26

Re: Ik word helemaal gek!

En wat heb je de 2e keer anders gedaan?

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

27

Re: Ik word helemaal gek!

Suuske schreef:

En wat heb je de 2e keer anders gedaan?

Ik heb de fondant dikker uitgerold. En ik heb de plooien anders weggewerkt. Normaal duwde ik ze naar beneden, vandaar ook de scheuren, maar nu heb ik van beneden naar boven gewerkt.

28

Re: Ik word helemaal gek!

lang delftje schreef:

We hebben alle merken al geprobeerd en raden de klanten het zoveel mogelijk af.
Normaal gebruiken we hele dunne marsepein met echte fondant.
De klant vraagt  tegenwoordig meer kleuren terwijl dat eerst bijna altijd wit was.
Dus ontkomen doen we er niet aan.

Als je goed kan maskeren of afsmeren hoeft er geen dikke laag botercrème onder.
En voor wit afgewerkte taarten gebruiken we witte crème en voor andere kleuren de botercrème in de kleur van de fondant.

Rol fondant is bij ons geen smaak toevoeging aan de taart alleen een hulpmiddel om er een kleur aan te geven. Als je dikker dan 1 mm uitrolt wordt de smaak overheersend en omdat de taart + vulling makkelijker eet dan de rolfondant houdt je alleen een stuk rolfondant in je mond over.

Sorry, maar hier kan ik mij echt totaalmniet in vinden hoor, goede fondant smaakt wel lekker en is niet overheersend. Het kan zijn dat mensen fondant niet lekker vinden maar dan is er altijd nog marsepein

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

29

Re: Ik word helemaal gek!

Lizetje schreef:
Suuske schreef:

En wat heb je de 2e keer anders gedaan?

Ik heb de fondant dikker uitgerold. En ik heb de plooien anders weggewerkt. Normaal duwde ik ze naar beneden, vandaar ook de scheuren, maar nu heb ik van beneden naar boven gewerkt.

Als je de plooien  wegwerkt met je dit proberen te doen door met de zijkant van de hand de fondant steeds een stukje tegen de taart te drukken, van boven naar beneden, de fondant rekt altijd een beetje mee, als je er aan trekt dan komt er druk op de rand van de taart en zal hij daar scheuren

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

30

Re: Ik word helemaal gek!

Tigrasas schreef:
Lizetje schreef:
Suuske schreef:

En wat heb je de 2e keer anders gedaan?

Ik heb de fondant dikker uitgerold. En ik heb de plooien anders weggewerkt. Normaal duwde ik ze naar beneden, vandaar ook de scheuren, maar nu heb ik van beneden naar boven gewerkt.

Als je de plooien  wegwerkt met je dit proberen te doen door met de zijkant van de hand de fondant steeds een stukje tegen de taart te drukken, van boven naar beneden, de fondant rekt altijd een beetje mee, als je er aan trekt dan komt er druk op de rand van de taart en zal hij daar scheuren

Ik heb net weer een taart gemaakt en omdat ik de fondant dikker laat krijg ik de plooien niet goed weggewerkt. De taart is onderlangs helemaal hobbelig. De plooien zitten ook echt tegen elkaar. Ik krijg ze echt niet verdeeld.

31

Re: Ik word helemaal gek!

Als jullie de taart bekleden, gebruiken jullie dan echt veel fondant zodat je echt heel veel onder langs over hebt?

32

Re: Ik word helemaal gek!

Lizetje schreef:

Als jullie de taart bekleden, gebruiken jullie dan echt veel fondant zodat je echt heel veel onder langs over hebt?

Nee, ik heb wel wat over, maar geen lap.

Plooien wegwerken moet je niet te snel willen. Het is een geduldig werkje. Eigenlijk is de clou om de plooi te "verplaatsen" naar het overtollige deel. Dus als de hele taart bekleed is, hou je een gerimpeld overschot over.
Je had moet je een beetje in een kommetje houden en aandrukken doe ik eigenlijk alleen maar met mijn pink of zijkant van mijn hand. Voorzichtig stukje voor stukje. Je fondant voorzichtig optillen als er een plooi dreigt en dan deze wegwerken naar onder.

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

33

Re: Ik word helemaal gek!

Suuske schreef:
Lizetje schreef:

Als jullie de taart bekleden, gebruiken jullie dan echt veel fondant zodat je echt heel veel onder langs over hebt?

Nee, ik heb wel wat over, maar geen lap.

Plooien wegwerken moet je niet te snel willen. Het is een geduldig werkje. Eigenlijk is de clou om de plooi te "verplaatsen" naar het overtollige deel. Dus als de hele taart bekleed is, hou je een gerimpeld overschot over.
Je had moet je een beetje in een kommetje houden en aandrukken doe ik eigenlijk alleen maar met mijn pink of zijkant van mijn hand. Voorzichtig stukje voor stukje. Je fondant voorzichtig optillen als er een plooi dreigt en dan deze wegwerken naar onder.


Ik heb gisteren weer een taart gemaakt. Dit keer wel weer scheurtjes boven langs maar geen gaten. Toch merkte ik dat de fondant weer wilde scheuren onderlangs met wegwerken van de plooien. Vind dit echt geen leuk werkje. Ik krijg die plooien niet weg. Ik heb echt geen rechte onderkant, allemaal hobbels.

34

Re: Ik word helemaal gek!

Hoi lizet,

Waar woon je? Wellicht woont er iemand bij je in de buurt en kun je een keer afspreken om samen een taart te maken of mag je de truck komen afkijken.

Live as if you were to die tomorrow
Learn as if you were to live forever! -Ghandi-

35

Re: Ik word helemaal gek!

Ik heb deze problemen ook gehad en contact op genomen met diverse fabrikanten, wat het probleem is ligt niet bij ons helaas!! Het blijkt dat het fondant haast niet aan te slepen is en dat daarom de kwaliteit erg slecht is. Het maakt niet uit wat je doet, glycerine of crisco, het ligt aan de bestandsdelen die niet goed verwerkt zijn in de fabrieken.

Ik heb funcakes, Sligro en Makro al gehad en allemaal hebben ze het probleem. Heel vervelend allemaal, maar het enigste wat we kunnen doen"indien het echt zo slecht is" het zelf gaan maken van marshmallows.

36 Laatst bewerkt door Suuske (12-01-2014 16:58)

Re: Ik word helemaal gek!

lesismoor schreef:

Ik heb deze problemen ook gehad en contact op genomen met diverse fabrikanten, wat het probleem is ligt niet bij ons helaas!! Het blijkt dat het fondant haast niet aan te slepen is en dat daarom de kwaliteit erg slecht is. Het maakt niet uit wat je doet, glycerine of crisco, het ligt aan de bestandsdelen die niet goed verwerkt zijn in de fabrieken.

Ik heb funcakes, Sligro en Makro al gehad en allemaal hebben ze het probleem. Heel vervelend allemaal, maar het enigste wat we kunnen doen"indien het echt zo slecht is" het zelf gaan maken van marshmallows.

Ik heb echt nergens last van hoor, en ik heb gisteren een stapel bekleed met zowel Funcakes als  Sligro. Kan me ook niet voorstellen dat ze zomaar toegeven dat ze hele slechte kwaliteit leveren enkel omdat het niet aan te slepen is (overigens staan de schappen in "mijn" Sligro ook gewoon vol hoor).

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

37

Re: Ik word helemaal gek!

Suuske schreef:
lesismoor schreef:

Ik heb deze problemen ook gehad en contact op genomen met diverse fabrikanten, wat het probleem is ligt niet bij ons helaas!! Het blijkt dat het fondant haast niet aan te slepen is en dat daarom de kwaliteit erg slecht is. Het maakt niet uit wat je doet, glycerine of crisco, het ligt aan de bestandsdelen die niet goed verwerkt zijn in de fabrieken.

Ik heb funcakes, Sligro en Makro al gehad en allemaal hebben ze het probleem. Heel vervelend allemaal, maar het enigste wat we kunnen doen"indien het echt zo slecht is" het zelf gaan maken van marshmallows.

Ik heb echt nergens last van hoor, en ik heb gisteren een stapel bekleed met zowel Funcakes als  Sligro. Kan me ook niet voorstellen dat ze zomaar toegeven dat ze hele slechte kwaliteit leveren enkel omdat het niet aan te slepen is (overigens staan de schappen in "mijn" Sligro ook gewoon vol hoor).





De schappen staan ook vol, maar om optimaal fondant te krijgen heeft dat tijd nodig. Tijd die ze niet hebben, omdat er erg veel vraag naar is. Het is dus geen kwestie van het niet hebben, maar van "geen kwaliteit" kunnen leveren.

Trouwens, geven ze dat ook niet zo ongenuanceerd aan :-)  maar dat is wel waar het op aan komt. Mijn zwager werkt als leidinggevende in een fabriek,waar fondant gemaakt wordt en beaamt het helaas ook.

Ik ben in ieder geval blij voor jou, dat jij het niet hebt want het is echt ellende pff.

38

Re: Ik word helemaal gek!

Ik blijf gewoon proberen en volhouden. Ik zal toch mijn taarten moeten maken.

39

Re: Ik word helemaal gek!

Lizetje, ik wil het best een keer samen met je doen om te kijken of we samen tot een strakker resultaat komen, maar ik weet niet waar je woont en of het een beetje aan te rijden is vanuit Zevenhuizen.

Live as if you were to die tomorrow
Learn as if you were to live forever! -Ghandi-

40

Re: Ik word helemaal gek!

Ik heb zelf door de ervaring geleerd dat voor mij dun uitrollen niet werkt; dit scheurt bij mij bijna altijd uit. Dus wordt het iets dikker en dat werkt veel beter. Zelf gekleurd fondant scheurt bij mij sneller dan gekocht gekleurd fondant. En bijna altijd heb ik met zelf gekleurd fondant van die kleine scheurtjes aan de bovenkant. Als ik zelf kleur gebruik ik altijd dus maar wat crisco zodat het wat minder droog wordt.
Ik gebruik dan zeker geen poedersuiker om uit te rollen maar ook crisco. Ik pak ook altijd behoorlijk wat fondant maar zorg er wel voor dat het niet over mijn draaiplateau komt te hangen. Dus het rust altijd op mijn draaiplateau. Daarna telkens kleine stukjes van onder naar boven wrijven, telkens tussen door de fondant uitleggen zodat je geen plooien krijgt. Ik maak dan een kommetje van mijn hand. Dit doe ik niet te snel en telkens kleine stukjes. Soms heb ik een plooitje maar scheuren heb ik eigenlijk op deze manier nooit meer.

41

Re: Ik word helemaal gek!

Butzies schreef:

Lizetje, ik wil het best een keer samen met je doen om te kijken of we samen tot een strakker resultaat komen, maar ik weet niet waar je woont en of het een beetje aan te rijden is vanuit Zevenhuizen.

Wat aardig aangeboden maar ik woon in Venlo. Een beetje ver uit de buurt. Echt jammer.

42

Re: Ik word helemaal gek!

Antwannette schreef:

Ik heb zelf door de ervaring geleerd dat voor mij dun uitrollen niet werkt; dit scheurt bij mij bijna altijd uit. Dus wordt het iets dikker en dat werkt veel beter. Zelf gekleurd fondant scheurt bij mij sneller dan gekocht gekleurd fondant. En bijna altijd heb ik met zelf gekleurd fondant van die kleine scheurtjes aan de bovenkant. Als ik zelf kleur gebruik ik altijd dus maar wat crisco zodat het wat minder droog wordt.
Ik gebruik dan zeker geen poedersuiker om uit te rollen maar ook crisco. Ik pak ook altijd behoorlijk wat fondant maar zorg er wel voor dat het niet over mijn draaiplateau komt te hangen. Dus het rust altijd op mijn draaiplateau. Daarna telkens kleine stukjes van onder naar boven wrijven, telkens tussen door de fondant uitleggen zodat je geen plooien krijgt. Ik maak dan een kommetje van mijn hand. Dit doe ik niet te snel en telkens kleine stukjes. Soms heb ik een plooitje maar scheuren heb ik eigenlijk op deze manier nooit meer.

Dus jij raad aan geen poedersuiker te gebruiken bij het uitrollen? Daar wordt de fondant inderdaad droog van.

43

Re: Ik word helemaal gek!

Ik gebruik ook geen poedersuiker, soms wel crisco, om uit te rollen. Ik rol uit op een tafelzeil die ik om een mdf-plaat heb gespannen. Ideaal! Maar ik gebruik marsepein. Werkt toch anders dan fondant

Re: Ik word helemaal gek!

Lang Delftje, wélke merken hebben jullie dan toch gebruikt?? Het is toch vreemd dat jullie ze als bakkerij niet te eten vinden en alle taartmakers fondant gebruiken en dat de klant daar zeer tevreden over is!! Noem eens wat merken!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

Re: Ik word helemaal gek!

Ik gebruik geen crisco en geen poedersuiker.
Ik rol uit op de mat van IKEA en dat gaat prima.
Blijven oefenen, je moet wel héél handig zijn om dit snel en zonder veel oefenen onder te knie te hebben......
En bij dat oefenen hoort ook kijken hoe het voor jou het beste werkt.
Succes!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

46

Re: Ik word helemaal gek!

Esthers Feestelijke Taart schreef:

Lang Delftje, wélke merken hebben jullie dan toch gebruikt?? Het is toch vreemd dat jullie ze als bakkerij niet te eten vinden en alle taartmakers fondant gebruiken en dat de klant daar zeer tevreden over is!! Noem eens wat merken!

Wil ik eigenlijk ook wel weten.... Ik ben geen fan van fondant (al vind ik de satin ice wel gaan) maar eet het wel gewoon op wanneer het op een taart zit. Ik vind de laag (3-4 mm) dan echt niet overheersend.

47

Re: Ik word helemaal gek!

het lijkt mij dat je juist beter dikker kunt bekleden om geen scheuren te krijgen.
en ik zou toch andere fondant proberen. ben zelf meer een marsepeinfan maar heb weleens fondant van in2bake gebruikt (omdat mijn marsepein maar bleef scheuren en ik ook helemaal gek werd) en dat ging super. ik vind het echt wonderfondant. je kunt scheurtjes zelfs gewoon wegwerken hoewel ik die nauwelijks had. maar omdat ik dus zelf meer van de marsepein ben, ben ik toen de marsepein van in2bake gaan proberen en wil geen andere meer. succes en het komt altijd goed! alleen moet je even de oplossing nog vinden  =) .

48

Re: Ik word helemaal gek!

renata2 schreef:

het lijkt mij dat je juist beter dikker kunt bekleden om geen scheuren te krijgen.
en ik zou toch andere fondant proberen. ben zelf meer een marsepeinfan maar heb weleens fondant van in2bake gebruikt (omdat mijn marsepein maar bleef scheuren en ik ook helemaal gek werd) en dat ging super. ik vind het echt wonderfondant. je kunt scheurtjes zelfs gewoon wegwerken hoewel ik die nauwelijks had. maar omdat ik dus zelf meer van de marsepein ben, ben ik toen de marsepein van in2bake gaan proberen en wil geen andere meer. succes en het komt altijd goed! alleen moet je even de oplossing nog vinden  =) .

Waar haal jij de In2Bake marsepein dan? Ik vind deze nl ook erg fijn. Is bijna net zo lekker als Zeelandia, maar wel steviger. Bij de taartwinkel in Den Bosch hebben ze deze, maar deze is verhuisd en minder vaak open, jammer genoeg...

49

Re: Ik word helemaal gek!

Esther68 schreef:
renata2 schreef:

het lijkt mij dat je juist beter dikker kunt bekleden om geen scheuren te krijgen.
en ik zou toch andere fondant proberen. ben zelf meer een marsepeinfan maar heb weleens fondant van in2bake gebruikt (omdat mijn marsepein maar bleef scheuren en ik ook helemaal gek werd) en dat ging super. ik vind het echt wonderfondant. je kunt scheurtjes zelfs gewoon wegwerken hoewel ik die nauwelijks had. maar omdat ik dus zelf meer van de marsepein ben, ben ik toen de marsepein van in2bake gaan proberen en wil geen andere meer. succes en het komt altijd goed! alleen moet je even de oplossing nog vinden  =) .

Waar haal jij de In2Bake marsepein dan? Ik vind deze nl ook erg fijn. Is bijna net zo lekker als Zeelandia, maar wel steviger. Bij de taartwinkel in Den Bosch hebben ze deze, maar deze is verhuisd en minder vaak open, jammer genoeg...

ik mail je even.

50

Re: Ik word helemaal gek!

Het is echt een trucje wat je in de vingers moet krijgen... Ik rol uit op de bureaumat van ikea, maar ook gewoon op mijn aanrecht. Als het wat plakt strooi ik een héél klein beetje aardappelzetmeel uit en rol daarop. Speksteenpoeder werkt nóg fijner, maar daar is haast niet aan te komen. Beiden geven geen vlekken, wat poedersuiker wel doet. En poedersuiker droogt de fondant uit.
En sinds ik Callebaut fondant gebruik heb ik geen scheurtje meer gezien. (En deze vind ik echt lekker, minder zoet en overheerst totaal niet).

Je bent overigens van harte welkom een keer te komen, zodat je een keer mee kan kijken. Maar Budel is voor jou toch zeker 3 kwartier rijden. Weet niet of je dat ziet zitten.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym