, en kwilde een double barrel proberen. Nou...voor mij voorlopig ff niet weer.
Kheb afgesmeerd met melkchocolade ganache. Wat mij totaal niet beviel...het werd niet stevig, mijn taart ging uitpuilen aan alle kanten...ik kreeg hem met geen mogelijkheid mooi strak en recht.
En aangezien ik geen idee had wat voor decoratie ik erop wilde, ben ik maar wat gaan doen. Ook niet weer dus...Ik dacht: laat ik een leuk kleurtje groen nemen....ging prima...Alleen kreeg ik dus scheuren en plooien onderaan de taart...Toen een donkerdere rand groen onderlangs gedaan..maar ja...er zaten boven op de rand ook wat kleine scheurtjes...ik wilde eigenlijk de hele taart met lijnen decoreren, maar dat ging ook niet op. Dus maar alleen op het lichtgroene gedaan. Ik dacht...leuk lente taartje...Begin van de lente vandaag...leuk...magoed...het lijkt meer op een st. Patricksday taart dan op een lente taart. De bloem bovenop heb ik er maar hupsakee, zo bovenop gelegd..ik was zo klaar met die taart....toen moest de rand van licht naar donkergroen ook nog gecamoufleerd worden, want dat leek ook nergens naar. Nou uiteindelijk dan onderlangs ook maar een randje gedaan, hoewel deze er wel strak uitzag, heb ik het toch maar gedaan omdat ik dacht dat het 'mooier' zou lijken bij de rand erboven...maar tis misschien overbodig...Ik weet het niet meer...
Wat een klaagzang zeg...Sorry dames...soms heb je van die dagen... Ik ben zo blij dat het maar voor eigen gebruik is en dat hij vanavond gegeten wordt. Hopelijk valt de smaak dan nog mee. Gevuld met aardbeienvlaaivulling en aardbeienbotercreme en aardbeienvlaaivulling met vanillebotercreme...

Zou het uitpuilen eraan kunnen liggen dat ik een dijkje heb gespoten van de botercrememix? word dat misschien niet stevig genoeg? Kheb nog nooit eerder gevuld met botercreme, dus ik dacht: ik spuit daar gewoon een dijkje van. Om nou speciaal voor de dijkjes nog 1:1 bc te maken...ik dacht dat dit wel zou kunnen. Dus ik heb bij de aardbeienvlaaivulling dijkjes gespoten en bij de bc-mix dan niet.

Nou sorry dames..als jullie helemaal tot hier al hebben gelezen! Knap! Bedankt!
Hier komt ie dan, ongeveer 16cm hoog (dus valt nog mee volgens mij):

http://www.mijnalbum.nl/Foto650-XANQWQD8.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-DZ4J7ASD.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-LQBFGAEP.jpg

2

Re: Gelukkig voor eigen gebruik...

Ik had na dat hele verhaal echt een soort monster verwacht maar het is toch een keurig taartje geworden? Echt helemaal niks mis mee hoor.  :thumb:
Ik heb dat ook wel, dat ik geen vooropgezet plan heb en dat het dan niet helemaal is wat ik ervan verwacht. Toch maar lekker genieten van je trouwdag en het mooie weer (en je taart! hij is vast lekker).

Dijkje van bcmix moet volgens mij geen probleem zijn trouwens.

3

dankjewel Maria, fijn om je reactie te lezen...

4

Begin van de lente vandaag...leuk...magoed...het lijkt meer op een st. Patricksday taart dan op een lente taart.

Hier moest ik zo om lachen!! haha. Nee serieus, ik vind hem eigenlijk wel mooi, maar hier kan je natuurlijk niet veel mee.. Als je niet tevreden bent, dan is dat omdat je van jezelf vindt dat je het beter kon :-/

5

nou ik dacht daar komt toch een foei lelijke mislukte taart en wat schetst mijn verbazing het is gewoon een mooie taart met een top kleuren combi whahaha oh en nog van harte gefeliciteerd met jullie trouwdag

https://www.facebook.com/pages/Jacakeli … 593?ref=hl
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat !

6

hahaha...dank jullie!

7

Jeetje wat een gedoe zeg, herkenbaar dat als er een en ander tegen zit je motivatie in je grote teen zakt! Toch vind ik het een vrolijke, frisse taart geworden. De vullingen klinken heerlijk dus met de smaak zit het vast wel goed en zo vreselijk is hij toch niet?

Gefeliciteerd trouwens!!

8

Niet te hard zijn voor jezelf! De taart ziet er leuk uit. Wel jammer dat je zo weinig plezier hebt beleefd aan het maken ervan. Maar je leert er altijd van, dus ik wacht gewoon de volgende af  ;)

9

Wat een kostelijk verhaal om te lezen, sorry voor jou was het allemaal wat minder natuurlijk :D

En dat ook nog eens op je trouwdag!!!

Maar............op je trouwdag, zulk ontzettend mooi weer en dan ook nog is een mooie en echt een leuke taart :thumb:  :thumb:

Ach, dan kan je dag, zelfs na zo'n verhaal , niet meer stuk toch :lol:

Gefeliciteerd en weet zeker dat die heerlijk smaakt en iedereen hem mooi vind :)

10

Wat jammer dat je niet hebt kunnen genieten van het maken van de taart.
Hij is hartstikke leuk geworden :thumb: , mooie, frisse kleuren. Ik weet zeker dat je man hem ook prachtig vond :y
Ik hoop dat de taart heerlijk gesmaakt heeft en dat je nu een beetje kunt lachen erom.
Gefeliciteerd met je trouwdag!

Ik vind hem leuk geworden hoor!

Wat betreft uitpuilen, was dat de vulling of het biscuit? Ik vul altijd dun en zet het daarna met folie over de taart in de koelkast zodat de vulling kan opstijven alvorens af te smeren. Zo voorkom je schuiven van de taart en uitpuilen van de vulling zoveel mogelijk. Als ik merk dat de taart te zwaar wordt dan stut ik hem halverwege. Bij een double barrel doe ik dat eigenlijk altijd.
Hoe heb je je ganache gemaakt, wat waren de verhoudingen? Heb je hem eerst goed laten afkoelen? In principe kan je met ganache je taart juist heel mooi strak krijgen, maar het vergt even wat oefening.

12

Ik maak nooit dijkjes van de mix omdat mijn taarten dan ook uitpuilen, maarruuuhh....er is niets mis met je taartje hoor! Gefeliciteerd!

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

13

Had ook iets verschrikkelijks verwacht.... hij is toch leuk geworden? Maar ik snap wel dat je, als het niet gaat zoals je wilt, er niet tevreden over bent. Ik smeer nooit af met de mix omdat ik deze te slap vind inderdaad. Wordt minder hard, vind ik. Maar heb je inderdaad wel gestut? Ik stut mijn barbie- taarten ook altijd, dus zou het bij een DB ook doen. Nou moet ik zeggen dat ik de DB in twee delen zou maken, en dan halverwege een lint oid, om de rand te verdoezelen. Ik weet nl zeker dat het mij niet lukt om de DB met 1 lap te bekleden. Zeker niet met de Zeelandia marsepein, die soms wat (te) zacht is, waardoor er gaatjes aan de zijkant zouden komen.

14

Bedankt allemaal voor de lieve reacties!
Ik zag gisteren bij het aansnijden wat er misschien fout is gegaan....de dowel waren scheef gaan staan...hoe dat is gekomen, is mij een raadsel...ik had ze er echt wel recht ingezet...maar naar mijn idee was mijn biscuit te 'vers' te 'sponzig'. Ik heb dus wel gestut en een kartonnetje tussen de 2 taarten gedaan... De verhouding van mijn ganache was 1:2 en heb het wel goed af laten koelen. Het voelde echt wel koud aan...

Wat ik me nog wel afvraag is, als jullie met ganache afsmeren, maken jullie dan wel gewoon dijkjes van botercreme? of doen jullie van ganache? zoja..opgeklopte ganache? Want het lijkt me dat je met afgekoelde ganache geen stevig dijkje kan spuiten toch? Dat loopt dat weer uit volgens mij... Ik smeer tot nu toe altijd af met botercreme en ook dijkjes van botercreme.. 1:1
Ik had nu dus een dijkje van bc mix, en dat puilde iets uit, en toen ik ging afsmeren met ganacht kwam dat er iets doorheen...had ik dan van te voren eerst het ergste bc even glad moeten strijken? Denk het wel he?

Nou in ieder geval bedankt voor alle reacties....Iedereen vond de taart gelukkig wel lekker ;) en mooi! Ach ja...oefening baart kunst...

We hadden gelukkig erg mooi weer...net als op onze trouwdag zelf...dus dat maakte idd heel wat goed.

15

Nou ik vind hem ook echt super mooi hoor! Helemaal niks mis mee!

Als je afgekoelde ganache uitloopt is hij inderdaad niet stevig. Ik moet die van mij altijd een klein beetje opwarmen, want het wordt echt een harde massa.

17

Maar spuit je met ganache ook een dijkje dan? Als je bijvoorbeeld andere vulling als opgeklopte ganache hebt? Of spuit je dan een dijkje van bc?

Ik maak altijd gebruik van een creme en maak eigenlijk nooit dijkjes. Maar zou ze dan inderdaad van creme maken. Als ik met ganache zou vullen, zou ik dijkjes
van ganache maken.

19

Ok, Dankje voor de uitleg.