1

Onderwerp: Zwarte kerstkoekjes...

Hi,hi, ik weet het, een beetje vroeg....
Maar....
In december wil ik op een winterfair gaan staan met kersttaarten, cupcakes en koekjes.
En aangezien ik nog nooit koekjes had gedecoreerd, moest er geoefend worden!

Ik ga deze natuurlijk niet tot december bewaren maar een paar weken van tevoren wil ik wel gaan voorbereiden.

Wie heeft voor mij de gouden tip...????
Hoe kan ik deze koekjes met fondant goed bewaren? Ik kan ze niet stapelen, want dan vervormt het fondant... En ik wil er best veel maken dus moet wel op tijd gaan voorbereiden. HELLUP!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MB8JHNMT-D.jpg

2

Re: Zwarte kerstkoekjes...

Ik heb toen ik ooit een heu-leboel cupcakes moest maken, de dekseltjes gedecoreerd en wel op ikea-placemats gelegd en ingepakt met huishoudfolie.
Bij de bouwmarkt een dunne mdfplaat laten zagen tot platen een stukje breder dan de placemats en toen met een zooi kleine plastic bakjes die ergens lagen te slingeren een toren gebouwd door op elke hoek van een plaat zo'n bakje te zetten en dan de volgende plaat erop te leggen.
De ingepakte placemats kunnen er dan gewoon tussen geschoven worden.
Neemt lekker weinig plaats in terwijl je er behoorlijk wat decoratie op kwijt kunt. En naderhand berg je alles gemakkelijk op. Of voor een permanente (en steviger) versie zou je er houten blokjes tussen kunnen lijmen.

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

3

De koekjes en de bekleding dus apart bewaren als ik je goed begrijp?

Deze koekjes heb ik gisteren gebakken. Gingerbread recept van Laura's Bakery. Ben ik zelf dol op!
Maar dan moeten ze wel wel knapperig blijven!
Had er gisteren één op het aanrecht laten liggen (gedecoreerd) en die was nu al zacht!!!!  :grr:

De andere gedecoreerde koekjes heb ik luchtdicht in een Tupperware doos gedaan met rijstkorrels om het vocht te absorberen.
De kale koekjes ook in een doos met rijst erbij. Volgende week even kijken hoe het daarmee gaat!

4 Laatst bewerkt door Siena (05-11-2013 15:13)

is het misschien een idee om de zwarte ondergrond van icing te maken?
ik dacht gelezen te hebben dat je de koekjes daarmee gewoon kunt bewaren.

dan hoef je later alleen de fondant deco erop te plakken.

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

5

Klopt, maar ik vind fondant mooier en ik ben nog niet zo icing-bedreven  :s

6

een groot vlak met icing doen is niet moeilijk hoor!

heb het een poosje geleden voor het eerst gedaan, en ging prima.

eerst een lijntje rondom trekken bij alle koekjes,
en dan inkleuren maar!

7

Heb al uren naar filmpjes op Youtube zitten staren (terwijl ik eigenlijk moet studeren, ahum)! Net als nu... Heb echt een motivatieprobleem!

En het ziet er inderdaad niet moeilijk uit. Heb ook alles in huis, maar iets (geen idee wat) houdt me tegen om te gaan experimenteren!

8

gewoon DOEN!

Ná het studeren dan  :cool:

9

Seefje, wat een mooie koekjes. Ik krijg gelijk zin in de kerst!
Ik heb precies hetzelfde als jij! Ik heb hier ook een zak met icing mix staan en heb het nog niet gebruikt.
Veel op het forum en andere sites gelezen naar hoe en wat.
Maar op de 1 of andere manier durf ik het nog niet om het te oefenen.
Eerst bedacht ik leuk voor halloween, nu is dat kerst geworden.... het lijkt gewoon zo moeilijk.  ;)
Eigenlijk heb ik dat ook nog wel moet cupcakes en taarten maken ik kan er best zenuwachtig van worden of uitstellen om iets te proberen. En als ik dan bezig ben... dan is het leuk en lukt het ook weer.

10

Wat zien je koekjes er mooi uit!!
Ik heb ook hetzelfde probleem. Ik wil morgen koekjes maken die ik zaterdag pas serveer. ik wil ze ook graag decoreren met fondant. Heb echt geen tijd om nu voor het eerst icing uit te proberen. Ben benieuwd of afdekken en rijst helpt. Ik lees nog even mee  :D

11

Misschien eerst wat gesmolten chocolade op het koekje smeren en dan het fondant erop doen?
Geen idee of het werkt maar dit kwam als eerste bij mij op! :o

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

12

Ik vind ze echt heel bijzonder, heb geen tips voor je maar alvast succes en plezier op de fair!

13

in een tupperdoos met een handje rijst erbij. weet niet hoe lang ze precies lekker blijven want bij ons zijn ze altijd snel op.
ziet er sjiek uit trouwens!

14

Ik ben eigenlijk nog wel heel benieuwd naar de bruidstaart die je een poos geleden voor je eigen huwelijk gemaakt hebt!

de cc's heb je toen wel laten zien, maar dé taart niet...

15

Euhm....
Misschien omdat ik zelf niet zo heel erg tevreden was....
Heb ook geen goede foto's digitaal. Dit zijn foto's van een foto.

Heb je toch een beetje een indruk! Samen met de 600 cc's  :Y

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JLIK7ARS-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FEZZPTNW-D.jpg