1

Onderwerp: Ruzie met fondant

Ik bak nu al aantal jaartjes taarten, sinds de laatste paar weken heb ik alleen maar ruzie met het fondant.
Zodra ik het uit de verpakking haal en wil gaan kneden brokkelt het zo af,het is droog, niet te kneden, en als ik het uiteindelijk op de taart doet scheurt het aan alle kanten,en word erg snel hard, heb hier normaal geen last van.
Zelfs boetseren is er niet mee te doen.

Ik gebruikte altijd de fondant van de funcakes, laatst geklaagd bij de Jamin maar hun vonden het maar onzin en kreeg een flesje mee om het fondant "soepeler" te maken, ook dat werkte voor geen meter.
Dus maar overgestapt op het fondant van de xenos en wat denk je precies het zelfde probleem.

Heb werkelijk alle trucjes sl geprobeerd, (handen vet maken, dat spul uit dat flesje, langer kneden, korter kneden, eventjes in de magneettron) ,maar het blijf werkelijk ***

Heeft iemand van jullie misschien nog een andere tip wat ik over het hoofd gezien heb, want op deze manier vind ik het niet leuk meer en de nijging alles door t raam te gooien !!

Like mijn pagina op Facebook..Brenda's home bakery
Www.facebook.com/brendashomebakery

Re: Ruzie met fondant

Hoi,

Als je fondant brokkelt en scheurt zou je er wat crisco tussen kunnen doen, goed doorkneden en dan moet het soepel zijn.
Overigens zijn er heel wat verschillen tussen de merken fondant.
Ik gebruik zelf nooit de goedkopere merken omdat mijn ervaring is dat je bij de hele goedkope merken ook niet veel krijgt.

De fondant van funcakes zou echter wel goed moeten zijn, dus misschien heeft deze lang in de winkel gelegen? Heb je al op de THT datum gekeken?

Er zijn nog heel wat andere merken die je zou kunnen gebruiken. Ik zelf vind voor het bekleden van een taart de marshmellowfondant het beste werken, deze is altijd heerlijk soepel.
Fondant goed bewaren in een diepvrieszak in plaats van een boterhamzakje (waar gaatjes in zitten).
Succes.

3

Re: Ruzie met fondant

Ik heb precies hetzelfde met het fondant van funcakes en ook die van de xenos is niet fijn. Ik heb nu een aantal keer fondant van bake and deco van de makro gebruikt. Deze vind ik dus wel erg fijn. Alleen hebben ze nu in Hengelo de kilo verpakkingen steeds niet, dus heb ik een hele emmer gehaald van 5 kilo. Ik hoop dat ik er geen spijt van krijg...

Re: Ruzie met fondant

Ik ben wel heel benieuwd wat er in dat flesje zit Brenda!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

5

Re: Ruzie met fondant

Ik gok op glycerine?

Brokkelende fondant klinkt inderdaad droog. Even handen licht vochtig maken en dan doorkneden. Ik vermijd crisco door m'n fondant (tenzij het door de sugargun moet)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Re: Ruzie met fondant

en bewaren in een afsluitbare emmer is ook veel beter!

7

Re: Ruzie met fondant

Is er misschien iets met de luchtvochtigheid in je woning veranderd? Dubbele ramen, verwarming opeens vaker aan, nieuwe afzuiginstallatie? Ik zeg maar wat hoor.

8

Re: Ruzie met fondant

Ook ik heb steeds het probleem. Bij de randen komen steeds scheurtjes en de fondant lijkt er vrij droog uit te zien. Heb dit nu een aantal weken en daarvoor nog nooit gehad. Heb altijd het merk funcakes.
Heb nu nog zo'n 5 kilo liggen en ga daarna maar eens een ander merk proberen.

De lekkerste taarten voor alle gelegenheden.
www.sanstaartenshop.nl en https://www.facebook.com/sanstaartenshop1?ref=hl

9

Re: Ruzie met fondant

Wat vervelend! Ik heb pas ook weer een kilo gekocht en heb hetzelfde probleem! Ik bekleed er nu niet meer mee maar maak er decoraties mee. Voorheen ook nooit last gehad.

Re: Ruzie met fondant

Toch fijn te lezen dat meerdere mensen hier dus last van hebben, ik heb al een geklaagd bij de Jamin en kreeg als reactie : nou u bent de enigste met deze klacht, ik maak zelf ook taarten en heb er geen last van.....

En leukste is ik weet dat die vrouw loog, want nog geen 2 weken eerder vroeg ik informatie en toen zei ze: geen idee mevrouw, ik maak geen taarten.....hmmmmm....


Maar ja, ik doe nu de fondant 10 sec in de magneettron en dan heel snel kneden en rollen en dan wil t nog weleens goedkomen, maar t blijf maar gewoon scheuren.....

Helaas heb ik alleen de Jamin en xenos in de buurt dus moet het daar wel mee doen

Like mijn pagina op Facebook..Brenda's home bakery
Www.facebook.com/brendashomebakery

11

Re: Ruzie met fondant

Owjee ik (beginner) heb laatst voor het eerst fondant gehaald (Funcakes) om dat voor het eerst te gaan proberen. Als ik dit lees wordt ik heel benieuwd. *fingerscrossed*

12

Re: Ruzie met fondant

ik gebruik alleen maar funcakes, en heb er nog nooit last van gehad

je mag altijd een kijkje nemen op mijn blog:
http://mamasstekkie.blogspot.com/

13

Re: Ruzie met fondant

Ik heb ook problemen met de Jamin!
Mailtje gestuurd en natuurlijk hadden ze nog nooit klachten daarover gehad........ :rolleyes:
Ook de tip van Crisco gekregen (of ik dat zelf nog niet bedacht had zeg!).
Ze zouden binnenkort een bespreking met de leverancier hebben en mijn klacht meenemen...........
Maar ik kreeg wel een bon van 5 euro voor de moeite............ :|

groetjes Wilma

14

Re: Ruzie met fondant

Ik woon in belgie en gebruik rolfondant van de aveve, nu wert ik niet of die winkels in nederland hebben, maar hun producten zijn echt goed en niet duur!

15

Re: Ruzie met fondant

Ik gebruik alleen maar funcakes en het werkt (gelukkig)prima!

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

16

Re: Ruzie met fondant

Ik ben het nu echt zat met funcakes en heb ze een email gestuurd. Ben benieuwd wat hun reactie is.

De lekkerste taarten voor alle gelegenheden.
www.sanstaartenshop.nl en https://www.facebook.com/sanstaartenshop1?ref=hl

17

Re: Ruzie met fondant

Beetje laat nog een reactie maar wilde het toch delen.
Ik gebruik altijd puur fondant,  die van de xenos vind ik niet zo lekker.
Al heb ik er nog wel wat van liggen.

Ik gebruik nu die van de jumbo en die vind ik zeer prettig, soepel, scheurt niet en ik vind hem ook nog lekker smaken.

Ik bewaar mijn fondant altijd eerst in huishoudfolie rn daarna in een luchtdicht bakje.
Zo blijft het bij mij goed, t word iets harder als je het een maand ( of langer) niet gebruikt. Maar na het kneden is het weer vers. :)

18

Re: Ruzie met fondant

Ik zeg overstappen naar Callebaut fondant.... die is echt super!!!!!

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

19

Re: Ruzie met fondant

Ik raad je aan om over te stappen naar wat betere fondant. Funcakes, bakels, sligro,  callebaut, allemaal beter dan Jamin. Xenos is helemaal bagger helaas...

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

20 Laatst bewerkt door denise1968 (15-03-2014 19:29)

Re: Ruzie met fondant

Boska schreef:

Ik zeg overstappen naar Callebaut fondant.... die is echt super!!!!!

Vandaag voor het eerst met Callebout gewerkt en dat is echt geweldig zeg. Super. Vind de smaak wel wennen, zelf vind ik satin ice lekkerder smaken, maar blijf even bij Callebout want bekleden gaat echt geweldig. Het scheurt niet zo snel want het is wat stugger dan satin ice. Ook als je het dun uitrolt blijft de consistentie geweldig. Ik ben om.

Taart zonder naam is gevestigd in Amsterdam Noord. Facebook https://www.facebook.com/taartzondernaam