1

Onderwerp: Koekjes met royal icing

Ik heb voor t eerst koekjes versierd. Ik had hier op de website gelezen dat ik dat met royal icing moet doen. De icing heb ik gemaakt met wilton merenguepoeder volgens het recept dat er bij zat. Vol goede moed aan de slag maar het viel me zo tegen. Koekjes zijn niet echt mooi geworden. Het spuiten van de randjes vind ik erg moeilijk meer dat is hopelijk weeën kwestie van oefenen. Maar ook vond ik de glazuur helemaal niet mooi strak toen het eenmaal gedroogd was. Ik zag nog steeds de randjes duidelijk zitten, ze gingen niet mooi over in de binnenkant. Ook werden ze heel dof terwijl ik hier altijd van die mooie glanzende koekjes zie. Wat heb ik verkeerd gedaan? Te lang gewacht tussen het spuiten van de randjes en het opvullen? Icing te dik of te dun? Of misschien nog iets anders?
Als ik er vervolgens nog een patroon op wil maken last ik de koekjes dan eerst drogen? Ik had dat wel gedaan mar vind het dus niet moooi. Heb t ook nog geprobeerd op de nog natte icing te spuiten maar toen liep alles door elkaar. Hoe dik moet de icing zijn die ik erop spuit?
Beetje veel vragen maar wil graag dat het de volgende keer wel lukt

2

Re: Koekjes met royal icing

Een boel vragen, ik ga proberen je een beetje te helpen met hoe ik het doe. Icing voor koekjes maak ik zo dun dat hij in 20 minuten terugvloeit in de bak. Dus een streepje erop leggen met datgene waarmee je mengt en dan 20 seconden tellen om te kijken of je streepje helemaal wegzakt. Tel je korter, dan is je icing te dun en moet je er suikerbakkerspoeder bij doen. Zakt je streepje niet weg, dan moet er water bij (druppelsgewijs).
Een randje spuiten doe je door het spuitmondje tegen het koekje aan te houden en zodra de icing vast zit, de spuitzak een centimeter op te tillen. Zo laat je de icing vallen en krijg je geen bibberlijnen. Vullen doe ik meteen nadat ik de rand heb gespoten. Zo krijg je een egale laag, zonder dat je de buitenkant ziet. Nadeel is dat je laag weleens van het koekje af kan lopen. Als je dat wilt voorkomen, kun je de rand spuiten met dikkere icing.
Ik denk dat de glans van de koekjes die jij ziet, komt door de flits van het fototoestel, glanzende dust of spray. Opgedroogde icing heeft hoogstens een satijnglansje.
Als je een patroon op de icing wilt maken, kun je ofwel meteen spuiten (nat-in-nat-techniek of colorflow) en dat is heel leuk om met een prikker uit te trekken. Zo kun je van een stip een hartje maken. Experimenteer er maar eens mee. Als je wilt dat je patroon erop blijft liggen, laat je de icinglaag eerst een nacht drogen. Ik heb zelf voor in de kerstboom een witte laag gemaakt, deze laten drogen en daarna met witte icing krullen erop gespoten. Deze krullen heb ik, toen de icing nog nat was, met kristalsuiker bestrooid. Heel leuk sneeuw-effect krijg je dan.

Nou, volgens mij heb ik heel wat vragen beantwoord. Er staat ook nog een how-to koekjes spuiten hierboven he? Bij Tips en Trucs. Als het niet duidelijk is, vraag dan gerust verder. En succes ermee!

Tieneke

3

Tante Tien schreef:

Een boel vragen, ik ga proberen je een beetje te helpen met hoe ik het doe. Icing voor koekjes maak ik zo dun dat hij in 20 minuten terugvloeit in de bak. Dus een streepje erop leggen met datgene waarmee je mengt en dan 20 seconden tellen om te kijken of je streepje helemaal wegzakt. Tel je korter, dan is je icing te dun en moet je er suikerbakkerspoeder bij doen. Zakt je streepje niet weg, dan moet er water bij (druppelsgewijs).
Een randje spuiten doe je door het spuitmondje tegen het koekje aan te houden en zodra de icing vast zit, de spuitzak een centimeter op te tillen. Zo laat je de icing vallen en krijg je geen bibberlijnen. Vullen doe ik meteen nadat ik de rand heb gespoten. Zo krijg je een egale laag, zonder dat je de buitenkant ziet. Nadeel is dat je laag weleens van het koekje af kan lopen. Als je dat wilt voorkomen, kun je de rand spuiten met dikkere icing.
Ik denk dat de glans van de koekjes die jij ziet, komt door de flits van het fototoestel, glanzende dust of spray. Opgedroogde icing heeft hoogstens een satijnglansje.
Als je een patroon op de icing wilt maken, kun je ofwel meteen spuiten (nat-in-nat-techniek of colorflow) en dat is heel leuk om met een prikker uit te trekken. Zo kun je van een stip een hartje maken. Experimenteer er maar eens mee. Als je wilt dat je patroon erop blijft liggen, laat je de icinglaag eerst een nacht drogen. Ik heb zelf voor in de kerstboom een witte laag gemaakt, deze laten drogen en daarna met witte icing krullen erop gespoten. Deze krullen heb ik, toen de icing nog nat was, met kristalsuiker bestrooid. Heel leuk sneeuw-effect krijg je dan.

Nou, volgens mij heb ik heel wat vragen beantwoord. Er staat ook nog een how-to koekjes spuiten hierboven he? Bij Tips en Trucs. Als het niet duidelijk is, vraag dan gerust verder. En succes ermee!

Tieneke

Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord. De how-to hier bij de tips en trucs had ik inderdaad gebruikt. Begrijp ik nou goed dat je voor de randjes en de vulling dezelfde dikte icing gebruikt? In dat geval was de icing van de randjes veel te dik bij mij want die liep echt niet meer uit. Ik had ook eerst van alle koekjes de randjes gespoten en toen gevuld. Ik ga de volgende keer zeker proberen ieder koekje direct te vullen en dan pas de volgende spuiten, en veel dunnere icing gebruiken. Hoe vul jij de koekjes, met dezlfde spuitzak als waarmee je de randjes spuit? Ik had nu volgens de how-to een lepeltje gebruikt maar in de kleine hoekjes kreeg ik het niet mooi gevuld en ging het steeds over het randje heen.
Voor de colorflow techniek gebruik je dan voor alle kleuren dezelfde dikte icing?
Ik had ook steeds hele lelijke puntjes aan het einde van mn randje dat ik gespoten had, of soms halverwege omdat het lijntje brak maar dat komt dan denk ik doordat de icing veel te dik was.
Ik ga het gewoon binnenkort nogmaals proberen.

4

Mijn icing is ongeveer 15 seconden icing. Ik gebruik tip 2 voor het spuiten en vul het koekje gelijk nadat ik het randje heb gedaan. Met een prikker zorg ik dat de icing goed verdeeld wordt en dan schuif ik het koekje snel heen en weer over tafel om hem mooi vlak te krijgen. Voor het verder versieren wacht ik tot hij droog is tenzij ik idd van die lijntjes wil trekken met een prikker.

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

5

Ja, zo doe ik het ook Annemiek.

Tieneke

6

Annemiek schreef:

Mijn icing is ongeveer 15 seconden icing. Ik gebruik tip 2 voor het spuiten en vul het koekje gelijk nadat ik het randje heb gedaan. Met een prikker zorg ik dat de icing goed verdeeld wordt en dan schuif ik het koekje snel heen en weer over tafel om hem mooi vlak te krijgen. Voor het verder versieren wacht ik tot hij droog is tenzij ik idd van die lijntjes wil trekken met een prikker.

Dus het randje spuit je ook met de 15 seconden icing?

7

ja!

8

Dank je! Ga t snel een keer proberen.