1

Onderwerp: Waterbad in de oven

Hallo lieve forummers,
Ik lees al een tijdje hier mee en heb fan-tas-ti-sche recepten hier gevonden  :thumb: maar ik heb nu toch even een vraagje...
Onder andere in het recept van Nigella voor cheesecake, maar bijna iedereen doet het: springvorm in een bak met water in de oven bakken. Nu vroeg ik mij af wat dit voor effect heeft, maar vooral: ik heb zelf dus niets waarin in mijn grote 24cm springvorm in kan zetten. Kan ik zonder waterbad bakken (lukt ie dan nog wel :o ) en moet ik dan de temperatuur/tijd/hoogte in de oven aanpassen?
Liefs!
Danielle

2

Re: Waterbad in de oven

Een waterbad zorgt voor een totaal ander vorm van bereiden dan gewoon in de oven.
De vulling van je cheesecake gaart dan langzamer, meer als een geheel, er komt stoom bij vrij en je cheesecake krijgt geen hardere en bruine bovenlaag maar blijft egaal van kleur en structuur.
Zonder waterbad krijgt je top laag een hardere, drogere structuur dan de Rest van je cheese zeg maar, de toplaag is dan minder romig en cremig en bovendien komt er een bruin korstje bovenop.

Je kan wel een cheesecake zonder waterbad maken, zoek maar eens op recepten voor een "new york cheesecake". Alleen dit is echt een andere taart!
Heb je geen grote wok of hapjespan die in je oven kan waar je vorm in past?
Ik heb zelf een kleinere springvorm, die gebruik ik ook voor cheesecake omdat het sowieso erg machtig is en je dus maar hele kleine stukje hoeft te serveren.
Denk er ook aan dat als je een springvorm in een waterbad gaart dat je hem eerst nog inpakt in twee of drie lagen aluminiumfolie!

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

3

Ik gebruik een siliconenvorm........als de cheesecake voldoende is afgekoeld, wip je hem er zo uit......geen gedoe met lekken.

Ik giet het water in de braadslee en zet daar de vorm in........op dit moment staat er ook 1 in de oven  ;)

4

Een grote bakpan gebruiken? Of idd een braadpan die in de oven kan. Of bij de kringloop (als je geluk hebt ;) ) voor een euro een grote ovenschaal of quichevorm halen.

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

Dank jullie wel voor de snelle antwoorden!
Ik had geen idee dat ie zoveel mooier wordt in een waterbad. Ik ga toch eens even kijken of ik iets kan fixen hiervoor  :Y
Nogmaals bedankt!