26

Re: taart wordt scheef by afsmeren

Carien schreef:

.... hoe doe je dat dan? dan moet je de taart op je andere hand houden (ofzo)...  :think: dan vervormt de taart toch helemaal?  :s

Inderdaad, taart op een hand en redelijk snel knippen. Wel eerst goed koelen, zodat ie niet zomaar vervormt (ik werk met ganache, dus dat wordt best stevig).
Ik deed in het begin ook éérst kartonnetje op maat knippen, maar dat beviel niet zo goed. Dit vind ik nauwkeuriger/prettiger.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

27

Ik zet m'n taart na het bekleden over op een board of drum. Ik trek het kartonnetje een beetje naar beneden, paletmes ertussen (wel dicht bij de drum waar de taart heen moet natuurlijk) en dan hop ik hem zo over. Als de fondant goed stevig is wil ik de taart ook weleens optillen met 2 handen en het kartonnetje eronder vandaan wippen.

28 Laatst bewerkt door djehr (16-03-2014 09:08)

anja66 schreef:

...
Ik zie dat je het taartkarton groter hebt dan je taart doe je dat altijd? Vind het zelf altijd mooier dat je het karton niet ziet, dus knip hem altijd op maat. Dit lukt niet altijd even mooi, waardoor bij mij soms een stukje karton eronderweg komt. (Dit valt later wel weer weg onder het fondant) Daardoor blijft mijn schraper soms haken. Heeft iemand daar nog tips voor? (Ja, weet wel, beter afknippen, maar dat valt niet mee.)

Ik knip hem op maat na het bekleden.
Ik zet mijn tart dan op het draaiplateau en schuif hem helemaal naar de rand zodat het overtollige taartkarton er net een beetje buiten steekt. Dan heb je precies genoeg ruimte om te knippen zonder dat je de taart hoeft te balanceren op 1 hand. door telkens de taart een beetje te draaien kun je helemaal rondom knippen.

Je kunt ook je bakvorm ondersteboven zetten en daar je taart op zetten. Dan kun je ook helemaal rondom knippen.

29

Ik vul, smeer af en bekleed op een ingepakt mdf plaatje. Wel met (evt op maat geknipt) kartonnetje. De taart staat dan gelijk goed en beweegt niet meer. Heb dus nooit last van verschuivingen oid.
@biejangkaa: maar zet je de taart dan op een board van dezelfde grootte als de taart? Neem aan van niet  ;)
Bij een stapel gebruik ik ook een cakeboard en bekleed deze dan eigenlijk mee

30

Nee niet dezelfde maat hoor! Dan bekleed ik hem inderdaad mooi mee voor de finishing touch. Niet alleen bij een stapel maar ook bij enkele taarten. Ik vind dat net wat sjieker staan :)

31

djehr schreef:
anja66 schreef:

...
Ik zie dat je het taartkarton groter hebt dan je taart doe je dat altijd? Vind het zelf altijd mooier dat je het karton niet ziet, dus knip hem altijd op maat. Dit lukt niet altijd even mooi, waardoor bij mij soms een stukje karton eronderweg komt. (Dit valt later wel weer weg onder het fondant) Daardoor blijft mijn schraper soms haken. Heeft iemand daar nog tips voor? (Ja, weet wel, beter afknippen, maar dat valt niet mee.)

Ik knip hem op maat na het bekleden.
Ik zet mijn tart dan op het draaiplateau en schuif hem helemaal naar de rand zodat het overtollige taartkarton er net een beetje buiten steekt. Dan heb je precies genoeg ruimte om te knippen zonder dat je de taart hoeft te balanceren op 1 hand. door telkens de taart een beetje te draaien kun je helemaal rondom knippen.

Je kunt ook je bakvorm ondersteboven zetten en daar je taart op zetten. Dan kun je ook helemaal rondom knippen.

Oke, bedankt voor de uitleg. Ga het de volgende keer ook zo proberen. Maak niet zo heel veel taarten, dus zal nog wel even duren.

32

Ik zet mijn bisquit altijd op een kartonnetje wat ingepakt in met een leuk cadeupapiertje en met bloemenfolie.
Daar blijft de taart ook op staan als hij klaar is.
Dat kartonnetje plak ik vervolgens met plakband over de hoeken aan mijn taartplateau vast.
Je kan dan gewoon vullen en afsmeren zonder dat je karton en taart over het plateau gaan schuiven. ;)
Heb even een paar foto's gemaakt als voorbeeld.
Hier heb ik van die witte plakband gebruikt,zodat je beter ziet wat ik bedoel.( normaal gebruik ik hier de gewone doorzichtige plakband voor )

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SVT7F4EF-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BKYKV3KR-D.jpg

groetjes yvon