Als je zoekt op lactosevrij, dan kun je veel vinden hier op de site. Maar even de readers digest-versie:
- roomboter is per definitie niet lactosevrij (aangezien "boter" in NL een beschermde naam is). er bestaat wel lactosevrije margarine, Wajang. AH eigen merk schijnt ook lactosevrij te zijn, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee - wel altijd nog even goed de wikkel lezen, soms wordt er iets veranderd aan de samenstelling.
- funcakes biscuitmix was vroeger lactosevrij, tegenwoordig niet meer (geloof ik). Als je FC hebt, even goed op de verpakking kijken, bij de ingrediënten/allergie-informatie. evengoed kun je makkelijk zelf biscuit maken van bloem, eieren en suiker, dus dan komt daar geen lactose aan te pas.
Ik heb recentelijk zelf wel voor een vriendin die lactose-vrij moet eten een taartje gemaakt gevuld met zelfgemaakte banketbakkersroom op basis van rijstmelk ipv gewone melk en jam als vulling. Afsmeren met 1:1 op basis van wajang.
Dat ging goed. We hebben er met zijn allen van gegeten en het was gewoon hartstikke lekker.
--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)