1

Onderwerp: Té dun uitgerold?

Ik heb nog steeds scheurtjes langs de bovenrand. Kan het ook komen doordat ik te DUN uitrol?

2

Re: Té dun uitgerold?

Is het wel soepel genoeg? Lang kneden zodat het goed zacht wordt, de scheurtjes klinkt een beetje alsof het nog wat droog is.
Is het trouwens fondant of marsepein? Bij fondant heb ik dat namelijk ook sneller, bij marsepein nooit last van.

3

Re: Té dun uitgerold?

Maaike_87 schreef:

Is het wel soepel genoeg? Lang kneden zodat het goed zacht wordt, de scheurtjes klinkt een beetje alsof het nog wat droog is.
Is het trouwens fondant of marsepein? Bij fondant heb ik dat namelijk ook sneller, bij marsepein nooit last van.

Ik gebruik fondant. Ik had er al wat crisco doorgedaan. Maar te dun kan niet?

4

Re: Té dun uitgerold?

Te dun kan zeker!
Hoe dun rol je uit? Wat voor merk fondant gebruik je? Hoe bekleed je? Hoe lang kneed je?
Allemaal factoren waar het aan kan liggen.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

5

Re: Té dun uitgerold?

cakebym schreef:

Te dun kan zeker!
Hoe dun rol je uit? Wat voor merk fondant gebruik je? Hoe bekleed je? Hoe lang kneed je?
Allemaal factoren waar het aan kan liggen.

Fondant van funcakes. Ik smeer af met botercreme 1:1 en ik kneed ong 5 min.

6

Re: Té dun uitgerold?

Ik had dit met funcakes de laatste tijd ook. Ben nu overgestaprt op callebaut. Daar kun je superdun mee uitrollen.
Ik kneed trouwens geen 5 min... Hooguit een minuut of twee.

Als je de lap over de taart legt, moet je de bovenste  2 cm van de zijkant meteen vastduwen tegen de botercreme. Dan hangt de lap minder, en heb je minder kans op scheuren.
Als je fondant kleurt, kun je dat beter een paar dagen van te voren kleuren, dan is het weer wat steviger tegen de tijd dat je het gebruikt.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

7

Re: Té dun uitgerold?

cakebym schreef:

Ik had dit met funcakes de laatste tijd ook. Ben nu overgestaprt op callebaut. Daar kun je superdun mee uitrollen.
Ik kneed trouwens geen 5 min... Hooguit een minuut of twee.

Als je de lap over de taart legt, moet je de bovenste  2 cm van de zijkant meteen vastduwen tegen de botercreme. Dan hangt de lap minder, en heb je minder kans op scheuren.
Als je fondant kleurt, kun je dat beter een paar dagen van te voren kleuren, dan is het weer wat steviger tegen de tijd dat je het gebruikt.

Wat bedoel je met steviger? Het moet toch juist soepel zijn?

8

Re: Té dun uitgerold?

Ik denk dat het aan het fondant zelf ligt; ik heb het ook met funcakes. Vooral met de kant en klare rode kleur; of ik nou dun of wat dikker uit rol, dat maakt niet uit. Misschien toch een keer een ander merk proberen.

9

Re: Té dun uitgerold?

Wat bedoel je met steviger? Het moet toch juist soepel zijn?

Mijn ervaring is dat als je fondant net gekleurd hebt, dat het te slap is. Het scheurt dan heel snel.
Waarschijnlijk omdat het door het lange kneden te warm en zacht is geworden.
Zeker als je veel kleurstof toe moet voegen wordt het snel slap. Als je het dan een dag of twee laat liggen en dan weer even snel doorkneedt, gaat het beter vind ik.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

10

Re: Té dun uitgerold?

Ik denk dat Lizetje bedoelt dat er aan de rand aan de bovenkant allemaal kleine barstjes komen in plaats van dat het echt scheurt? Daar waar het fondant zeg maar een bochtje maakt. Dat heb ik in ieder geval met funcakes fondant.

11

Re: Té dun uitgerold?

Ik heb onlangs ook callebaut geprobeerd: ongelooflijk! Ik had te weinig gekleurd: gevolg: heel dun uitgerold en nog moeten schuiven op de taart ook. Had niet 1 scheurtje! Duur is het wel, maar ik werk er echt graag mee (mijn man zegt dat dat eigen aan mij is: alles dat ik goed vind is duur  :O )

12

Re: Té dun uitgerold?

Goed googelen waar je callebaut koopt kan je heel veel geld schelen!
Waar ik 'm koop betaal ik nauwelijks meer dan funcakes.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

13

Re: Té dun uitgerold?

Is callebaut ook zo te koop om te proberen?

14

Re: Té dun uitgerold?

Volgens mij gaat het alleen in emmers van 2,5 kg.
Waar kom je vandaan? Misschien kun je van iemand 1 kg overnemen om eens te proberen?

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

15

Re: Té dun uitgerold?

cakebym schreef:

Volgens mij gaat het alleen in emmers van 2,5 kg.
Waar kom je vandaan? Misschien kun je van iemand 1 kg overnemen om eens te proberen?

Kun je hij bij de groothandel kopen?

16

Re: Té dun uitgerold?

Heb je een pb gestuurd.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

17

Re: Té dun uitgerold?

cakebym schreef:

Wat bedoel je met steviger? Het moet toch juist soepel zijn?

Mijn ervaring is dat als je fondant net gekleurd hebt, dat het te slap is. Het scheurt dan heel snel.
Waarschijnlijk omdat het door het lange kneden te warm en zacht is geworden.
Zeker als je veel kleurstof toe moet voegen wordt het snel slap. Als je het dan een dag of twee laat liggen en dan weer even snel doorkneedt, gaat het beter vind ik.

Klopt. Met marsepein is dit ook zo. Zeelandia is al soepel van zichzelf, maar wordt eigenlijk te zacht net na het kleuren, en dus ook veel kneden  ;) . Bekleden is dan niet altijd fijn. Ik heb het in het begin wel eens gehad dat er zelfs gaatjes aan de zijkant ontstonden doordat de marsepein te soepel was. Gelukkig nu niet meer. Ik druk ook de rand zo snel mogelijk aan, zodat er geen scheurtjes kunnen komen.