1

Onderwerp: help mijn biscuit smeer ik stuk!!

Hoi hopelijk kan iemand me helpen...
Ik ben nog een beginner maar heb al wel een paar taarten gemaakt en loop steeds tegen 1 probleem aan..
Als ik mijn biscuit afsmeer met bijv. botercreme dan scheurt ,t
Eerder gebruikte ik funcake mix en toen is me dit probleem niet opgevallen..  nu maak ik het van 6 eieren, 180 graden suiker, snufje zout, 90 g bloem, 90 g maizena.. het is een heerlijk luchtig biscuit maar hoe krijg ik het stevig. Ik bak het op 180 g +/- 50 min. dan zit er niks meer aan de prikker...
Hopelijk krijg ik snel een reactie want moet voor morgen nog een tastaart maken... :-(

2

Re: help mijn biscuit smeer ik stuk!!

Kan je niet helpen, sorry!
Heb veel recepten geprobeerd, maar lukte nooit helemaal lekker.
Funcakes mix lukt bij mij altijd en vind ik ook nog eens lekker...

3

wellicht is je taart dan te droog, vrij lang gebakken hoor, 50 min.
de verhoudingen zijn wel goed lijkt mij, ik gebruik bij 5 eieren: 150g suiker, 90g bloem en 30g maïzena.
en een springvorm van 26cm, dit is dan een taart van springvormhoogte, iets erboven, bak 35-40 min.
misschien in bakpan iets langer: kleinere vorm en dus hoger gebak.

ik zou het biscuit ook tremperen, anders is je taart straks ook te droog misschien.
dat kun je doen met bijv. limonadesiroop, of likeur, of een mengsel waarin je suiker oplost in water , met evt. toevoeging van likeur oid. ik gebruik vaak gelei van aardbeien, dat is iets dunner als jam, en trekt er goed in.

en misschien is je botercreme te koud, dus hard?

veel succes.

4 Laatst bewerkt door lang delftje (04-01-2014 13:06)

Dat je biscuit scheurt komt door de maizena vervang dit door bloem.
Ik zou zelf het ei afwegen en geen 6 eieren nemen maar 300 gr ei.
Vooral bij kleine recepten is de verhouding erg belangrijk.
Als je grote eieren gebruikt heb je zomaar 10 % meer ei.
Een normaal biscuit van 5 a 6 centimeter hoort 25 a 30 min te bakken op 165 a 170 gr.
wordt je biscuit dikker dan zal je langer en met lagere temperatuur moeten bakken.

Als je zondigt zondig dan lekker

Wat ook wel wil schelen is het biscuit in te vriezen. Dus vandaag bakken en dan morgen uit de vriezer halen en na half uurtje uit vriezer kan je snijden en afsmeren/bekleden. Succes !

6

Of misschien is je botercreme te hard en niet smeerbaar genoeg?

7

Ik gebruik de mix en mijn 25 cm gaat er zeker wel 50 min in (160 gr hetelucht). Ik weeg mijn eieren ook af en gebruik 312 gr en 400 gr mix). Ik denk dat je biscuit te vers is en/of de botercreme te hard.

8 Laatst bewerkt door djehr (05-01-2014 12:25)

Als je verder tevreden bent met je biscuit dan zou ik daar verder niets aan veranderen. Een luchtig biscuit is wel kwetsbaar als je het gaat vullen en afsmeren. Wat kan helpen is dat je de botercrème niet smeert maar spuit.
Ik spuit de vulling altijd met een spuitzak met grote spuitmond. Daardoor krijg je overal een gelijke laag en heb je geen probleem dat je je biscuit kapot smeert.
Ook bij het afsmeren gebruik ik voor mijn 1:1 botercrème een spuitzak met grote spuitende (deze: http://www.deleukstetaartenshop.nl/wilt … -cake-icer ) Ik spuit er met deze spuitend een laag crème op en strijk de overtollige botercrème weg en glad met een scraper ( http://www.deleukstetaartenshop.nl/pme- … de-scraper )

9

Volgens mij is 90 gr. maizena te veel... Daardoor wordt het te luchtig. OP 6 eieren zou je 150 gr. bloem en 30 gr. maizena moeten gebruiken.
Op 180 gr. bakken lijkt mij erg warm. Daardoor rijst het misschien te snel?

En idd zorgen dat je botercreme heel lang gemixt heeft en zeker niet te koud is. Evt. heel kort in de magnetron.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

10

Bedankt voor jullie tips!! Ga minder maizena gebruiken... en misschien was mijn botercreme inderdaad te stevig en te koud...
Had nu i.p.v een tastaart (was maar voor me moeder hihi en die vind t geen probleem dat het iets anders is geworden, maar wou t zo graag eens proberen te maken!) een heerlijke chocolade taart gemaakt met lekker vers roodfruit erop. Wel veilig maar gelukkig goed gelukt!
Aankomend weekend mijn tante jarig hopelijk krijgt zij wel een goed gelukte tastaart hihi. Bedankt voor zo ver!!