Onderwerp: [feedback] Uit je fouten kan je leren !!

Een paar taartjes van afgelopen tijd. Helaas niet altijd naar mijn zin...

Over het bloemenmandje ben ik wel tevreden. het is zebrabiscuit met mokka crème au beurre. Het mandje valt hier overigens wel in de smaak, heb ik al een paar keer mogen maken ...

Bij de ganachetaart ben ik wel op een aantal punten in de fout gegaan...
Ik had de taart afgesmeerd met slageroom, hoewel ik had gelezen dat je beter iets 'vast' neemt als onderlaag zoals bv botercrème. Maar omdat tussen de taart slagroom en rood fruit zat vond ik dat botercrème aan de rand niet paste. Eigenzinnig smeerde ik toch af met slagroom.
Bij de ganache ook in de fout gegaan
Ik had melkchocolade genomen en mijn verhouding met room niet aangepast waardoor hij te lopend bleef. op 'gevoel' dan maar extra chocolade toegevoegd. Welke verhouding nemen jullie met room/melkchocolade?
Bovendien kwam ik wat in tijdsnood en was mijn ganache onvoldoende opgesteven om te overgieten.
Gevolg is dat de zijkanten helemaal mee afliepen en er kwamen diepe groeven in. Dus maar camoufleren met chocoladeschilfers. Voor de ganache kan ik dus best nog wat tips gebruiken...
Maar: de chocoladetaart was wel als eerste op !!

Mijn nieuwe baby-mold wilde ik ook eens uittesten in combinatie met een open ster.
Ik tracht altijd om mijn fondant zo dun mogelijk uit te rollen omdat ik het niet smakelijk vind en veel te zoet als je zo'n dikke laag fondant hebt. Omdat in deze taart er een paar lagen fondant op mekaar liggen heb ik extra mijn best gedaan om zo dun mogelijk uit te rollen, maar helaas zie je de 'verstopte' laagjes zitten en kreeg ik mijn taart dus niet strak. Tips?

Hierbij de foto's:

http://www.mijnalbum.be/Foto-7DZZOFVG-D.jpg
http://www.mijnalbum.be/Foto-PBQVMN8B-D.jpg
http://www.mijnalbum.be/Foto-IAOHIMHI-D.jpg

a balanced dieet is chocolate in both hands ...

2

Re: [feedback] Uit je fouten kan je leren !!

Geen feedback ik doe je dit niet na :)

ik vind je taarten hartstikke leuk :D

Hoi,

Je taarten zien er leuk uit, maar je vroeg ook om tips hierbij een paart tips van mij.
Nooit afsmeren met slagroom. In slagroom zit vocht, als dat in aanraking komt met fondant of marsepein gaat het smelten. Altijd afsmeren met botercreme, wat voor smaak je dan ook hebt. De botercreme is het laagje tussen je marsepein (of fondant) en je vulling. Het laagje of dijkje houdt het vocht tegen.
Daarnaast vraag ik me af of je gebruik maakt van een smoother, omdat je bobbels ziet op je taart.
Je fondant iets dikker laten en goed smootheren als deze net op je taart zit, is heel belangrijk voor een mooie strakke taart. Je moet maar zo denken dat als mensen de fondant echt niet lekker vinden, ze deze toch wel van de taart afhalen. Met de afgeronde kant van de smooter kun je heel goed over de randen van de taart strijken, waardoor de taart mooi in vorm komt.
Verhoudingen voor het maken van ganache:
Bij de verhouding slagroom/chocolade bij pure chocolade uitgaan van 1:1, = 200 ml slagroom en 200 g pure chocolade
Bij melkchocolade 1:1,5
Bij witte chocolade 1:2
Dan kan het niet mis gaan. Ganache smeren rondom je taart is een kunst, dus goed oefenen. Wat helpt is dat je de taart op een rooster zet. Ik gebruik altijd het rooster van mijn oven en de bakplaat eronder (voor het lekken van de ganache). Smeer het af met een grote spatel en zet het een half uur in de koelkast om op te stijven. Daarna uit de koelkast halen en met een warme (onder de hete kraan en afgedroogd) spatel nog een keer over en langs de taart smeren. Dan strijk je de ganache mooi glad en alle bobbeltjes goed weg.
De baby is overigens prachtig gemaakt!

4

Pfoe goed doorgezet, ik zou zo'n frustrerende taart al opgegeven hebben ;)
De ganache puur doe ik 1:1, melk 2:1 en wit 3:1. Als hij niet genoeg is afgekoeld zet ik hem even met pan en al in de vriezer. Steeds 5 minuten koelen en dan goed doorroeren en zo vaak herhalen als nodig is.
Er staat op de site ook een superhandige how to om mooi ganache te gieten maar die kan ik zo even niet vinden. Als je met ganache wil afsmeren moet je even op youtube bij inspired by michelle, die legt in 3 delen heel duidelijk uit hoe je metganache werkt. Succes!

5

Hoihoi,
Ik vind je taarten al heel mooi en je mandje met bloemen is al heel tof, en ookal ben je er zelf ook al tevreden over, wil ik je toch nog een tip geven om 'm nóg mooier te maken (ik hoop dat dat mag :-) )
Als je wat meer druk zet met je spuit, komt er een wat dikkere laag, en als je dan je spuit soort van onder de andere laag zet bij de aanzet, dus tegen de taart aan, in plaats van over de andere laag icing heen, dan lijkt het echt alsof de mand gevlochten is en het 'riet' onder de andere stengel uit komt, in plaats van dat ie er overheen ligt. Zo krijg je meer relief en lijkt het nóg realistischer.
Als ik het zo terug lees is het nogal een vaag verhaal. Snap je het? Anders post ik nog even een fotootje met wat ik bedoel :D

Hey Chrysza,
Natuurlijk mag je nog tips meegeven. Is toch de bedoeling dat we van mekaar kunnen leren. Ik denk dat ik wel ongeveer weet wat je bedoelt. Ik moet er idd op letten dat ik netjes tegen de taart en onder het vorige vlechtje start en dan zal het er al een pak beter uitzien. Ja, ik heb wel een beetje moeite om mooi symetrisch te blijven, heb ook niet zo'n 'vaste hand' dus na een poosje spuiten begint het wat bibberig te worden. :o .
Maar oefening baart kunst, alweer een reden dus om te bakken !!

a balanced dieet is chocolate in both hands ...

7

Koekebakkevlaaien hmmm schreef:

Hey Chrysza,
Natuurlijk mag je nog tips meegeven. Is toch de bedoeling dat we van mekaar kunnen leren. Ik denk dat ik wel ongeveer weet wat je bedoelt. Ik moet er idd op letten dat ik netjes tegen de taart en onder het vorige vlechtje start en dan zal het er al een pak beter uitzien. Ja, ik heb wel een beetje moeite om mooi symetrisch te blijven, heb ook niet zo'n 'vaste hand' dus na een poosje spuiten begint het wat bibberig te worden. :o .
Maar oefening baart kunst, alweer een reden dus om te bakken !!

Dat bedoel ik idd, haha!! Voor het symmetrisch blijven werkt het ook goed om van te voren kleine streepjes te zetten met een tooltje op het fondant, dan blijft het altijd recht! Is ietsje meer werk, maar geeft heel mooi resultaat. En als je wat meer druk zet met je spuit en dus wat dikkere strengen maakt, dan wordt het ook wat duidelijker relief, vind ik zelf vaak mooier. Veel plezier!
En, als het resultaat nu al zo tof ik, dan kan het alleen nog maar nóg toffer worden!!