1

Onderwerp: 1e prijs in categorie "beste vriendje" met deze smurfentaart

Mijn nichtje werd gisteren 3 jaar, en ik had haar beloofd een taart te maken.  Een tijdje geleden had ik een lijstje gemaakt voor de ouders met allemaal ideetjes, waaronder deze smurfentaart (uit een boek van Debbie Brown). 
Nog voor ze gekozen hadden, had ik subtiel tegen mijn broer gezegd "kies de smurfentaart, kies de smurfentaart", want ik wou deze zo graag eens maken...  Mijn schoonzus had aan mijn nichtje gevraagd wat voor taart ze wou, en ze had -gelukkig- "smurfin" geantwoord!  Ik was al helemaal in de wolken dat ik aan de slag mocht!!

Zo gezegd zo gedaan, even paniek gehad vrijdag toen mijn dakconstructie dreigde te breken.  In paniek 's avonds laat een tweede cake gebakken, maar deze brak bij  het ontvormen in stukken, aargh...  Ik begon al te overwegen om een plan B te bedenken, want hoe dan ook was het geen optie om zonder taart met smurfin binnen te komen...
De dag erna heb ik alles kunnen redden, ik was vrijdag blijkbaar te snel geweest om mijn dak te willen maken, en de cake was nog niet voldoende afgekoeld.  Na een nachtje koel liggen, ging het veel vlotter en zag ik terug licht aan het einde van de tunnel!  Wat een opluchting was dat!!

Eind goed al goed, nadat ik tot laat 's avonds/'s nachts had gewerkt, was ik dan ook best trots toen ik met dit exemplaar kon binnenwandelen.  En de reactie van mijn nichtje en de andere kindjes was echt geld waard.  De voldoening is enorm groot en het heeft me de status van "beste vriendje" van mijn nichtje opgeleverd, niet slecht ;-)

http://www.mijnalbum.be/Foto-KKVYWSVU-D.jpg
http://www.mijnalbum.be/Foto-VJ4B6ENM-D.jpg
http://www.mijnalbum.be/Foto-DXWG3YCC-D.jpg
http://www.mijnalbum.be/Foto-ASBTYYPD-D.jpg
http://www.mijnalbum.be/Foto-C8I8TKBD-D.jpg
http://www.mijnalbum.be/Foto-SKJTJFBE-D.jpg
http://www.mijnalbum.be/Foto-RZOZDIVP-D.jpg
http://www.mijnalbum.be/Foto-BRXMZ7UH-D.jpg

Re: 1e prijs in categorie "beste vriendje" met deze smurfentaart

Hij is geweldig!

3

Wauw!

Heb nog niet zoveel ervaring, maar bakken is wel mijn "ding"!

4

Wauw!! Mooi en erg leuk.

5

Prachtig ook de smurfjes zelf!

Bakrecepten om je vingers bij af te likken? Zoek mij op Pinterest ( valerievdmeer ) en kijk bij mijn Cakelicious recepten! Because we love cake

6

Heel erg leuk!  :thumb:

7

Prachtig

8

Wat een dot van een taart!

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

Super taart! En jouw Smurfen zijn heel erg goed gelukt!

Life is what you bake it.

10

Geweldig!!

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

Leuk leuk!

12

Onwijs leuk en goed gelukt.

Ik ben niet chaotisch, ik orden gewoon anders!

13

"Beste vriendje": ik snap waarom. Wat een leuke smurfentaart! Ze lijken heel goed en zo'n dak lijkt mij om te zien al een hele uitdaging, laat staan er eentje maken.

Tieneke

14

Superleuk gelukt!!  :thumb:

Soms heb je van die dromen die je wakker houden,
.........tot je ze uitvoert.

15

Wat en scheetje zeg!!!  :Y
En wat zijn je smurfen goed gelukt.
Super!!  :thumb:
Mag ik je vragen welke maten bakblikken je hiervoor hebt gebruikt?

groetjes yvon

"yvonne 72" schreef:

Volgens het boek van Debbie Brown had je een bolvorm nodig van 750ml en een van 1l, maar dat had ik niet.  Ik heb voor het huisje de Tiffin Tin voor Barbie Doll gebruikt (maar deze niet helemaal gevuld), hier heb ik amper cake moeten afsnijden.  Voor het dak heb ik de Wilton Wonder Mold Kit gebruikt (ook niet helemaal gevuld).  Van deze cake heb ik meer moeten afsnijden, om de dakvorm te krijgen. 
Mijn taart was iets groter dan die uit het boek, maar ja, dan hadden we meer om te eten :-)

17

Wat een schitterende taart!

18

Prachtig! Van al je stress eromheen is niets terug te zien!

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

19

Puss In Boots schreef:
"yvonne 72" schreef:

Volgens het boek van Debbie Brown had je een bolvorm nodig van 750ml en een van 1l, maar dat had ik niet.  Ik heb voor het huisje de Tiffin Tin voor Barbie Doll gebruikt (maar deze niet helemaal gevuld), hier heb ik amper cake moeten afsnijden.  Voor het dak heb ik de Wilton Wonder Mold Kit gebruikt (ook niet helemaal gevuld).  Van deze cake heb ik meer moeten afsnijden, om de dakvorm te krijgen. 
Mijn taart was iets groter dan die uit het boek, maar ja, dan hadden we meer om te eten :-)

En laat ik die net niet hebben..... :s

groetjes yvon

"yvonne 72" schreef:
Puss In Boots schreef:
"yvonne 72" schreef:

Ik begrijp je probleem, ik heb zelf ook een hele tijd zitten denken hoe ik het het best zou aanpakken.  Ik heb uiteindelijk die 2 vormen gekocht voor deze taart, maar ik ben er zeker van dat ik ze nog voor andere taarten ga gebruiken.  Maar het is natuurlijk weer een investering.

De ikea blanda schalen kosten wel heel wat minder.  Dan zou ik zowel voor het dak als voor het huis een boltaart van 20 cm bakken (12 cm is nogal klein voor het huisje), en dan beginnen snijden.  Je gaat dan wel meer cake moeten afsnijden.

Met hoge ronde taarten (of meerdere op elkaar) moet het misschien ook wel lukken, denk ik.  Mijn huisje had een diameter van 14 cm (onderaan, waar het het breedste is, naar boven toe werd het wat smaller) en was ongeveer 10 cm hoog.  Het dak had op zijn breedste een diameter van 17 cm en was 11 cm hoog. 

Het huisje in het boek was iets kleiner, daarbij had het onderste deel een diameter van 12 cm en een hoogte van 7 cm.  Het dak had een diameter van 14 cm en was ongeveer 10 cm hoog. 
Bij beide huisjes was het een dakhelling van 45°.

't Klinkt misschien idioot, maar ik heb bij het snijden een geodriehoek gebruikt om makkelijker in de juiste vorm te kunnen snijden.   :+

21

Wat een geweldig leuke, vrolijke taart. :Y

22

Puss In Boots schreef:
"yvonne 72" schreef:
Puss In Boots schreef:

Ik begrijp je probleem, ik heb zelf ook een hele tijd zitten denken hoe ik het het best zou aanpakken.  Ik heb uiteindelijk die 2 vormen gekocht voor deze taart, maar ik ben er zeker van dat ik ze nog voor andere taarten ga gebruiken.  Maar het is natuurlijk weer een investering.

De ikea blanda schalen kosten wel heel wat minder.  Dan zou ik zowel voor het dak als voor het huis een boltaart van 20 cm bakken (12 cm is nogal klein voor het huisje), en dan beginnen snijden.  Je gaat dan wel meer cake moeten afsnijden.

Met hoge ronde taarten (of meerdere op elkaar) moet het misschien ook wel lukken, denk ik.  Mijn huisje had een diameter van 14 cm (onderaan, waar het het breedste is, naar boven toe werd het wat smaller) en was ongeveer 10 cm hoog.  Het dak had op zijn breedste een diameter van 17 cm en was 11 cm hoog. 

Het huisje in het boek was iets kleiner, daarbij had het onderste deel een diameter van 12 cm en een hoogte van 7 cm.  Het dak had een diameter van 14 cm en was ongeveer 10 cm hoog. 
Bij beide huisjes was het een dakhelling van 45°.

't Klinkt misschien idioot, maar ik heb bij het snijden een geodriehoek gebruikt om makkelijker in de juiste vorm te kunnen snijden.   :+

Dacht idd ook al aan de blandaschalen.
Die heb ik nl wel.
Dan denk ik dat je 2 cakes van 20 cm Ø en 1 Blanda van 20 cm Ø nodig hebt,anders wordt het huisje idd te klein denk ik.
Jouw paddenstoel lijkt trouwens veel groter dan de maten die je doorgaf. :Y
Vind het echt een schatje,en je smurfjes vind ik ook super goed gelukt.
Welke how-to heb je daarvoor gebruikt als ik vragen mag?

groetjes yvon

"yvonne 72" schreef:

Die heb ik nl wel.
Dan denk ik dat je 2 cakes van 20 cm Ø en 1 Blanda van 20 cm Ø nodig hebt,anders wordt het huisje idd te klein denk ik.

Ik heb hier even mijn meetlat boven gehaald, het nadeel van de Blanda schalen is dat die van 20 cm Ø "maar" 9 cm hoog is (en dan moet je zeker zijn dat ze helemaal gevuld is).  Dat wil zeggen dat je hoogste deel, zijnde het dak, max 9 cm kan zijn.  Dan ga je alles in verhouding moeten omzetten...

Ik heb het even uitgerekend wat je dan zou uitkomen:
http://www.mijnalbum.be/Foto-VUFC3843-D.jpg
Aan de hand van die getallen, kan je altijd verder uitrekenen naar een grotere maat, als je de verhoudingen maar aanhoudt.

Ik denk dat je dan makkelijker het huisje uit 1 Blanda zal krijgen, en voor het dak een Blanda en een aparte taart nodig zal hebben.  Nadeel is dan wel dat je dak niet in 1 stuk is.  Op zich moet dit lukken, in het boek wordt het dak ook doorgesneden en smeren ze er botercrème tussen. Ik heb dat niet gedaan (bij mij is het 1 massief dak) want we zijn toch geen botercrème-liefhebbers.

Het nadeel van een kleinere taart, is dat je piepkleine smurfen moet boetseren.  Mijn taart was niet zo gigantisch.  Het is een onderbord van 25 cm Ø.  Dus lijkt me toch ongeveer te kloppen dat het dak (onbekleed) 17 cm was en het huisje een 14 cm.  Nu ja, ik heb het ook niet tot op de milimeter nagemeten (hoewel je het al zou beginnen denken met al mijn cijfertjes hier), en ik snij ook wel eens scheef enzo.  Maar de paddenstoel moet niet perfect zijn, die mag scheef zijn  :lol:

Voor de smurfjes heb ik geen how to gebruikt, ik vond niet direct een die ik goed vond.  Ik heb wel gekeken naar de foto in het boek van Debbie Brown, daar staan de onderdelen apart op een foto.  En online naar veel tekeningen van de smurfen gekeken. En dan heel véél oefenen (ik heb er een stuk of 20 gemaakt voor ik aan dit resultaat kwam).  In het begin maakte ik de hoofdjes heel rond en dat was niet mooi, vond ik.  Dus breder maken aan de kaken, onderaan.  De oren staan ook lager dan ik eerst dacht, die staan naast de mond.  De mond staat dan weer vrij dicht onder de neus.  En afhankelijk hoe je de pupillen erop plakt en de wenkbrauwen tekent, krijg je een hele andere uitdrukking.

24

Puss In Boots schreef:
"yvonne 72" schreef:

Die heb ik nl wel.

Ik heb hier even mijn meetlat boven gehaald, het nadeel van de Blanda schalen is dat die van 20 cm Ø "maar" 9 cm hoog is (en dan moet je zeker zijn dat ze helemaal gevuld is).  Dat wil zeggen dat je hoogste deel, zijnde het dak, max 9 cm kan zijn.  Dan ga je alles in verhouding moeten omzetten...

Ik heb het even uitgerekend wat je dan zou uitkomen:
http://www.mijnalbum.be/Foto-VUFC3843-D.jpg
Aan de hand van die getallen, kan je altijd verder uitrekenen naar een grotere maat, als je de verhoudingen maar aanhoudt.

Ik denk dat je dan makkelijker het huisje uit 1 Blanda zal krijgen, en voor het dak een Blanda en een aparte taart nodig zal hebben.  Nadeel is dan wel dat je dak niet in 1 stuk is.  Op zich moet dit lukken, in het boek wordt het dak ook doorgesneden en smeren ze er botercrème tussen. Ik heb dat niet gedaan (bij mij is het 1 massief dak) want we zijn toch geen botercrème-liefhebbers.

Het nadeel van een kleinere taart, is dat je piepkleine smurfen moet boetseren.  Mijn taart was niet zo gigantisch.  Het is een onderbord van 25 cm Ø.  Dus lijkt me toch ongeveer te kloppen dat het dak (onbekleed) 17 cm was en het huisje een 14 cm.  Nu ja, ik heb het ook niet tot op de milimeter nagemeten (hoewel je het al zou beginnen denken met al mijn cijfertjes hier), en ik snij ook wel eens scheef enzo.  Maar de paddenstoel moet niet perfect zijn, die mag scheef zijn  :lol:

Voor de smurfjes heb ik geen how to gebruikt, ik vond niet direct een die ik goed vond.  Ik heb wel gekeken naar de foto in het boek van Debbie Brown, daar staan de onderdelen apart op een foto.  En online naar veel tekeningen van de smurfen gekeken. En dan heel véél oefenen (ik heb er een stuk of 20 gemaakt voor ik aan dit resultaat kwam).  In het begin maakte ik de hoofdjes heel rond en dat was niet mooi, vond ik.  Dus breder maken aan de kaken, onderaan.  De oren staan ook lager dan ik eerst dacht, die staan naast de mond.  De mond staat dan weer vrij dicht onder de neus.  En afhankelijk hoe je de pupillen erop plakt en de wenkbrauwen tekent, krijg je een hele andere uitdrukking.

Wauw..bedankt voor het uittekenen. :o  :thumb:
Vind ik superlief van je. :Y
Dan zou het toch moeten lukken op die manier.
Ik zal me er eens een keertje rustig voor gaan zitten en het uitproberen.(ben over een paar weekjes jarig,dus wie weet.... ;) )
Ik dacht al: ik gooi 2 ronde taarten van 20 cm op mekaar,en daar een blanda van 20 cm bovenop en dan bijsnijden,maar ik denk dat het op jouw manier toch beter zal lukken,hahaha. :lol:

groetjes yvon

25 Laatst bewerkt door plientje (08-11-2013 10:21)

Leuk zeg! Dat was een hele klus, maar het resultaat maakt dan weer alles goed  :)