Onderwerp: Mijn eerste 'echte' taart...
Ach, ik weet echt wel dat dit nog niet in de buurt komt van wat de meesten van jullie kunnen, maar ik ben zó trots op mezelf! Het verhaal:
Mijn grootouders zijn komend weekend 45 jaar getrouwd. Ieder uit de familie bakt een taart en die vormen dan samen een bruidstaart (op zo'n ding http://www.deleukstetaartenshop.nl/taar … -4-lagen). Na véél proberen eindelijk de cake goed gekregen. Gisteren dus de 'definitieve probeerversie' gemaakt. Ik ben een beginnend taartenbakker, ik maakte vooral cupcakes en koekjes. Dat betekend dat ik geen draaiplateau's, paletmessen, taartzagen, rolstokken, smoothers of wat dan ook heb. Tevens gebruik ik nergens een mix voor, ik maak alles zelf.
De cake (ik lust geen biscuit) zelf lukte gelukkig in één keer. Ik was eerst bang dat ie niet genoeg was gerezen, maar achteraf leek dat mee te vallen. De botercrème had ik al eerder gemaakt, moest alleen nog een beetje bijmaken. Hij bleef alleen wat hard omdat ik 'm te laat uit de koelkast had gehaald. De vulling, aardbeienmousse, kreeg ik niet stijf. Uiteindelijk 2 x zoveel gelatine in gedaan als in het recept stond. Achteraf bleek dat ik teveel water bij de gelatine had gedaan (wist ik veel, eerste keer dat ik dat spul gebruikte).
Uiteindelijk, na urenlang gepriegel (véél geleerd, rug gesloopt) was het hele spul klaar. Dat betekent cake gevuld, afgesmeerd (met een gewoon keukenmes waar je ook je brood mee smeert) en de roosjes erop. Maar hij was zo kaal, en meer roosjes erbij vond ik niet mooi. Dan maar proberen een marsepeinen (ik lust geen fondant) strik te maken. Eerste keer. Wist toen nog niet dat je een marsepeinen strik eigenlijk niet 'bol' kunt laten staan, dus frustratie alom. Dan maar een platte. Wel de verkeerde kleur, maar ik heb de goede kleur nog niet in huis. Vervolgens de taart in een cupcakebewaarbox gedaan. Met een beetje ducktape paste dat best
Vervolgens 10 km op de scooter vervoerd om mijn medecursisten Fries als proefkonijnen te laten dienen... En ze waren erg enthousiast!
Onderstaande foto's waren van oorsprong veel mooier. Gemaakt met m'n telefoon, maar doordat m'n laptop ze 4 keer zo groot maakt, zijn ze nu best wel lelijk. Maar goed, het komt erop neer dat de taart in het echt mooier was.
Dus, met veel trots en nog meer bloed, zweet en tranen, presenteer ik u... mijn taart!

Het is dus cake, gevuld met aardbeienmousse, afgesmeerd met chocoladebotercrème. De bloemetjes zijn van suikerwerk en zelf gekocht. De strik is van marsepein en wordt op de definitieve versie dezelfde kleur als de grote roos. Verder maak ik de mousse iets minder zoet (en wat minder gelatine dus...) en ga ik ergens een paletmes op de kop proberen te tikken.
Na het weekend laat ik zien hoe de definitieve taart is geworden.
!
Uiteraard zal ik bij de definitieve taart wel netjes zijn...