1

Onderwerp: hulp nodig

Dames,

Ik heb jullie advies even nodig.
Ik ben nog niet zo lang bezig met het bakken, dus hoe dat het zit qua timing…. Ik weet het even niet.
Mijn probleem is het volgende:
Een vriendin van me trouwt op vrijdag 14 februari.
Ze heeft me gevraagd om de taart te verzorgen.
Het moet 1 klein taartje worden 18-20 cm (met daarop een gitaartje, de namen en wat roosjes) en daarnaast 150 cupcakes, gevuld, en bekleed met fondant (schildje met daarop een roosje en muzieknoot).
Ik moet het vrijdagochtend naar de zaal brengen.
Maar wanneer moet ik nou wat doen en hoelang ben ik er ongeveer mee bezig?

Volgens mij kan ik alle versieringen van fondant nu al beginnen te maken en luchtdicht bewaren?
Is het dan te doen om donderdagmiddag te beginnen met afwerken?
En dan zou ik woensdag alles moeten bakken? Wordt de biscuit dan niet te oud?

Oja en heeft iemand een goed idee hoe ik het gitaartje er recht bovenop kan zetten?

Het zijn nogal wat vragen, maar ik heb werkelijk geen idee.
Alvast bedankt.

Lisette

2

Re: hulp nodig

phoe, dapper hoor gelijk zo'n grote bestelling.
Maar ja kapsel woensdag bakken.
En je kan nu al beginnen met de decoraties.
HEt gitaartje mooi laten uitharden met een sateprikker erin zodat hij mooi rechtop blijft staan.
Heel veel succes met maken. Laat je het eindresultaat ook even zien?

neem ook eens een kijkje op mijn Facebook site: taartengoed

3

Mijn advies, beter voor jou en voor jullie vriendschap: zoek een ervaren bakster in je omgeving en ga deze uitdaging niet alleen aan. Het is tenslotte de trouwdag van je vriendin  :)

Het is écht veel werk en voor een trouwdag moet het gewoon perfect zijn, toch?

Succes!

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

4

Ligt aan de vulling, maar wanneer ik bc vulling heb, vul ik soms al 2 dagen van tevoren. Ik moet dan wel zeker weten dat de taart voor die dag is. Biscuit en cupcakes kun je makkelijk 2 dagen eerder vakken. Biscuit kun je trouwens nog eerder maken en invriezen, net als de cupcakes. Gitaartje kun je nu ook al maken, net als de letters. Deze eerst goed aan de lucht laten drogen voordat je deze in een bakje oid doet. Ik heb meerdere gitaartjes gemaakt en deze ook met een sateprikker in de taart gestoken. De sateprikker plak je met royal icing of een vochtig gemaakt bolletje fondant aan de gitaar vast. Muzieknoten en roosjes kun je ook al maken. Met schildje bedoel je rondje?  ;)  Deze zou ik op het laatst pak uitsteken. Dag ervoor.
Ik begin vaak veel eerder omdat ik nogal lang bezig ben met een taart. Nogal een Pietje precies.....heeft voor- en nadelen  ;)

5

Heb je een grote (diepvriezer) ? Of je vriendin ?

Wat ik zou doen:

Een planning op papier maken om te zien wanneer ik wat kan doen.

Zelf kan ik ongeveer 30 cc's tegelijk bakken, dus dan zou ik het verdelen over de komende weken om dan een aantal te bakken, vullen en decoreren op 1 dag en dan gelijk in te vriezen.

Decoraties kunnen ook in de komende weken worden gemaakt.

De 20 cm taart zou ik op donderdagochtend bakken en diezelfde dag helemaal afmaken omdat het maar een kleine taart is.

Vrijdagochtend zou ik de cc's uit de vriezer halen en daarna alles afleveren  :)

Maar de cc's vullen is ook best wat werk; misschien kan je je vriendin vragen of je ze alleen mag decoreren?

Ben jij al wederom geboren ? Handelingen 2:38 ;)

6

Dank jullie wel voor de reacties.

Iemand anders inschakelen is niet echt een optie, ik vind het super dat ik het mag doen. Dat lukt ook wel, ik zat alleen even met de planning....

foto's volgen natuurlijk :)
ben zelf ook erg benieuwd.

Persoonlijk vind ik dag het biscuit minder lekker is als het uit de vriezer komt, hebben jullie die ervaring ook?
De decoraties ga ik de komende weken alvast maken, zodat ik donderdag alles alleen maar af hoef te werken.
Maar is vullen zoveel werk? Het leek me echt een karweitje van niets  :o
Esther68, super bedankt voor je tip voor de gitaar! Hier kan ik wat mee (en als ik er niet uitkom, weet ik bij wie ik moet zijn hihi)

Ik ga in ieder geval donderdag vrij nemen, want als ik het decoreren in de avonduren moet doen.... dat gaat niet lukken ben ik bang.

En ik ga eens kijken hoeveel cc er in de oven gaan, want ik bak er normaal niet meer dan 1 set tegelijk.... Zetten jullie ze dan boven elkaar?

7

angel-1973 schreef:

Dank jullie wel voor de reacties.

Iemand anders inschakelen is niet echt een optie, ik vind het super dat ik het mag doen. Dat lukt ook wel, ik zat alleen even met de planning....

foto's volgen natuurlijk :)
ben zelf ook erg benieuwd.

Persoonlijk vind ik dag het biscuit minder lekker is als het uit de vriezer komt, hebben jullie die ervaring ook?
De decoraties ga ik de komende weken alvast maken, zodat ik donderdag alles alleen maar af hoef te werken.
Maar is vullen zoveel werk? Het leek me echt een karweitje van niets  :o
Esther68, super bedankt voor je tip voor de gitaar! Hier kan ik wat mee (en als ik er niet uitkom, weet ik bij wie ik moet zijn hihi)

Ik ga in ieder geval donderdag vrij nemen, want als ik het decoreren in de avonduren moet doen.... dat gaat niet lukken ben ik bang.

En ik ga eens kijken hoeveel cc er in de oven gaan, want ik bak er normaal niet meer dan 1 set tegelijk.... Zetten jullie ze dan boven elkaar?

Als je 150 cc's moet vullen, dan spreek je niet snel meer van een 'karweitje van niets'  :D
Maar als je het echt zou kunnen verdelen over de weken ( ik weet niet hoe groot je vriezer is?), dan valt het idd wel mee, maar over het geheel gezien is het een flinke klus , dus als iets niet noodzakelijk is, dan scheelt dat ook wel tijd.

Zelf heb ik een grotere oven, dus vandaar ik een groter aantal kan bakken; ik bak gewoon op 1 rooster.

Over het biscuit invriezen; normaliter doe ik dat ook altijd, omdat ik zo dan meer vooruit kan werken. Ik merk niets aan de smaak.

Al met al ligt het er aan hoe jij je dagen kan indelen; heb je een ruime vriezer , dan kan je ook het biscuit eerder bakken, als je een x toch al cc's aan het bakken bent.

En anders bak je het biscuit gewoon donderdagochtend en dan heb je de rest van de dag nog om alles te doen wat je (misschien toch nog) moet doen.

Succes !!!!!

Ben jij al wederom geboren ? Handelingen 2:38 ;)

8

Dames,

Nogmaals bedankt voor al jullie advies.
Ik ben in totaal een week of 4 (af en aan) bezig geweest met alle voorbereiding.
Woensdagavond heb ik alles gebakken, donderdag alles gevuld en afgewerkt. Al met al viel het me erg mee, qua vullen e.d. , donderdagavond was alles klaar en stond het in de koeling van de zaal voor de bruiloft vrijdag. (en dat terwijl donderdagmiddag de kinderen thuis waren en ik ook nog op school ben geweest :) )
Al met al was ik erg blij met het resultaat, het bruidspaar was helemaal gelukkig. En dat is nog het meest belangrijkste.

Dit is het resultaat:
150 cupcakes (30 naturel, 30 banketbakkersroom, 30 aardbeienbotercreme, 30 chocolademousse, 30 lemoncurdroom) en een bruidstaart met aardbeienroom en aardbeienjam. Ook de wrappers zijn zelfgemaakt, waren iets te klein naar mn zin.
ik hoor heel graag wat jullie vinden :)

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-NQ8BQCCW.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-EDBCUP7R.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-MIYRNQVU.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-CSTJH8RB.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-RA6YBB7F.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-F7LPEL6F.jpg

9

Prachtig gedaan!!

Michael

Swiet Driems...waar zoete dromen uitkomen! https://www.facebook.com/swietdriems

10

Zo, wat een prestatie! Wat een superstrakke taart en je cupcakes passen er zo goed bij, vooral met die zelfgemaakte wrappers met de muzieknootjes. Ze waren er vast ontzettend blij mee. Ik ben ook blij om te lezen dat het allemaal goed is gegaan, bravo!

Tieneke

11

:thumb:  :thumb:

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

12

Dank jullie wel!!!!
Ze waren er inderdaad erg blij mee. En ik ook  :)
Natuurlijk zie ik allemaal verbeterpuntjes, maar over t algemeen.... Heel blij!

13

Petje af voor deze prestatie ,het ziet er prachtig uit :thumb:  :thumb:

Vind je gitaar heel erg mooi geworden en je taart mooi strak!

Je cupcakes zijn zo mooi verzorgd echt heel goed gedaan en wat leuk die wrappers ( Hoe heb je dat gedaan? )

Hele prestatie om zo'n grote bestelling te doen en dan ook nog met de kinderen om je heen :D

14

Dank je Baklataart!!!!
Helaas zat er een klein scheurtje in de fondant van de taart (aan de achterkant), maar dat kon ik mooi wegwerken met de rand. Daar heb ik nog wat moeite mee, om het strak en vooral zonder scheuren op de taart te krijgen.

Die wrappers is een pfd bestand, 3 wrappers op 1 a4 vel. Ze zijn wel aan de kleine kant, maar ik denk dat ik bij het printen het heb aan laten passen naar 1 pagina.
Het is op zich heel eenvoudig, maar wel behoorlijk wat werk :)
maar aangezien beide echt gek zijn van muziek, vond ik dit een mooie afwerking.