1

Onderwerp: Fudge vraagje!

Hallo,

Ik hoop dat iemand mij wilt helpen, want ik ben het spoor een beetje bijster :)...
Ik wilde erg graag een keer fudge maken omdat dat al een tijdje op mijn to-do list stond. Nou was ik op zoek naar recepten, maar ik kom zoveel verschillende tegen..

Bijv.: een basis recept:
250 g suiker
50 g boter
100 ml gecondenseerde melk
1 eetlepel vanille extract

Nou ik dacht dat lijkt me wel wat.. Mijn idee was dat als ik er dan bijvoorbeeld chocolade fudge van wil maken, ik er gewoon chocolade aan toe voeg.

Nou zocht ik dus naar een chocolade fudge recept en kwam ik dit tegen:
Bijv.: 2 eetlepels boter
1 blikje gecondenseerde melk
350 g chocolade

Ik zie dus dat bij het ene recept suiker verwerkt zit en bij het andere recept niet...

EN op het forum kwam ik rond december een chocolade pepernoten fudge recept tegen (ik durf even niet meer te zeggen van wie ook alweer  :O )

175 g chocolade
1 blikje gecondenseerde melk
200 g pepernoten

Zoals je ziet laten ze bij deze dus boter + suiker weg.

Wie kan mij helpen? :) Mijn vraag: Is er iemand die weet in hoeverre boter en/of suiker belangrijk is voor de binding van de fudge of is dit puur voor de smaak toegevoegd/weggelaten bij verschillende recepten?

Alvast heeeeel erg bedankt!

2 Laatst bewerkt door Carien (08-03-2014 21:36)

Re: Fudge vraagje!

is niet nodig  :nooo:  :)
Suiker zit al in het blikje ;-)

Ik maak het zo:
Rocky Road Fudge:

Je hebt nodig:
1 blikje gecondenseerde melk (Friesche vlag)
400 gram chocolade, wit/melk/puur
120gr noten (gehakt)
150gr cranberries
2 handjes mini-marshmallows of grotere in vieren geknipt
Extra:
Ovenschaal rechthoek of vierkant 20
bakpapier
steelpan

Zo maak je het:
Zet de steelpan op het vuur. Giet de gecondenseerde melk hierin en voeg de chocolade in brokjes bij de melk.
Laat dit op een laag vuurtje al roerend samensmelten tot een smeuïg geheel.
Zodra de melk en de chocolade goed vermengt zijn met elkaar haal je de pan van het vuur en voeg je de andere ingrediënten toe.
Roer dit even door elkaar en stort het mengsel uit in de ovenschaal. De bodem van de ovenschaal bekleedt je van te voren even met een velletje bakpapier.
Zet dit minstens een halve dag in de koelkast om af te koelen. Haal daarna de plak uit de schaal en snijd de fudge in mooie stukjes.

Je kunt er van alles in'gooien', het is allemaal even lekker :rolleyes:  :grr:  ;-)
Witte choc met gedroogde ananas, noten en kokos is ook errug :9  :9

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Carien schreef:

is niet nodig  :nooo:  :)
Suiker zit al in het blikje ;-)

Ik maak het zo:
Rocky Road Fudge:

Je hebt nodig:
1 blikje gecondenseerde melk (Friesche vlag)
400 gram chocolade, wit/melk/puur
120gr noten (gehakt)
150gr cranberries
2 handjes mini-marshmallows of grotere in vieren geknipt
Extra:
Ovenschaal rechthoek of vierkant 20
bakpapier
steelpan

Zo maak je het:
Zet de steelpan op het vuur. Giet de gecondenseerde melk hierin en voeg de chocolade in brokjes bij de melk.
Laat dit op een laag vuurtje al roerend samensmelten tot een smeuïg geheel.
Zodra de melk en de chocolade goed vermengt zijn met elkaar haal je de pan van het vuur en voeg je de andere ingrediënten toe.
Roer dit even door elkaar en stort het mengsel uit in de ovenschaal. De bodem van de ovenschaal bekleedt je van te voren even met een velletje bakpapier.
Zet dit minstens een halve dag in de koelkast om af te koelen. Haal daarna de plak uit de schaal en snijd de fudge in mooie stukjes.

Je kunt er van alles in'gooien', het is allemaal even lekker :rolleyes:  :grr:  ;-)
Witte choc met gedroogde ananas, noten en kokos is ook errug :9  :9

Super! Dankjewel voor mijn duidelijke antwoord, dus met gecondenseerde melk is suiker niet nodig meer :)

Echter heb ik eerlijk gezegd nog wel 1 vraag.... Weet jij misschien waarom er bij een aantal recepten boter staat en bij andere weer niet? Heeft dit te maken dat het dan steviger word ofzo?

4

nee, geen idee..... het zal er eerder smeuïger van worden dan steviger denk ik :think:  :think:

eerlijk gezegd vind ik het zonder al calorierijk genoeg ;-) (wel heerlijk hoor, ik maak het niet meer, het gaat ook zo weer op namelijk :rolleyes:  ;-) ).

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Haha gelijk heb je! Goed is het inderdaad allemaal niet :)

Bedankt voor de informatie! Hier kan ik wel wat mee!

6

Ik gebruik hetzelfde recept als Carien. Heerlijk! Boter kun je idd weglaten. Wordt het iets smeuïger van, dat wel.

Het eerste recept wat jij zelf gevonden hebt is van caramelfudge en dan heb je wel suiker nodig. Als je dat niet doet, gebruik je dus alleen gecondenseerde melk en dan krijg je dulche de leche. Ook lekker, maar je kunt er geen blokjes van snijden. Bij de caramelfudge heb je de suiker nodig voor de stevigheid. Je gebruikt dan ook minder gecondenseerde melk.

Caramelfudge en chocoladefudge zijn twee hele verschillende recepten.

Chocoladefudge is trouwens ook lekker van witte chocolade!

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

Oké top! Bedankt voor je reactie Cakebym! Weer wat geleerd :) Want met die informatie kan ik wel wat!
En inderdaad binnenkort maar is proberen met witte chocolade hihi.

8

[MOVE] -> bakken & vullen

(klein & fijn is een show-rubriek)

Karin09 schreef:

[MOVE] -> bakken & vullen

(klein & fijn is een show-rubriek)

Ik zat inderdaad nog te twijfelen... Bedankt voor het verplaatsten! :)