Onderwerp: Hoe maak ik krullen?

http://taartenacademie.nl/feeststrik-met-krulletjes/

Deze zou ik heel graag willen maken. Nu heb ik alleen wat vragen..

Er staat dat deze krullen met fondant worden gemaakt. Zelf werk
ik met marsepein.. is het hiermee ook haalbaar en zullen de stappen
dan verder hetzelfde blijven?

Waar vind ik wat dikkere rietjes? Ik ken alleen de hele dunne die ze
verkopen in de supermarkt, xenos, action, hema etc. Wat dikkere lijkt me
net wat makkelijker werken of zal ik me hierin vergissen?

Er staat in de beschrijbing dat je shortening nodig hebt om plakken
te voorkomen.. kan ik dit ook oplossen door een heel klein beetje
bloem of poedersuiker op het werkblad te doen, zodat de marsepein niet plakt?

Alvast bedankt!

2

Re: Hoe maak ik krullen?

Shortening is crisco........en bloem nooit gebruiken: dat kan niet rauw gegeten worden. Bij marsepein gebruik je beter maizena tegen het plakken........

Marsepein hardt niet uit (of pas na heel lang) dus hiervoor zou je toch echt fondant met tylose moeten gebruiken. En je zou ook potloden kunnen gebruiken waar je bakpapier omheen doet voordat je de fondant eromheen draait............

3

Ik probeer het wel eens met marsepein omdat ik niet zo van de fondant ben maar eigenlijk lukt het mij altijd maar half. Marsepein droogt gewoon niet goed en dan worden het niet echt mooie krullen. En het moet echt een eeuwigheid drogen. Tegen het plakken kan je poedersuiker gebruiken, bloem zou ik niet doen. Maizena kan volgens mij ook nog wel, hoewel dat misschien alleen icm fondant wordt gebruikt - weet ik niet. Ipv shortening (crisco) kan je ook kokosvet (of vast frituurvet) gebruiken.

Bedankt voor de snelle reacties! Nu heb ik direct weer een vraag.. van mijn zusje kreeg ik fondant maar het was ongelofelijk hard... hoe kan ik dit zacht krijgen zodat er mee te werken is?

Zelf heb ik tot nu toe gewerkt met marsepein en tegen het plakken gebruikte ik poedersuiker. Van iemand anders hoorde ik dat zij bloem gebruikte dus dacht ik vraag het hier ook nog even, jullie zijn ervaren, ik doe het nu net een maandje ongeveer!

5

Je kan het wel zachter krijgen door even in de magnetron te leggen (ik doe steeds 5 of 10 sec. en dan even voelen) maar als het echt een harde klomp is geworden kan je er niks meer mee. Moet je het weggooien. Even proberen.

Dankjewel! Ik zal dat eens gaan proberen! Goede tip!

7

Als de magnetron niet helpt, kun je ook met vochtige handen proberen te kneden. Waarschijnlijk is de fondant dan uitgedroogd. Maar als dat ook niet lukt... wordt het de prullenbak.

Succes met je taart en krullen.

Tieneke

Ik weet niet hoe ze het heeft gedaan, maar mijn moeder heeft een keer zulke krullen gemaakt met behulp van een potlood. Was ook marsepein, en nog een slechte kwaliteit ook. Zag er prima uit! Alles wat niet netjes was, kwam door de slechte marsepein.
Wel had zij de krullen los op de taart, en dus geen strik gevormd. Ik denk dat dat met marsepein inderdaad wel eens lastig kan worden...

9

Ikea verkoopt dikke rietjes:

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30260416/
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00235980/

Succes er mee!

Wat fijn dat jullie mij allemaal op willen helpen!  Ik ga het gewoon proberen met fondant en een keer met marsepein en dan kijk ik even wat het makkelijkste werkt! Zal ook wel schelen, denk ik, waar de fondant gekocht is.. Die van me zusje kwam van xenos maar die zijn in de winkel al keihard! Dus ik zal de fondant dan kopen hier via de webshop bv!

Zodra ik.'m gemaakt heb plaats ik een foto maar er staat eerst nog een andere taart op het lijstje hihi!