1

Onderwerp: Verschillende vragen rond stapelen

Ik heb nog enkele taart-projectjes te gaan, maar tegen eind mei zou ik graag een taart 3 hoog willen kunnen stapelen (15-20-25 cm). (Ik ga dus alvast oefenen met kleine taartjes 2 hoog te stapelen in tussentijd: daarom begin ik nu al met vragen te stellen). Ik heb hier een duidelijke how-to gevonden die ik wil volgen:
http://www.tartacadabra.com/nl_main.html
Maar ik heb nog een aantal vragen:
1. Is biscuit stapelen makkelijker/moeilijker dan cake stapelen? Ik gebruik het basis recept voor biscuit van hier op het forum (lekker luchtig vind ik zelf).
2. Welke vullingen zijn "stevig" en blijven een drietal uur "stevig" buiten de frigo? Botercreme vulling? Mascarpone vulling? Kan ganache? (Het is eind mei: kan warm zijn).
3. Waar smeer je best mee af: ganache of botercreme? Wat blijft stevig? Ik wil niet dat de taart na een half uur uit de frigo scheef zakt of de fondant eraf dondert.
4. Ik zou cakeboards gebruiken van 4mm dik willen gebruiken. Onder de onderste taart een cakedrum van 10mm dik.
5. ik zou de lagen los vervoeren en ter plekke stapelen. Kan ik thuis op voorhand testen of de taart wel recht blijft? Tips voor het ter plekke stapelen? Leggen jullie tussen de stapels een toef icing? of botercreme? of is dat niet nodig...

Ik dacht: ik vraag het maar beter op tijd en begin te oefenen  *D

2 Laatst bewerkt door Carien (23-02-2014 23:12)

Re: Verschillende vragen rond stapelen

1. dat maakt niet uit, het staat of valt ;-) met de juiste manier van dowels gebruiken :)
2. botercrème zeker wel; mascarpone niet, die hoort in de koeling; ganache kan wel :Y
3. ik zweer bij ganache, is naar mijn idee veel steviger, zeker bij warm weer =)
4. cakeboards is prima; tussen de bovenste kun je ook gerust een zilver/goud karton gebruiken
5. ik heb nog nooit op locatie gestapeld, lijkt mij erg veel stress opleveren.... ik stapel thuis en doe niets tussen de lagen :)  Ooit eens een 4hoog topsyturvy een ruim half uur vervoerd; daar had ik een dowel dwars door de hele taart gedaan; is als een huis blijven staan :)

Succes met je projecten :thumb: Slim om op tijd te beginnen met oefenen :Y
Enneuh, het zijn gewoon maar een paar taarten op elkaar hè... Niet spannender maken dan het werkelijk is ;-)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Re: Verschillende vragen rond stapelen

Kleine aanvulling bij punt 3: pure ganache is steviger dan melk of wit.
Verder  :thumb:  ;)
Ik doe er ook nooit  iets tussen. Hooguit een héél klein beetje water.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

4

Re: Verschillende vragen rond stapelen

Bedankt alvast voor jullie antwoorden!
Blij dat ganache steviger is dan bbc (ik heb er onlangs voor het eerst mee gewerkt en vond het veel aangenamer werken): pure ganache wordt het!
Dus best nog een lange douwel van beneden tot bijna boven zetten. "Plakken" jullie de onderste taart wel vast?
Heb al zin om eraan te beginnen!  =D

5

Re: Verschillende vragen rond stapelen

ik plak niks :) Je kunt er eventueel een lik ganache tussen doen :)

Wanneer je die lange dowel doet, denk er dan aan om van te voren gaten in de kartons te maken ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6

Re: Verschillende vragen rond stapelen

En de lange dowel goed vastzetten (voorboren en er in slaan) in je cakedrum. Daar de taarten als het ware overheen laten zakken.
Een paar drupjes ganache laten je taart wel plakken. Maar ik vind het nooit zo mooi om dat tussen de taarten te gebruiken. Krijg je van die vieze vlekken bij het aansnijden.
De onderste plak ik soms vast met wat ganache/bc. Maar meestal vergeet ik dat ...

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

7

Re: Verschillende vragen rond stapelen

cakebym schreef:

En de lange dowel goed vastzetten (voorboren en er in slaan) in je cakedrum. Daar de taarten als het ware overheen laten zakken.
Een paar drupjes ganache laten je taart wel plakken. Maar ik vind het nooit zo mooi om dat tussen de taarten te gebruiken. Krijg je van die vieze vlekken bij het aansnijden.
De onderste plak ik soms vast met wat ganache/bc. Maar meestal vergeet ik dat ...

Voorboren en erin slaan  :think:  zal dat even opzoeken op youtube hoe dat dan gaat...
Voor de rest: heel duidelijk! Bedankt  :thumb:  Heb er zin in  :y (jammer dat ik fulltime werk en geen taarten bak over dag  :shh: )...

8

Re: Verschillende vragen rond stapelen

wanneer je er een punt aan slijpt, druk je 'm zo in de drum :)
ook een punt aan de bovenkant van de lange dowel werkt makkelijk :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

9

Re: Verschillende vragen rond stapelen

Carien schreef:

wanneer je er een punt aan slijpt, druk je 'm zo in de drum :)
ook een punt aan de bovenkant van de lange dowel werkt makkelijk :Y

Hihi, ok :-) klinkt dom, maar ja als je t nooit geprobeerd hebt ;-)
Wat ik me nu ook nog afvroeg: hoe snijden jullie ter plaatse? Halen jullie taart per taart van de stapel alvorens te snijden. Of snijden tot eerste board, board weg en verder snijden maar? (Ik heb er op onze trouw eeeeecht niet op gelet, ook al hadden we een gigantische stapel - ocharme de bakster daarvan! - besteld).  :O

10

Re: Verschillende vragen rond stapelen

Ligt aan de vulling(en). Als alles hetzelfde is, dan gewoon van boven naar beneden.
Zijn er meerdere smaken dan afstapelen en aansnijden  :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

Re: Verschillende vragen rond stapelen

Bij de (enige) bruidstaart die ik heb gemaakt werd deze aangesneden door het personeel. Gewoon zo op de stapel. Er waren wel twee smaken, maar er werd gewoon rondgedeeld. Er werd niet gevraagd naar welke smaak men wilde  :s
Zag her en der wel wat mensen van bordje ruilen  :lol:

Ik zou zelf niet afstapelen. Ziet er toch minder mooi uit. En dan wacht men maar even als men de andere smaak wil.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

12

Re: Verschillende vragen rond stapelen

Oh ik ga het niet extra moeilijk maken: allemaal 1 smaak... En twee aparte taarten of aparte cc's met andere smaak! haha :lol: