1

Onderwerp: Ik word helemaal gek!

Ik heb zojuist een rond taartje van 20 cm proberen te bekleden en heb 2 keer de fondant weg moeten gooien omdat er een en al scheuren in zaten. De 3e keer is het uiteindelijk gelukt maar niet helemaal egaal.
Ik heb dit probleem al een tijdje en heb al vanalles geprobeerd. Dunner uitrollen omdat de fondant anders te zwaar is, goed en lang doorkneden doe ik ook, ik kleurde de fondant eerst een aantal dagen van te voren maar dat doe ik nu op het moment zelf. De scheurtjes zitten boven langs de rand maar ook gewoon aan de zijkant gaat de fondant zomaar scheuren.
Kan het misschien zijn dat ik te láng kneed? Ik weet het niet meer.

2

Re: Ik word helemaal gek!

Getver wat ontzettend vervelend voor je! Ik heb het een aantal malen gehad nu met FC fondant. In eerste instantie helemaal niets aan de hand maar de laatste paar keren een drama. Ben nu overgestapt op fondant van de sligro. Misschien dat het helpt eens een ander merk te proberen.

3

Re: Ik word helemaal gek!

Vera12345 schreef:

Getver wat ontzettend vervelend voor je! Ik heb het een aantal malen gehad nu met FC fondant. In eerste instantie helemaal niets aan de hand maar de laatste paar keren een drama. Ben nu overgestapt op fondant van de sligro. Misschien dat het helpt eens een ander merk te proberen.

Je zult het niet geloven maar ik gebruik ook fondant van de sligro. Die witte emmertjes! Dus jij hebt hier geen problemen mee? Ik dacht al dat de kwaliteit achteruit was gegaan.

4

Re: Ik word helemaal gek!

Kan niemand me helpen?

5

Re: Ik word helemaal gek!

Een beetje crisco door je fondant kneden om hem flexibeler te maken wil weleens helpen. Of kneden met iets vochtige handen en dat doe je dan vooral als je fondant niet soepel maar wat uitgedroogd lijkt. Als je heel lang kneedt, kan ik mij voorstellen dat je fondant indroogt. Wat ook helpt, is uitrollen op crisco, niet te lang rollen en meteen na het uitrollen op je taart doen. Niet laten liggen dus. Dan droogt het ook enorm uit en gaat het scheuren. Zelf meng ik marsepein en fondant (allebei de helft) en dan heb ik nooit scheuren, ik denk door de vettigheid van de amandelen in de marsepein. Dat zou je eventueel ook nogeens kunnen proberen als je last blijft houden van scheuren.
Wat gebruik je onder je fondant? Botercreme of ganache? Dat laatste schijnt ook droger te zijn en kan scheuren veroorzaken.

Nou meid, kom op, zou ik zeggen. Met zijn allen kunnen we vast een oplossing bedenken.

Tieneke

6

Re: Ik word helemaal gek!

Tante Tien schreef:

Een beetje crisco door je fondant kneden om hem flexibeler te maken wil weleens helpen. Of kneden met iets vochtige handen en dat doe je dan vooral als je fondant niet soepel maar wat uitgedroogd lijkt. Als je heel lang kneedt, kan ik mij voorstellen dat je fondant indroogt. Wat ook helpt, is uitrollen op crisco, niet te lang rollen en meteen na het uitrollen op je taart doen. Niet laten liggen dus. Dan droogt het ook enorm uit en gaat het scheuren. Zelf meng ik marsepein en fondant (allebei de helft) en dan heb ik nooit scheuren, ik denk door de vettigheid van de amandelen in de marsepein. Dat zou je eventueel ook nogeens kunnen proberen als je last blijft houden van scheuren.
Wat gebruik je onder je fondant? Botercreme of ganache? Dat laatste schijnt ook droger te zijn en kan scheuren veroorzaken.

Nou meid, kom op, zou ik zeggen. Met zijn allen kunnen we vast een oplossing bedenken.

Tieneke

Tieneke, bedankt voor je reactie. Ik ga proberen niet te lang te kneden. En ik gebruik botercreme onder de fondant.

7

Re: Ik word helemaal gek!

Ik smeer af met Ganache en heb zelden (even afkloppen) scheuren. Ganache moet je voordat je gaat bekleden even licht insmeren met water (ik doe heet gekookt water met een inboterkwast), dan plakt het prima en schuift het niet.

Ik gebruik ook fondant van de Sligro overigens. Ik kneed ook niet overdreven, enkel om het soepel te maken. Uiteraard als ik het kleur wordt het wat meer gekneed, maar ik ga niet apart nog eens 10 minuten extra doen.

Kan het zijn dat je ondergrond nog te nat of plakkerig is? Ik kan me voorstellen dat het dan lastig wordt om fondant glad te strijken, omdat er frictie is ergens en je dan dus scheuren krijgt als je het bewerkt? Een andere tip kan zijn dat je niet teveel overtollig fondant hebt, waardoor je makkelijker kan gladstrijken. En niet te dun ...

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

8

Re: Ik word helemaal gek!

Suuske schreef:

Ik smeer af met Ganache en heb zelden (even afkloppen) scheuren. Ganache moet je voordat je gaat bekleden even licht insmeren met water (ik doe heet gekookt water met een inboterkwast), dan plakt het prima en schuift het niet.

Ik gebruik ook fondant van de Sligro overigens. Ik kneed ook niet overdreven, enkel om het soepel te maken. Uiteraard als ik het kleur wordt het wat meer gekneed, maar ik ga niet apart nog eens 10 minuten extra doen.

Kan het zijn dat je ondergrond nog te nat of plakkerig is? Ik kan me voorstellen dat het dan lastig wordt om fondant glad te strijken, omdat er frictie is ergens en je dan dus scheuren krijgt als je het bewerkt? Een andere tip kan zijn dat je niet teveel overtollig fondant hebt, waardoor je makkelijker kan gladstrijken. En niet te dun ...

Bedankt voor je reactie. Ik gebruik iets meer fondant dan vind ik het makkelijker om erop te leggen, anders moet je zo passen en meten om aan iedere kant even veel te hebben. Ik heb geprobeerd om niet te dun te rollen maar als hij te dik is dan wordt hij toch te zwaar en dan krijg je toch ook scheuren?
Wat bedoel je met de ondergrond te plakkerig? Ik smeer hem in en dan zet ik hem in de koelkast totdat de fondant erop gaat.

9

Re: Ik word helemaal gek!

Ik bedoel met te plakkerig, dat het dan op sommige stukken te vast zit zeg maar, waardoor het niet meer makkelijk meegeeft en je het kapot scheurt. Als je bv. een papiertje half nat maakt en de andere helft niet, dan is het lastig om het papiertje van het oppervlakte te halen. En als het geen stevig papier is, dan zal het ook scheuren.

Qua dikte ... ik denk dat ik op een halve centimeter zit. Dat is niet heel erg dun, maar ook niet vreselijk dik. Als het fondant gaat hangen, ja, dan zal het te zwaar zijn, maar het rust bij mij op mijn werkblad waardoor het zwaarte verhaal niet helemaal op gaat. Wel zorgen dat het werkblad droog is, want anders plakt het fondant weer aan het werkblad en dan gaat het daar weer van scheuren.

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

10 Laatst bewerkt door lang delftje (03-01-2014 12:45)

Re: Ik word helemaal gek!

Ik denk dat het scheurt omdat de fondant te dik is.
In de bakkerij rollen wij dit uit op 0.75 of 1 mm en dit scheurt nooit.
Wij rollen dit zo dun uit omdat er eigenlijk best een rare smaak aan de fondant zit die de smaak van de taart verziekt.
En verwerken dit altijd op een met roombotercrème gemaskeerde taart.
Het is eerder te taai/stug om het netjes te verwerken.

Als je zondigt zondig dan lekker

11

Re: Ik word helemaal gek!

lang delftje schreef:

Qua dikte ... ik denk dat ik op een halve centimeter zit.

Ik denk dat het scheurt omdat de fondant te dik is.
In de bakkerij rollen wij dit uit op 0.75 of 1 mm en dit scheurt nooit.
Wij rollen dit zo dun uit omdat er eigenlijk best een rare smaak aan de fondant zit die de smaak van de taart verziekt.
En verwerken dit altijd op een met roombotercrème gemaskeerde taart.
Het is eerder te taai/stug om het netjes te verwerken.


Ik heb nooit problemen met scheuren.
En fondant verziekt geen taart hoor, beetje onzin.  Ik zeg ook altijd tegen mijn klanten ... lust je het niet, dan gewoon eraf halen. Maar ik heb tot nu toe nog nooit commentaar erop gehad.

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

12

Re: Ik word helemaal gek!

1mm? :think: dan kijk je toch door de laag heen? Of er moet een hele dikke laag bc oid onder zitten ;). Vind het, eerlijk gezegd, ook een beetje raar dat de fondant de smaak van de taart verziekt....Dan zou ik helemaal geen fondant gebruiken, maar iets anders.....Ben eigenlijk wel benieuwd welke fondant jullie dan gebruiken ;)

Ik gebruik marsepein en dit is misschien wat steviger dan fondant. Ik rol uit met de gele ring, denk zo'n mm of 4-5? Wanneer ik de lap op de taart leg duw ik gelijk de randen aan. Dan scheurt die daar iig niet meer. Ook een te grote lap kan ervoor zorgen dat er scheuren komen. Door het gewicht. Ik heb het wel eens gehad en denk nu dat het toen door te veel kleurstof kwam.

13

Re: Ik word helemaal gek!

Esther68 schreef:

1mm? :think: dan kijk je toch door de laag heen? Of er moet een hele dikke laag bc oid onder zitten ;). Vind het, eerlijk gezegd, ook een beetje raar dat de fondant de smaak van de taart verziekt....Dan zou ik helemaal geen fondant gebruiken, maar iets anders.....Ben eigenlijk wel benieuwd welke fondant jullie dan gebruiken ;)

Ik gebruik marsepein en dit is misschien wat steviger dan fondant. Ik rol uit met de gele ring, denk zo'n mm of 4-5? Wanneer ik de lap op de taart leg duw ik gelijk de randen aan. Dan scheurt die daar iig niet meer. Ook een te grote lap kan ervoor zorgen dat er scheuren komen. Door het gewicht. Ik heb het wel eens gehad en denk nu dat het toen door te veel kleurstof kwam.

Bedankt voor je reactie. Maar als een donkere kleur wilt hebben zul je toch meer kleurstof moeten gebruiken. Ik gebruik inderdaad veel fondant anders weet ik niet hoe ik de fondant er goed verspreid over krijg zodat ik aan elke kant genoeg heb. Als ik de lap erop heb liggen krijg ik meteen scheurtjes, ik krijg helemaal geen kans om de randen eerst aan te drukken.

14

Re: Ik word helemaal gek!

Lizetje schreef:
Esther68 schreef:

1mm? :think: dan kijk je toch door de laag heen? Of er moet een hele dikke laag bc oid onder zitten ;). Vind het, eerlijk gezegd, ook een beetje raar dat de fondant de smaak van de taart verziekt....Dan zou ik helemaal geen fondant gebruiken, maar iets anders.....Ben eigenlijk wel benieuwd welke fondant jullie dan gebruiken ;)

Ik gebruik marsepein en dit is misschien wat steviger dan fondant. Ik rol uit met de gele ring, denk zo'n mm of 4-5? Wanneer ik de lap op de taart leg duw ik gelijk de randen aan. Dan scheurt die daar iig niet meer. Ook een te grote lap kan ervoor zorgen dat er scheuren komen. Door het gewicht. Ik heb het wel eens gehad en denk nu dat het toen door te veel kleurstof kwam.

Bedankt voor je reactie. Maar als een donkere kleur wilt hebben zul je toch meer kleurstof moeten gebruiken. Ik gebruik inderdaad veel fondant anders weet ik niet hoe ik de fondant er goed verspreid over krijg zodat ik aan elke kant genoeg heb. Als ik de lap erop heb liggen krijg ik meteen scheurtjes, ik krijg helemaal geen kans om de randen eerst aan te drukken.

Het vergt wat oefening hoor ;) Ik had eerst ook hele grote lappen, bang dat ik te weinig zou hebben. Maar nu is dat al een stuk minder. Wat ik me bedenkt (en wat ik in het begin ook wel eens had), als je lap te groot is, en je draait je taart om de zijkant glad te strijken, dan draait ie het gewicht mee en daar krijg je ook scheuren van. ik denk echt dat je moet proberen wat minder te gebruiken.

Overigens, als ik echt donkere kleuren moet hebben, dan begin ik er niet eens aan om zelf te kleuren. Zwart, rood, bruin, d-groen die koop ik ook gewoon voorgekleurd. Dan moet er idd zoveel kleurstof bij dat het niet meer te handelen is.

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

15

Re: Ik word helemaal gek!

Suuske schreef:
Lizetje schreef:
Esther68 schreef:

1mm? :think: dan kijk je toch door de laag heen? Of er moet een hele dikke laag bc oid onder zitten ;). Vind het, eerlijk gezegd, ook een beetje raar dat de fondant de smaak van de taart verziekt....Dan zou ik helemaal geen fondant gebruiken, maar iets anders.....Ben eigenlijk wel benieuwd welke fondant jullie dan gebruiken ;)

Ik gebruik marsepein en dit is misschien wat steviger dan fondant. Ik rol uit met de gele ring, denk zo'n mm of 4-5? Wanneer ik de lap op de taart leg duw ik gelijk de randen aan. Dan scheurt die daar iig niet meer. Ook een te grote lap kan ervoor zorgen dat er scheuren komen. Door het gewicht. Ik heb het wel eens gehad en denk nu dat het toen door te veel kleurstof kwam.

Bedankt voor je reactie. Maar als een donkere kleur wilt hebben zul je toch meer kleurstof moeten gebruiken. Ik gebruik inderdaad veel fondant anders weet ik niet hoe ik de fondant er goed verspreid over krijg zodat ik aan elke kant genoeg heb. Als ik de lap erop heb liggen krijg ik meteen scheurtjes, ik krijg helemaal geen kans om de randen eerst aan te drukken.

Het vergt wat oefening hoor ;) Ik had eerst ook hele grote lappen, bang dat ik te weinig zou hebben. Maar nu is dat al een stuk minder. Wat ik me bedenkt (en wat ik in het begin ook wel eens had), als je lap te groot is, en je draait je taart om de zijkant glad te strijken, dan draait ie het gewicht mee en daar krijg je ook scheuren van. ik denk echt dat je moet proberen wat minder te gebruiken.

Overigens, als ik echt donkere kleuren moet hebben, dan begin ik er niet eens aan om zelf te kleuren. Zwart, rood, bruin, d-groen die koop ik ook gewoon voorgekleurd. Dan moet er idd zoveel kleurstof bij dat het niet meer te handelen is.

Maar hoe schat jij dan hoeveel fondant je nodig hebt?

16

Re: Ik word helemaal gek!

Lizetje schreef:
Suuske schreef:
Lizetje schreef:

Bedankt voor je reactie. Maar als een donkere kleur wilt hebben zul je toch meer kleurstof moeten gebruiken. Ik gebruik inderdaad veel fondant anders weet ik niet hoe ik de fondant er goed verspreid over krijg zodat ik aan elke kant genoeg heb. Als ik de lap erop heb liggen krijg ik meteen scheurtjes, ik krijg helemaal geen kans om de randen eerst aan te drukken.

Het vergt wat oefening hoor ;) Ik had eerst ook hele grote lappen, bang dat ik te weinig zou hebben. Maar nu is dat al een stuk minder. Wat ik me bedenkt (en wat ik in het begin ook wel eens had), als je lap te groot is, en je draait je taart om de zijkant glad te strijken, dan draait ie het gewicht mee en daar krijg je ook scheuren van. ik denk echt dat je moet proberen wat minder te gebruiken.

Overigens, als ik echt donkere kleuren moet hebben, dan begin ik er niet eens aan om zelf te kleuren. Zwart, rood, bruin, d-groen die koop ik ook gewoon voorgekleurd. Dan moet er idd zoveel kleurstof bij dat het niet meer te handelen is.

Maar hoe schat jij dan hoeveel fondant je nodig hebt?

Lang leve de tabellen op deze site ;) ... en meten is weten. Dus als je een taart maakt, vooraf wegen hoeveel fondant je hebt, na bekleden hoeveel je overhoud. Dan weet je precies hoeveel je gebruikt hebt. En dan doe je er de volgende keer 50 gr extra bij om zeker te zijn dat je voldoende hebt.

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

17

Re: Ik word helemaal gek!

Ik had eerst ook altijd scheuren met fondant van de sligro. Ik kwam erachter dat als ik minder lang kneedde en net iets minder dun probeer uit te rollen ( 3 mm ongeveer) ik geen scheuren meer krijg. Sinds kort rol ik uit in the Mat en dan kan ik uitrollen to ongeveer 2 mm zonder scheuren.
Probeer ook niet te lang te doen over het uitrollen want fondant droogt snel uit.
Maar bovenal blijven oefenen!

Live as if you were to die tomorrow
Learn as if you were to live forever! -Ghandi-

18

Re: Ik word helemaal gek!

Suuske schreef:
Lizetje schreef:
Suuske schreef:

Het vergt wat oefening hoor ;) Ik had eerst ook hele grote lappen, bang dat ik te weinig zou hebben. Maar nu is dat al een stuk minder. Wat ik me bedenkt (en wat ik in het begin ook wel eens had), als je lap te groot is, en je draait je taart om de zijkant glad te strijken, dan draait ie het gewicht mee en daar krijg je ook scheuren van. ik denk echt dat je moet proberen wat minder te gebruiken.

Overigens, als ik echt donkere kleuren moet hebben, dan begin ik er niet eens aan om zelf te kleuren. Zwart, rood, bruin, d-groen die koop ik ook gewoon voorgekleurd. Dan moet er idd zoveel kleurstof bij dat het niet meer te handelen is.

Maar hoe schat jij dan hoeveel fondant je nodig hebt?

Lang leve de tabellen op deze site ;) ... en meten is weten. Dus als je een taart maakt, vooraf wegen hoeveel fondant je hebt, na bekleden hoeveel je overhoud. Dan weet je precies hoeveel je gebruikt hebt. En dan doe je er de volgende keer 50 gr extra bij om zeker te zijn dat je voldoende hebt.


Ja de tabellen gebruik ik inderdaad ook!

19

Re: Ik word helemaal gek!

Wat me ook opvalt is dat mijn taarten langs de bovenste rand rond aflopen naar beneden en jullie taarten hebben eigenlijk een hoek.

20

Re: Ik word helemaal gek!

De meeste van ons draaien hun taart om, dus onderkant boven, om een strakke hoek te krijgen.

Tieneke

21

Re: Ik word helemaal gek!

Ik werk met twee smoothers om er een strakke hoek in te krijgen. Er staan filmpjes op YouTube ;)

22

Re: Ik word helemaal gek!

Esther68 schreef:

Ik werk met twee smoothers om er een strakke hoek in te krijgen. Er staan filmpjes op YouTube ;)

Die heb ik al verschillende keren bekeken. Kijken of ik toch iets fout doe i.v.m. de scheurtjes.

23

Re: Ik word helemaal gek!

Lizetje schreef:
Esther68 schreef:

Ik werk met twee smoothers om er een strakke hoek in te krijgen. Er staan filmpjes op YouTube ;)

Die heb ik al verschillende keren bekeken. Kijken of ik toch iets fout doe i.v.m. de scheurtjes.

Je moet wel een strak afsmeren, anders wordt het ook niet mooi scherp. En je fondant moet niet TE dun zijn, anders gaat het idd scheuren.

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

24

Re: Ik word helemaal gek!

We hebben alle merken al geprobeerd en raden de klanten het zoveel mogelijk af.
Normaal gebruiken we hele dunne marsepein met echte fondant.
De klant vraagt  tegenwoordig meer kleuren terwijl dat eerst bijna altijd wit was.
Dus ontkomen doen we er niet aan.

Als je goed kan maskeren of afsmeren hoeft er geen dikke laag botercrème onder.
En voor wit afgewerkte taarten gebruiken we witte crème en voor andere kleuren de botercrème in de kleur van de fondant.

Rol fondant is bij ons geen smaak toevoeging aan de taart alleen een hulpmiddel om er een kleur aan te geven. Als je dikker dan 1 mm uitrolt wordt de smaak overheersend en omdat de taart + vulling makkelijker eet dan de rolfondant houdt je alleen een stuk rolfondant in je mond over.

Als je zondigt zondig dan lekker

25

Re: Ik word helemaal gek!

Ik heb zojuist weer een taartje gemaakt. De eerste keer wéér mislukt. De scheurtjes bovenlangs kon ik nog wel accepteren, maar onder langs was het echt door en door gescheurt. Weer opnieuw bekleed en ditmaal voor mijn doen perfekt. Een enkel scheurtje bovenlangs maar is niet hinderlijk.