1

Onderwerp: Mijn allereerste macarons [FEEDBACK]

Ik denk dat ze wel aardig gelukt zijn maar graag jullie mening!
Heb ze expres niet gekleurd omdat ik echt wilde proberen of ik het kon.. ze zijn knapperig en zacht van binnen.. erg lekker (vind ik dan) en gevuld met een suikervrije bosbessen jam. Wilde (nog) geen vulling maken maar me concentreren op de koekjes zelf..

Feedback is welkom!!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WXC84A3P.jpg
Zo kwamen ze uit de oven

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WNPEURUP.jpg
Zo zijn ze geworden de bovenkant vertoont kleine barstjes is dit normaal??

2

Re: Mijn allereerste macarons [FEEDBACK]

Ze horen niet gebarsten, maar glad te zijn, en ook een voetje te hebben (dat is zo'n gerezen randje aan de onderkant op de bakplaat. Maar... nu vraag jij je natuurlijk af hoe dat moet. Ik weet het niet, ik vind het zelf zo moeilijk om deze goed te krijgen. Heb je ze wel laten rusten voordat je ze bakte in de oven? Ze moeten een soort velletje krijgen.
Gelukkig waren ze lekker. Zeg nu zelf, daar gaat het toch eigenlijk om?

Tieneke

3

Zelf heb ik ze nog nooit gemaakt maar het klinkt heerlijk en vind ze er ook lekker uit zien :)

4

Tante Tien schreef:

Ze horen niet gebarsten, maar glad te zijn, en ook een voetje te hebben (dat is zo'n gerezen randje aan de onderkant op de bakplaat. Maar... nu vraag jij je natuurlijk af hoe dat moet. Ik weet het niet, ik vind het zelf zo moeilijk om deze goed te krijgen. Heb je ze wel laten rusten voordat je ze bakte in de oven? Ze moeten een soort velletje krijgen.
Gelukkig waren ze lekker. Zeg nu zelf, daar gaat het toch eigenlijk om?

Tieneke

Dank voor je feedback!!! Ik heb ze 1,5 uur laten rusten.. heb een you tube filmpje opgezocht om te kijken of ze er hetzelfde uitzagen :).. denk dat ik ze toch te kort in de oven heb gelaten. Afijn alle begin is moeilijk enne oefenen maar!!

5

Je kunt ook de ingezonden recepten voor macarons op het forum eens bekijken. Daar staat ook een lading tips. Je kunt daar vast wel vinden hoe je die barstjes moet voorkomen.

Tieneke

6

Ik ga daar eens speuren Tieneke! Dank voor het meedenken!

7 Laatst bewerkt door Sharon Pie (02-02-2014 10:33)

Ik gebruik altijd de ProCakes macaronmix, lekker kant en klaar. Op bakpapier werkt voor mij het meest gemakkelijk, geeft een mooie onderkant. Oventemperatuur niet te hoog, dat voorkomt barstjes. Als vulling kun je botercreme een smaakje geven of lekker met kant en klare ganache of hazelnootcreme :)

Let's have Fun with Cakes! www.funwithcakes.be
Exclusief verdeler van de Annelies Van Tessel producten.

8

Sharon Pie schreef:

Ik gebruik altijd de ProCakes macaronmix, lekker kant en klaar. Op bakpapier werkt voor mij het meest gemakkelijk, geeft een mooie onderkant. Oventemperatuur niet te hoog, dat voorkomt barstjes. Als vulling kun je botercreme een smaakje geven of lekker met kant en klare ganache of hazelnootcreme :)

Dankjewel! Ik wil liever geen mix gebruiken, deze zijn helemaal zelf gemaakt met amandelmeel, suikerbakkerspoeder en eiwitten. Ik denk inderdaad ook dat ik de oven te hoog heb laten staan en ze te kort in de oven heb gehad. Ze waren gelukkig wel lekker maar ja dat is niet goed genoeg ;)
Vullingen heb ik inderdaad al uitgezocht dus komt goed!

9

Ik heb vandaag een paar keer geprobeerd om macarons te maken maar ze mislukten iedere keer gigantisch. Eerste keer had ik de oven op 150 graden dus die waren bruin in plaats van roze (kleurstof), de tweede keer had ik me oven op 100 graden en toen storten ze in het midden in toen ze nog steeds in de oven stonden. Ze worden bij mij niet eens hard ook al laat ik ze 30 minuten in de oven op 110 graden. Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe? Snap er echt helemaal niks meer van

10

Vera :

Als ik je 1 tip mag geven.... zoek het boek "Hippe macarons" van Lindsey Coutteau.
Ik had al heel wat recepten geprobeerd en die mislukten telkens.
Het recept van Lindsey is het enige dat bij mij lukt.
In het boek staan verschillende vormen van macarons en ook lekkere vullingen.
Echt een aanrader!
Ik heb ze nu al enkele keren succesvol gebakken, maar toch word ik telkens supergelukkig als ik zie dat ze een mooi voetje krijgen in de oven!

11

Dank je wel voor de tip, ik heb m gelijk bij bol gezocht en besteld. Hopelijk lukken de macarons dan wel

doke schreef:

Vera :

Als ik je 1 tip mag geven.... zoek het boek "Hippe macarons" van Lindsey Coutteau.
Ik had al heel wat recepten geprobeerd en die mislukten telkens.
Het recept van Lindsey is het enige dat bij mij lukt.
In het boek staan verschillende vormen van macarons en ook lekkere vullingen.
Echt een aanrader!
Ik heb ze nu al enkele keren succesvol gebakken, maar toch word ik telkens supergelukkig als ik zie dat ze een mooi voetje krijgen in de oven!

Ik heb zelf nog maar 1x macarons gemaakt. Inderdaad ook volgens het basis recept uit dat boek en ze waren toen ook goed gelukt! :)

13

Kijk daar heb ik iets aan! Dankjewel voor de tip ga gelijk zoeken naar het boek. Heb van de week het boek gekocht van Mia Öhrn (macarons, cakepops en cupcakes) maar dat is haast hetzelfde recept als wat ik nu heb gebruikt!

14

Ik heb ze ook wel een paar keer gemaakt maar tot nu toe zijn ze bij mij steeds mislukt. Volgens mij is het een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen maar als je het dan eenmaal kan, vind je het waarschijnlijk doodsimpel  :lol: . Ik heb nog te weinig geoefend maar ik het wel het boekje van Lindsey. Leuk boekje en ze is ook erg aardig trouwens. Volgens mij is het ook handig om ze echt een nachtje ofzo met rust te laten vóór je ze van het bakpapier haalt. Maar lekker zijn ze wel hè? :thumb:

15

ik heb ze nog nooit gemaakt maar het klink heerlijk vind ze mooi

16

Zien er mooi uit (zo heb ik ze niet gekregen de eerste keer dat ik ze maakte en ook de 2e keer niet  :nooo: ).

:thumb:

17

Ja ze zijn heeeeerlijk! Ook die mislukte hoor... hahahaha Tja Maria ik heb zojuist toch een boek besteld hoor.. ga gewoon door met oefenen! En mislukken ze? Ach ja dan eten we ze zelf maar op! Wat een straf hé!

18

Heb ze gister toevallig ook weer een keer gemaakt. Ik maak ze volgens het recept van meentje. En laat ze een uur rusten en dan in de oven, even voorverwarmd op 140 graden. Ongeveer een kwartiertje. Als ze een voetje hebben gekregen, dan na een poosje 'duw' ik met m'n nagel of ze nog bewegen op het voetje. Zo ja, nog heel eventjes. Zijn ze hard (bewegen niet meer na een duwtje) dan zijn ze klaar en haal ik ze er direct uit. Anders worden ze bruin van onder...

19

Bedankt voor je tip Wendy!