1

Onderwerp: Biscuit blijft maar mislukken, ik weet t niet meer

Na 1,5 jaar taarten blijf ik problemen houden met het maken van de biscuit. Hij zakt heel vaak in en het gaat vaker fout dan goed. Ik heb al.zoveel geprobeerd en weet t gewoon niet meer. Eerlijk gezegd begin ik op het punt komen dat het echt mn plezier bederft. Ik zure we gewoon al tegen ip als ik weer moet gaan bakken en niet zelden komt het er ip neer dat ik maar weer van 2 ingezakte biscuit toch nog 1 redelijke taart probeer te maken. Niet leuk dus.
Wat ik al geprobeerd heb: lagere temperatuur, temperatuur op laten lopen tijdens t bakken, elektrische oven stand ipv hetelucht (dat leek echt de oplossing maar vandaag toch weer 2 mislukte biscuits),  heb beide recepten van de site hier geprobeerd maar dat geeft ook geen verschil. Langer mixen of juist korter, het maakt niks uit.
Wat kan ik nog proberen, heeft iemand misschien nog een tip. Ik vind hee taart decoreren echt super leuk maar dat wordt momenteel heel erg overschaduwd door de stress van het steeds mislukken van de biscuit

2

Re: Biscuit blijft maar mislukken, ik weet t niet meer

Dag mede-Amersfoorter ;-) welke ingrediënten/recepten gebruik je? Ik gebruik zelf een heteluchtoven en bak biscuits met FC mix op 160 graden en ze lukken altijd. Als je wilt ben je bij mij welkom om dit eens te bekijken ;-)

Swiet Driems...waar zoete dromen uitkomen! https://www.facebook.com/swietdriems

3

Wat is er precies mislukt aan je biscuits? Komen ze wel omhoog, en zakken later in, of komen ze helemaal niet omhoog?

Zoals Michael zegt: probeer eens de mix van funcakes........

Welke oven heb je? Waarmee mix/klop/spatel je? Welke bakvorm (afmetingen) gebruik je? Welke hoeveelheden/verhoudingen ingredienten? Welke temp zet je de oven, wordt de oven wel de temperatuur die je vraagt (oventhermometer kan helpen), hoe test je of je biscuit gaar is?

Heb je een logboek bijgehouden van wat en hoe je hebt geprobeerd? Vaak kan dat helpen om uiteindelijk de perfecte biscuit te bakken.

4

Ik gebruik ook altijd de mix en het lukt altijd. :thumb:

Ben jij al wederom geboren ? Handelingen 2:38 ;)

5

Mij lukt het niet om een fatsoenlijke biscuit te bakken met de recepten hier op de site (of op andere site's). Werd er gillend gek van.
Naar de taartwinkel gereden een zak mix gehaald, en sindsdien nooit meer mislukten biscuits.

Herinner je gisteren, droom over morgen, maar leef vandaag!

6

Karin09 schreef:

Wat is er precies mislukt aan je biscuits? Komen ze wel omhoog, en zakken later in, of komen ze helemaal niet omhoog?

Zoals Michael zegt: probeer eens de mix van funcakes........

Welke oven heb je? Waarmee mix/klop/spatel je? Welke bakvorm (afmetingen) gebruik je? Welke hoeveelheden/verhoudingen ingredienten? Welke temp zet je de oven, wordt de oven wel de temperatuur die je vraagt (oventhermometer kan helpen), hoe test je of je biscuit gaar is?

Heb je een logboek bijgehouden van wat en hoe je hebt geprobeerd? Vaak kan dat helpen om uiteindelijk de perfecte biscuit te bakken.

De  biscuit komt mooi omhoog maar zakt dan ineens in het midden in waardoor een diepe kuil ontstaat en ik een biscuit over hou van hooguit 4cm in het midden. Inzakken gebeurd altijd al in de oven, heb de deur dan nog niet open gehad. Ik bak nu altijd met oplopende temperatuur beginnend bij 130 tot 170. Sinds gaat het weeën paar keer goed en dan bak ik zo weer een hele rij mislukte biscuits.
Controleren op gaarheid doe ik met een prikker maar dan is het kwaad eigenlijk al geschied.
Ik heb beide recepten hier van de website geprobeerd. De laatste tijd altijd die met bloem, ei, maïzena en suiker. Ik klop gewoon met een handmixer, wel altijd minimaal 10 minuten en de vorm is altijd goed gevuld als hij de oven in  gaat dus volgens mij is het lang genoeg geklopt.  Ik gebruik gewoon de standaard bakvormen die je hier ook in  webshop kan kopen (pme volgens mij)

7

Een oven thermometer heb ik nooit geprobeerd, zou dat zoveel kunnen schelen. Zou ik eens kunnen proberen. Logboek is eigenlijk wel een goed idee. Heb intussen al zoveel geprobeerd dat het er niet duidelijker van wordt.
En dan komt het toch weer aan op de mix, ik wil we eigenlijk het liefst niet aan en probeer het dus al die tijd al uit uw stellen en het zonder voor elkaar te krijgen. Maar als ik dit dan allemaal weer lees...

@michael, bedankt voor het aanbod, ga er eens over nadenken.

8

Gemak dient de mens  ;) . Ik begrijp wel dat je de mix niet wil gebruiken (ik gebruik de FC mix al 5 jaar en nog nooit een biscuit mislukt) maar het is toch ook jammer dat hierdoor de zin in taarten maken afneemt? Zonde, terwijl het niet hoeft  ;)

9 Laatst bewerkt door denise1968 (13-03-2014 22:15)

Krijg toch de indruk dat dit aan je oven ligt. Wat voor een oven heb je? Heb zelf een tijdje in het begin met een combi magnetron gewerkt dit ging goed, maar op een gegeven moment ook niet meer. Denk toch echt je oven. Bak nu in een borreti oven en wat ben ik daar blij mee zeg. Alleen de oven hoor geen gasfornuis erbij. Deze oven was in de uitverkoop op internet.

Maak zelf de biscuit met bloemen en eieren en wil niet aan een mix. Wil alles vanuit de basis goed leren. Mocht je een keer mee willen bakken hier geen probleem je bent welkom. Woon in Amsterdam Noord.

Taart zonder naam is gevestigd in Amsterdam Noord. Facebook https://www.facebook.com/taartzondernaam

10 Laatst bewerkt door Siena (13-03-2014 22:58)

He, wat leuk! nog een keientrekker! :+

Ik heb alles vlug gelezen, en zou toch lagere temperatuur aanraden,
niet opbouwen, gewoon 130gr constant.
Dit verhaal klinkt mij heel bekend van jaren geleden, hihi.
(wel de taart langer bakken, minuut of 10 meer
als je ziet dat de taart los komt van de rand is hij gaar, ben je eigenlijk net te laat met eruit halen.
controleren met breinaald is handiger, maar pas doen na minstens 3/4 vd baktijd)

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

11

Oja, verwarm je de eieren wel vooraf?
(eerst even in bakje warm water leggen)

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

12

Misschien nog langer mixen en langer in de oven. Ik gebruik de mix, en als er een deuk in komt is dat omdat ik em dan te kort gebakken heb. Ik bak trouwens altijd op 150 graden het biscuit.

13 Laatst bewerkt door djehr (17-03-2014 13:49)

Ik denk ook dat het wel eens aan je oven zou kunnen liggen. Als je biscuit mooi omhoog komt en inzakt terwijl hij nog in de oven staat, dan gaat het gewoon te hard. Het kan zijn dat je oven te heet wordt. Ik zou ook zoals Siena zegt gewoon eens proberen op constante maar wat lagere temperatuur te bakken. Dus 130 of 140 graden.
Wat ook nog kan helpen is je rooster 1 niveautje lager in je oven te zetten.
En een logboekje bijhouden

14 Laatst bewerkt door renata2 (15-03-2014 09:41)

waarom probeer je de funcakes biscuitmix niet een keer? het is inderdaad zonde als je zo gefrustreerd raakt en het bakken niet meer leuk vindt. ik zou zeggen, probeer het eens. ik gebruik overigens geen oplopende temperaturen.
en anders is je oven misschien wel niet goed meer?

15

http://www.kanenpieper.be/basis800/biscuit_tips.htm

Geef de moed niet op, het ligt soms aan een detail dat we over het hoofd zien.  ;)

op bovenstaande site staat : Wanneer de deegbereiding klaar is, ze direct in de oven zetten. Door het deeg langer te laten staan, zou door het ontwijken van de ingeklopte lucht het beslag inzakken.

persoonlijk zou ik willen als tip geven : ik zou de temperatuur niet laten omhoog gaan.  gewoon bakken op 150 graden (natuurlijk nog een aspect die belangrijk is : ken je oven.  Mijn is n hele hete !! chocoladetaart scheurde ook open tijdens het bakken.  Iemand gaf me de wijze raad om mijn oven wat lager te zetten)

16 Laatst bewerkt door Biancaa (23-03-2014 12:16)

Zelf heb ik afgelopen week de  Bake- even strips aangeschaft, en ben helemaal weg van het resultaat! Door de natte strip bakt je kapsel een stuk geleidelijker waardoor je een hele mooie strakke cake krijgt!
Misschien ook iets voor jou?