1

Onderwerp: bij een cake, boter wel of niet vloeibaar maken

Hallo allemaal,

Ik probeer nu weer een goede en eetbare cake en cupcakejes te maken.
Wat is het geheim. Hoe doen jullie het.
Op het schoolplein hoor ik van moeders dat de boter eerst vloeibaar moet worden gemaakt in de magnetron. Waar of niet waar.
En ik een kenwood patissier als mixer. Net nieuw gekregen, dus heeft iemand daar ook tips over.

2

Re: bij een cake, boter wel of niet vloeibaar maken

Voor een gewone cake met cakemix gebruik ik ook wel eens vloeibare boter. Heel soms ook bij mn cc (vaak is dat luiigheid of wat in huis is), al moet ik toegeven dat ik die ook maak met vaste boter op kamertemperatuur. Je hoeft het niet perse te smelten hoor.

Bakken deed ik al zou ik nu toch ook besmet raken met het taartenvirus??

3

als het maar niet koud uit de koelkast komt.
je kunt vloebare boter gebruiken, maar ook roomboter in zo'n vierkantje. die zal je dan wel de nacht ervoor uit de koelkast moeten halen, dan kun je hem pas goed doormixen.

4

je kunt cake op meerdere manieren maken, nl. de koude en de warme methode.

bij de koude, mix  eerst de (wat zacht geworden) boter met de suiker, dan eieren en dan de bloem;
bij de warme meth. smelt je de boter op laag vuur, klopt de eieren met de suiker, dan, op lage snelheid, de (meeste) bloem erdoor, dan de gesmolten boter, tot slot het laatste beetje bloem.
dit beslag is vloeibaarder dan de bij de koude bereiding.

ik heb met de warme methode altijd super cakes.
maar de koude is beter geschikt als je er appel of andere ´stukjes´ in wilt doen.

succes.

5

Warme cake is alleen niet geschikt voor cupcakes ivm de luchtigheid...

6

etmc schreef:

Warme cake is alleen niet geschikt voor cupcakes ivm de luchtigheid...

goeie aanvulling :Y , had de cupcakes over het hoofd gezien.

7

ik gebruik alleen maar vloeibare boter voor mijn cc's en cake...

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

8 Laatst bewerkt door Carien (31-10-2013 12:08)

omakneeltje, doe je de warme methode met dezelfde hoeveelheden ingredienten? Ik kende de warme methode niet :o

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

9 Laatst bewerkt door omakneeltje (31-10-2013 17:02)

Carien schreef:

omakneeltje, doe je de warme methode met dezelfde hoeveelheden ingredienten? Ik kende de warme methode niet :o

ha Carien, ja, gewoon hetzelfde, ik gebruik meestal voor 2 cakes:
1pond boter/marg.  evt. h.o.h. voorzichtig gesmolten,
1pond suiker
1pak cakemeel (koopmans) dus geen cakeMIX!
en 9 á 10 eieren.

ik gebruik absoluut geen vloeibare boter, is vlgs mij anders dan vloeibaar gemaakt.
en ook gewone kristalsuiker, krijg je een mooiere structuur als met basterdsuiker.

succes.

10

:thumb: dank :)

11

Zo heb ik t ook van oma geleerd:) t was voor mij juist een eye opener dat ik de boter niet in een pannetje moest laten smelten .

Ik doe er alleen aan t eind nog een scheutje melk bij en een deel van de suiker vervang ik door vanille suiker

Gr. Pien

12

ja, lekker wat vanillesuiker, of extract, of wat dan ook.... :9

ik heb vaak, als ik er melk bij doe, dat ik dan zo´n ´bank´ in de cake krijg, dus ik durf dat nooit :nooo

maar sweet978, wat bedoel je nu met de boter NIET in een pannetje laten smelten?

13

door de melk wordt mijn beslag wat smeuiiger.. wat bedoel jij met een *bank* in je cake?

Veel recepten van nu kloppen de boter met suiker romig, dus moet je de boter niet laten smelten. Ik vond dat de eerste keer zo raar ..

14

Ook ik smelt de boter niet. Ik zet wel altijd even de boter even op een zeer laag vermogen in de magnetron. (Zo'n 2 a 3 min. op het minimale vermogen) De boter is dan net tegen smelten aan. Zeer zacht, dus makkelijk te mixen. Als ik de boter niet zacht maak gaat het altijd zo in de gardes of in de K-klopper zitten.

15

sweet978 schreef:

door de melk wordt mijn beslag wat smeuiiger.. wat bedoel jij met een *bank* in je cake?

Veel recepten van nu kloppen de boter met suiker romig, dus moet je de boter niet laten smelten. Ik vond dat de eerste keer zo raar ..

daar bedoel ik zo´n ´glazige´ plak in je cake, het schijnt dat dat komt omdat je ingr. niet allemaal dezelfde temp. hebben, dus wellicht de melk er te koud bij gedaan  :(

16

dat heb ik echt nog nooit gehad.. wel eens gehad dat mijn boter te heet was.. dan krijg je van die stukjes gestolt ei er in :s bleeegh

17

:think:  :lol:  :o

solly hoor, maar dat boter omgezet wordt in ei.... dat is nieuw volgens mij ;)

18

Lol m'n  tweede naam is "Hans" ..... "Hans klok"  ;)

Je smelt de boter .... Voegt suiker toe ....mixen ... En dan doe je er ei bij ..., en die klopt je schuimig ..... Tenzij je boter dus te heet is ... Dan klop je hem in stukjes :s

19

ha, dus jij werkt in die volgorde @Sweet978? de gesmolten boter met de suiker, etc.
ik denk dat ´mijn´ volgorde handiger is: je doet de boter dan niet te direct bij de eieren, dus minder kans op ´gestold ei´ ;) .

wat ik vergeten ben: te waarschuwen om vooral spatdeksel (of theedoek) te gebruiken, en de machine op de laagste stand bij het toevoegen van de bloem/boter; maar dat snapt iedereen wel, denk ik :)