Moskovisch is altijd met koude boter, de stukjes koude boter vormen eveneens luchtbelletjes in het biscuit.
Dat gaat niet lukken met gesmolten boter, dat is enkel voor de smeuigheid. Biscuit met gesmolten boter is inderdaad Genoise.
Bakmixen zitten vol toegevoegde stoffen, emulgatoren, verdikkingsmiddel, glucosesiroop. Het is eigenlijk een "foolproof" mix.
Ga maar na, bij bijvoorbeeld Dr. Oetker mix gooi je de mix samen met de eieren en zelfs melk in 1 kom en dit moet dan een luchtig mengsel gaan worden met slechts 5 min mixen.
Probeer dat maar eens zonder met traditionele producten.
De waarheid is dat je op traditionele wijze nooit zo'n stabiele luchtige biscuit krijgt als met een mix, maar ik ben van de oude stempel, ik hou niet van bakmixen, dat is voor mij geen bakken.
Dat voelt een beetje als dat iemand zegt dat ze van schilderen houden, maar vervolgens schilderen op nummer met een Ravensburg setje.
Ik snap het wel, sommige mensen willen alleen decoreren en zoeken een snel "canvas" maar ik zou dan niet durven zeggen dat ik een taart "gebakken" heb.
Maar zo gaat het vaak, ik bak ook mijn eigen brood, want het brood dat je tegenwoordig koopt (zelfs bij de warme bakker) is mix met water. Vaak veel te ver gerezen, gekleurd met verbrande mout, vol met broodverbeteraar (fijn gemalen haar) en heel vaak nog niet eens gaar, yuk.
Mijn opa, ook bakker, liep een keer met ons door de AH, pakte een zogenaamd "oer"brood uit het schap en zei op luide toon "Kijk eens wat een luxe!!! hier bakken ze het voer voor de varkens nog af".