1

Onderwerp: Houdbaarheid taart

De vraag zal waarschijnlijk al meerdere malen gesteld geweest zijn, maar heb het niet gevonden?

Ik moet begin april 2 taarten maken op 1 weekend en ik voel me wat onzeker over de houdbaarheid van de taarten.
De ene taart is voor de zondag en de andere is voor de maandag voor de kinderen op school.

Ik heb enkel de vrijdagavond en de zaterdag tot laat 's avonds om beide taarten te maken (bakken, vullen, versieren)

Zo zou ik tewerk willen gaan:
- vrijdagavond bakken, vullen en afsmeren (crumcoaten) en bewaren in diepvries
- zaterdagmorgen beide taarten uit diepvries halen en die voor maandag in koelkast plaatsen
- overdag zaterdag de taart voor zondag bekleden en versieren
- zaterdag namiddag (of avond, afhankelijk hoelang ik aan de andere taart zal werken) de taart voor maandag bekleden en versieren

De taart voor maandag is een bestelling voor een vriendin die niet ver woont, dus ik kan haar vragen om of 's avonds of de zondag morgen haar taart te komen oppikken.

Ik maak steeds mijn vullingen op basis van mascarpone, omdat ik dat veel minder zwaar vind dan botercrème. En dan doe ik er uiteraard een smaakje bij. Koffie, Nutella met cacao, aardbeiencoulis of andere fruitsmaak.

Mijn vraag is nu: zal mijn taart voor maandag nog vers smaken?
Het zijn kindjes tussen 2 en 4 jaar die de taart zullen eten, dus ik wil helemaal zeker zijn dat ik geen belletje krijg dat ze buikpijn gehad hebben ofzo.

Ik heb dus een beetje geruststelling nodig van jullie :)

Bedankt voor jullie tips

Baking makes me smile to see you smile
Blog: Whippy's fun baking

2

Re: Houdbaarheid taart

Mij lijkt het helemaal geen probleem. Ik heb laatst een taart gemaakt gevuld met slagroom, witte chocolade en bosvruchten. Heb deze op zaterdagmorgen gevuld en dinsdagmiddag hebben mijn collega's er nog met smaak van gegeten, niks buikpijn hoor. Gewoon zien dat hij lekker fris bewaard blijft volgens mij.

Succes!

3 Laatst bewerkt door denise1968 (07-03-2014 11:01)

Ben geen voorstander hiervan hoor. Maximaal staat er 3 dagen voor de houdbaarheid van een taart. Dat is dus vrijdag maken, zaterdag laten ophalen en dan kunnen ze er zondag nog een stukje van eten. Hoe verser hoe beter de smaak.

- Bakken kun je al eerder doen en de biscuits in de vriezer leggen
- Zaterdag taart opmaken voor zondag
- Zondag taart opmaken voor maandag.

Taart zonder naam is gevestigd in Amsterdam Noord. Facebook https://www.facebook.com/taartzondernaam

4

mascarpone is een produkt dat snel bederft.
Persoonlijk vind ik dat taarten met dat soort vullingen dezelfde dag of de dag erna opgegeten moeten worden.

Begrijp me goed, mijn moeder eet ook rustig mijn bavaroise taart na 4 dagen pas op, omdat ze dat lekkerder vind, maar ik vind het persoonlijk een groot risico.

gr PIen

5

Denise: zondag heb ik de hele dag een feest en zal pas laat thuis zijn, dus taart voor maandag maken is die dag jammer genoeg geen optie

Pien: volgens mij bederft botercrème sneller dan mascarpone buiten de koelkast maar ik heb er te weinig ervaring mee :)

Misschien kan ik iets anders bedenken als vulling ?

6 Laatst bewerkt door sweet978 (07-03-2014 11:35)

botercreme ( op basis van een mix) bederft een stuk minder snel . Mascrapone is gemaakt van room, wat een stuk bederfelijker is dan boter.

Funcakes geeft aan dat hun botercreme op basis van de mix een week houdbaar is. Nu vind ik dat persoonlijk iets te enthousiast :).

persoonlijk zou ik dus voor een bc gaan op basis van een mix met een jam erbij.

succes

groetjes Pien

7

Pien: volgens mij bederft botercrème sneller dan mascarpone buiten de koelkast maar ik heb er te weinig ervaring mee :)

Mascarpone is géén vulling die je buiten de koelkast kunt bewaren.

Ik zou in dit geval zaterdagochtend de taart voor zondag vullen, afsmeren en afwerken en dan zaterdagavond de taart voor maandag doen.
Als je dat met botercreme doet is het niet zo'n probleem. De taart wordt niet pas maandagavond gegeten, maar al op school. Ik ga er van uit in de ochtend.

Zorg dat je je puzzelplaatjes, boetseersels e.d. allemaal klaar hebt liggen. Dat kun je eerder doen.
Dan kost het je in het weekend het minste tijd.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

8

Maar is botercrème niet zwaar?
Ik moet dringend eens een paar testtaartjes maken :)

Bedankt dames voor jullie adviezen

9

als je je boter goed luchtig klopt voor je de mix erbij kloopt is hij echt niet zwaar.
En anders zou je een mbc kunnen maken... deze moet ook erg lekker zijn hebik me laten vertellen.

gr en succes Pien

Met botercreme is je planning prima te doen