1

Onderwerp: Help! Red Velvet mislukt!

Hoi allemaal!

Wat was ik enthousiast toen ik voor het eerst de foto's zag van een Red Velvet cake. De mooie dieprode kleur met de witte frosting vind ik prachtig. Met goede moed en een (dacht ik) goed recept van internet ging ik aan de slag. Alles ging goed, maar vond wel dat er veel zonnebloemolie in moest. Na het mixen de mix in de bakvorm gedaan en in de voorverwarmde oven op 175 graden.

Na 25 minuten was de cake nog helemaal nat.. Dus iedere keer tien of vijftien minuten bijgegeven. Uiteindelijk de oven maar op 150 graden gezet en nogmaals een kwartier. In totaal heeft de taart ongeveer 1,5 uur in de oven gestaan..

Het resultaat was een taart die aan de zijkant kei hard was en naar het midden toe steeds zachter. Ik haalde de taart uit de vorm en toen was de bovenlaag helemaal in stukken.. Baal ontzettend en heb heel de bovenlaag weggegooid en de rest besmeerd met de heerlijke cream frosting. Die overigens wel gelukt is en erg lekker(A)

Dit is het recept dat ik heb gebruikt:

Natte ingredienten bij elkaar:
- 2 eieren
- 360 ml zonnebloemolie
- 240 ml karnemelk
- 1 el azijn
- 1 tl vanille
- 50 ml rode kleurstof (heb overigens maar 25 ml gebruikt, want dit was genoeg)

Droge ingredienten bij elkaar:
- 280 gram bloem
- 450 gram suiker
- 1 el cacao
- 1 tl zout
- 1 tl bakpoeder

Eerst de natte ingredienten bij elkaar gedaan en gemixt en daarna de droge bij elkaar gedaan en gemixt. Vervolgens het natte deel toegevoegd aan het droge en nog een aantal minuten gemixt tot hij goed gemengd was.

Hoop dat iemand een idee heeft wat er mis is gegaan of misschien heeft iemand ervaring met dit recept. Zou hem graag nog een keer willen maken, omdat ik zeker weet dat zo'n mooie taart ook erg lekker moet zijn  :)

Alvast bedankt voor jullie reacties  :)

2

Re: Help! Red Velvet mislukt!

Misschien overstappen op ander recept ? bij de recepten staan red velvet cupcakes misschien dat gewoon als cake beslag gebruiken ? Of het in cupcake vorm doen ... Ook lekker : )

Smart critiques, Stupid creates

3

De recepten die ik heb, daar komt geen zonnebloem aan te pas misschien ligt het daaraan te veel vocht waardoor het niet snel genoeg kan garen het beslag :/

4

Ik heb ook eens een red velvet cake gemaakt met zonnebloemolie.

Het was idd een vrij nat beslag en de cake zelf bleef ook redelijk nat.
Hij brak op een gegeven moment ook in 2.

Ik heb gezien dat er nog een ander recept is met boter ipv zonnebloemolie: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=33597

Dit heb ik nog niet gebruikt, maar zou mijn volgende poging zijn als ik red velvet zou maken.
Misschien dat de zonnebloemolie meer voor de cupcakes is, kleinere cakejes die makkelijker garen. En de boter-variant meer voor een grote cake?

Het is inderdaad een erg lekkere cake, wel heel machtig!

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

Bedankt voor de reacties!
Ik denk inderdaad ook dat het aan de zonnebloemolie ligt.. Er moest ook zoveel in.
Het recept wat jij stuurde Marie-popo is wel voor cupcakes, weet niet of je dat dan ook kunt gebruiken als cake en of dat dezelfde hoeveelheiden zijn of maakt dat niet uit?

Ik denk inderdaad dat je gelijkt hebt over de zonnebloemolie voor cupcakes en de boter voor een grote cake!

In ieder geval bedankt! :)

6

DotjeSlagroom schreef:

Het recept wat jij stuurde Marie-popo is wel voor cupcakes, weet niet of je dat dan ook kunt gebruiken als cake en of dat dezelfde hoeveelheiden zijn of maakt dat niet uit?

ik ben dit eens gaan vergelijken met red velvet recepten om Amerikaanse sites, en het komt wel overeen, dus ik veronderstel dat het net zo goed voor een grote cake kan.

Laat je weten of het lukt, moest je me voor zijn? ;)

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

Marie-Popo schreef:
DotjeSlagroom schreef:

ik ben dit eens gaan vergelijken met red velvet recepten om Amerikaanse sites, en het komt wel overeen, dus ik veronderstel dat het net zo goed voor een grote cake kan.

Laat je weten of het lukt, moest je me voor zijn? ;)

Oke, dan zal ik het binnenkort eens proberen!
Ik laat het je weten!
Bedankt :D

8

Ik gebruik het recept dat op de site van de koekjesfee staat:

250 g gezeefde pattiseriebloem

1 theelepel bakpoeder

een half theelepeltje
snuifje zout

2 eetlepels cacaopoeder

113 g boter (solo) op kamertemperatuur

300 g fijne suiker 

2 grote eieren

1 theelepel vanille extract

240 ml botermelk

2 eetlepels rode vloeibare kleurstof

1 theelepel appelazijn
1 theelepel bakpoeder (ja dit is de tweede lepel, staat apart om het recept te volgen)
NOTA : als je baking soda gebruikt in plaats van bakpoeder, dan is dat nog beter (vind je bij de Chinese supermarkt)
Hoeveelheid goed voor een 20 cm vorm
Verwarm de oven voor op 175 graden.
Meng in een kom de gezeefde bloem, cacao, 1 theelepel bakpoeder en het zout. Aan de kant zetten om straks te gebruiken.
Klop de boter zacht, doe er de suiker bij en klop tot het mengsel zacht en fluffy is.
De eitjes per 1 erbij doen en telkens nadat je er 1 bij gedaan hebt, verder kloppen.

Af en toe langs de wanden schrapen zodat alles goed gemengd is.

Doe er de vanille extract bij en meng verder.
Meng in een bekertje de botermelk met de rode kleurstof.
Zet de mixer op een lage snelheid en voeg om en om wat van het bloemmengsel en de gekleurde botermelk. Je eindigt met de bloem.
In een klein potje de azijn en de bakpoeder mengen, laten "fizzen" en bij het taart mengsel doen.
Het mengsel in de taartpan doen en tot ongeveer 1 uur in de oven. Prikken om te kijken of de taart klaar is. Er mag geen beslag meer aan de prikker hangen. (is heel afhankelijk van je oven)
Na het bakken de taart 10 minuutjes in de vorm laten afkoelen en dan ontvormen.
Het decoreren van de taart doe je best 1 dagje later.

Lekker en al telkens goed gelukt
Veel succes, groetjes samantha

9

Waar heb jij je appelazijn gekocht?

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

10

Niet om oude koeien uit de sloot te halen, maar Dotje Slagroom, heb je die hoeveelheid toen in 1x proberen te bakken? Want ik kom wel een vergelijkbaar recept op internet tegen, maar daar moet je het beslag verdelen over 2 bakpannen. Dan zal ie dus ook makkelijker gaar worden, denk ik.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

SweetTooth schreef:

Niet om oude koeien uit de sloot te halen, maar Dotje Slagroom, heb je die hoeveelheid toen in 1x proberen te bakken? Want ik kom wel een vergelijkbaar recept op internet tegen, maar daar moet je het beslag verdelen over 2 bakpannen. Dan zal ie dus ook makkelijker gaar worden, denk ik.

Dat heb ik er toen niet bij zien staan, maar inderdaad dat zou het weleens kunnen zijn!!