Onderwerp: Joconde Imprimé
Ik heb al een tijdje niets gepost. Ik heb het zo druk gehad en had eigenlijk niet echt zin om te taarten (wel bakken! - maar dus niet met fondant priegelen)
Maar deze wilde ik eigenlijk toch wel delen. Elk kwartaal heb ik met een vriendengroep een kookwedstrijd, met elke keer een ander thema. Vorige maand was het thema toetjes. En uiteraard moest ik dat winnen. Dat werd ook wel een beetje verwacht. Helaas. Ik vond het eigenlijk niet zo leuk dat al van tevoren besloten werd dat ik het wel zou winnen. No pressure! Dus ik natuurllijk meteen in paniek modus. Wat te doen? Wat te doen? Ik wilde geen fondant taart maken, dat vond ik te voorspelbaar. Dus ik ben op zoek gegaan naar ideeen, toen iemand mij via een Facebook groep een super suggestie gaf: een Joconde Imprimé! Het klonk in ieder geval al erg spannend, en na wat googlen wist ik het. Wat een leuke uitdaging was dit!
Hier is het resultaat:
En de stappen:
Ik heb een patroontje uitgezocht en uitgeprint, en die onder mijn bakmat gelegd. Daarna kon ik makkelijk het patroontje over spuiten, daarna in de vriezer doen:
Beslag er in een dun laagje overheen gesmeerd en het geheel een paar minuten in de oven:
Omdraaien en bakmat er af pulken (ging niet helemaal soepel - volgende keer toch maar insprayen) en tadaaa:
En daarmee heb ik de binnenkant van een ronde taartvorm bekleed. Daarna heb ik dat gevuld met: eerst een laag brownie (avond ervoor gebakken), daarna choco mousse, in de ijskast laten opstijven, daarna frambozen mousse met verse frambozen, weer laten opstijven, en uiteindelijk choco ganache en verse frambozen er bovenop. Allemaal zelf gemaakt (behalve de frambozen
). Ik ben er wel 2 dagen zoet mee geweest (en dan tel ik de weken stressen, googlen, patroontje uitkiezen en plannen niet mee
)
Hier is de binnenkant van de taart:
Het eindresultaat was zeer succesvol en super lekker. Ik heb gewonnen van 16 toetjes op alle 3 de categorieen: uiterlijk, smaak en creativiteit. Dus ik ben bij deze de trotse eigenaar van eeuwige roem
Het was een erg kalorie-rijk avondje, moet ik wel zeggen
En die dame van wie ik dit idee kreeg is trouwens nu te zien in Masterchef 
Het recept voor de Joconde heb ik hier vandaan:
http://thedaringkitchen.com/recipe/bisc … meentremet
en trouwens ook erg arbeidsintensief