1

Onderwerp: lactose vrij?

Hebben jullie ervaring met lactose vrije taarten? Ik ga binnen kort taart bakken voor een grote groep mensen en er blijkt iemand te zijn met lactose allergie. Mijn idee is om voor hem een apart taartje te maken. Weten jullie of en welke roomboter lactose vrij is? En of er lactose vrije biscuit mix oid te verkrijgen zijn?

groetjes Daphne

2 Laatst bewerkt door SweetTooth (23-02-2014 22:48)

Re: lactose vrij?

Als je zoekt op lactosevrij, dan kun je veel vinden hier op de site. Maar even de readers digest-versie:

- roomboter is per definitie niet lactosevrij (aangezien "boter" in NL een beschermde naam is). er bestaat wel lactosevrije margarine, Wajang. AH eigen merk schijnt ook lactosevrij te zijn, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee - wel altijd nog even goed de wikkel lezen, soms wordt er iets veranderd aan de samenstelling.
- funcakes biscuitmix was vroeger lactosevrij, tegenwoordig niet meer (geloof ik). Als je FC hebt, even goed op de verpakking kijken, bij de ingrediënten/allergie-informatie. evengoed kun je makkelijk zelf biscuit maken van bloem, eieren en suiker, dus dan komt daar geen lactose aan te pas.

Ik heb recentelijk zelf wel voor een vriendin die lactose-vrij moet eten een taartje gemaakt gevuld met zelfgemaakte banketbakkersroom op basis van rijstmelk ipv gewone melk en jam als vulling. Afsmeren met 1:1 op basis van wajang.
Dat ging goed. We hebben er met zijn allen van gegeten en het was gewoon hartstikke lekker.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

3

Biscuit van eigen recept is lactose vrij (*klikkerdeklik* voor ideeën.
Als je een mix wilt gebruiken, dan is bijv. FunCakes Mix voor Red velvet lactose vrij.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Het ligt er ook maar net aan hoe intolerant iemand is. Mijn schoonzus en nichtje zijn beiden intolerant, maar hoeven slechts een lactose-beperkt dieet te volgen. (Room)boter mag dan weer wel, omdat dat maar weinig lactose bevat.
Soja is daarentegen ook niet altijd een goede oplossing, omdat veel mensen met een lactose-intolerantie ook niet tegen soja kunnen.
Goed navragen dus en anders het zekere voor het onzekere nemen:
zelf biscuit maken en afsmeren met 1:1 van wajang.
Qua vulling is i.p.v. slagroom MinusL te gebruiken, maar ook dit moet je navragen. Het bevat nog minieme hoeveelheden lactose.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

5 Laatst bewerkt door sayang (24-02-2014 13:28)

Hoi,

Ik bak alleen voor mensen met een voedsel allergie.

Ik zou de basisrecept voor biscuit gebruiken. Mensen met lactose / koemelkallergie kunnen juist vaak heel goed tegen soja. Ander dierlijk melk of rijstemelk reageren ze vaak wel op. Neem de ongezoete soja ;)

Voor boter zou ik ah plantaardige boter of wajang gebruiken. Roomboter kan beslist niet.

Waar je ook op moet letten.. De meeste mensen pakken bij koemelkallergie de slagroom minus L deze is absoluut niet geschikt voor mensen met koemelkallergie. Deze is alleen geschikt voor mensen met een lactose intolerantie.

De meeste denken dat koemelkallergie en lactose allergie hetzelfde is maar dat is het niet..

Ik zou dus even navragen of het om een lactose allergie of koemelk allergie gaat. (Onder koemelk valt beide allergieen)

Groetjes marjan

6 Laatst bewerkt door Vera12345 (24-02-2014 16:29)

Hoi,

Ik ben zelf lactose intolerant dus weet uit eigen ervaring (ieder mens is natuurlijk anders) hoe ik zelf reageer op producten.

Ik gebruik Minus L slagroom, bleu band vloeibaar is ook lactose vrij (niet geschikt voor BC). Er is bij de jumbo chocolade op basis van rijstemelk. Hier maak ik ism minus L slagroom ganache van. Heerlijk!! Verder vul ik met opgeklopte ganache, zelfgemaakte banketbakkersroom (met minus L melk) of ik maak een aardbeienmousse met aardbeien, minus L slagroom en/of een schep minus L kwark (alle verkrijgbaar bij Jumbo). Ik heb nog nooit last gehad van soja producten maar nogmaals ieder mens is anders. Ik zweer bij Minus L of Arla lactose vrije melk. Soja geeft niet de romige nasmaak als koemelk.
Lactose is melksuiker. Als je de verpakkingen leest van bv roomboter en er zit melksuiker in dan bevat het product dus lactose. Ik heb zelf nog geen harde (echte) boter gevonden die lactose vrij is. In België bij Delhaize verkopen ze wel minus L harde boter. Maar in NL helaas nog niet.

Afsmeren met wajang is ook te doen al moet je niet te dikke lagen gebruiken. Ik vind het namelijk erg plakkerig in je mond maar dit is geheel persoonlijk!

O, trouwens ik bak zelf mijn biscuits met het recept hier van de site als ik voor mezelf bak. FC biscuitmix is niet lactosevrij!

Succes!!

7

sayang schreef:

Ander dierlijk melk of rijstemelk reageren ze vaak wel op.

Reageren op rijstmelk bij een lactoseintolerantie??? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Juist wel van baby's met koemelkallergie die verhoogde kans zouden hebben om een sojaallergie te ontwikkelen. Maar dat is een heel ander verhaal. Rijstmelk is rijst, water, beetje olie, beetje zout. Niets waar iemand met lactoseintolerantie op zou kunnen reageren. Er zijn minder mensen overgevoelig voor rijstmelk dan voor soja.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

8

Trouwens ik zie nu staan het kopje "andere dierlijke melk" maar die bevatten ook lactose!! Geitenmelk bijvoorbeeld heeft net zo'n hoog percentage lactose als bv. koemelk!

9

Wat dit topic maar weer eens aangeeft: er zijn heel veel verschillende intoleranties/allergieen die allemaal met koemelk en/of lactose te maken hebben.
De een kan wel boter hebben (daar zit maar heel weinig lactose in, maar wel melkeiwit) de ander niet. Hetzelfde geld voor MinusL.
Goes navragen wat wle/niet kan is dus een must.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

10 Laatst bewerkt door sayang (25-02-2014 00:03)

.

11

Jammer dat er zo gereageerd wordt. Ik werk al jaren met mensen met voedsel allergieen. Ik heb er een speciale opleiding voor gedaan. Ik heb zelf een zoontje met koemelkallergie. Dus ik weet echt wel waar ik over praat.

12

Mirjam5 schreef:
sayang schreef:

Ander dierlijk melk of rijstemelk reageren ze vaak wel op.

Reageren op rijstmelk bij een lactoseintolerantie??? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Juist wel van baby's met koemelkallergie die verhoogde kans zouden hebben om een sojaallergie te ontwikkelen. Maar dat is een heel ander verhaal. Rijstmelk is rijst, water, beetje olie, beetje zout. Niets waar iemand met lactoseintolerantie op zou kunnen reageren. Er zijn minder mensen overgevoelig voor rijstmelk dan voor soja.

Mensen met een lactose allergie ontwikkelen sneller een allergie voor een ander product.  De allergeoloog heeft mij verteld dat mensen met een lactose allergie eerder reageren op rijstmelk dan soja. Mensen met een koemelk/lactose allergie kunnen soja over het algemeen beter verdragen.

13

Ik zelf gebruik altijd de houdbare lactosevrije halfvollemelk van AH.
Ook de plantenmargarine van AH is lactosevrij.
Daar maak ik ook wel mokkacreme mee.
Pas ontdekte ik Lacto Free van Arla. Ze hebben er ook roomkaas van.
Daar heb ik een een lactosevrije (en glutevrije) monchoutaart van gemaakt.
Iedereen vond hem  :9  ;) .

Het is in ieder geval goed navraag doen bij de persoon en goed verpakkingen lezen.
Succes!

Happy Cake Day!

14

sayang schreef:

Jammer dat er zo gereageerd wordt. Ik werk al jaren met mensen met voedsel allergieen. Ik heb er een speciale opleiding voor gedaan. Ik heb zelf een zoontje met koemelkallergie. Dus ik weet echt wel waar ik over praat.

Wat mij betreft was het geen vervelende opmerking maar ik praat alleen maar over wat ik zelf heb... en het zal per persoon verschillend zijn.

Als ik met mijn opmerking jou het idee heb gegeven dat je er geen verstand van hebt dan spijt mij dat oprecht! :)

15

Geen probleem hoor ! Dank je wel

16

super bedankt allemaal voor de reacties. ik ga hier binnenkort eens wat van uitproberen :D
Ik snap dat allergie per persoon anders kan werken, maar vindt het heel fijn om in ieder geval wat ideeen te hebben.

groetjes daphne

17 Laatst bewerkt door daphne85 (08-03-2014 22:43)

ehhh per ongeluk 2 keer het zelfde gepost.... 1x is wel genoeg :D