1

Onderwerp: Fondant gaat zweten

Hallo,
Ik gebruik altijd fondant van het merk Fun Cakes. Deze vind ik erg lekker en hij werkt heel prettig. Soms ontstaan er vochtplekjes op de fondant. Laatst had ik een taart afgewerkt en had er folie rond  :think: gedaan en kort daarna open gemaakt en toen had ik opeens een paar vochtplekken. Hij had niet in de koeling gestaan, maar gewoon kamertemperatuur.

Heeft iemand een idee. O ja en ik smeer hem altijd af met boter crème.

Neem ook eens een kijkje op mijn Facebook-site Taartenfantasie https://www.facebook.com/TaartenvanDre?ref=hl

2

Re: Fondant gaat zweten

Waarom het folie?
Plastick houdt vocht vast waardoor het terug je fondant in waardoor het gaat zweten.

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

3

Re: Fondant gaat zweten

Hallo,
Ik bak mijn biscuit meestal op 160 graden en maak gebruik van een handmixer. De biscuit rijst wel goed, maar is altijd rond aan de bovenkant. Ik vind het zonde om er een stuk af te halen, dus leg ik er meestal een snijplankje op om hem wat platter te krijgen.

Wat wel lastig is, is dat wanneer je hem bijv. in 2 lagen gaat snijden, dat hij gaat instorten, omdat je aan de zijkant te weinig biscuit hebt. Met wat boter crème krijg je de zijkanten wel weer netjes, maar het is veel kunst en vliegwerk. Zelf heb ik het idee dat het misschien komt omdat ik niet zo'n super mixer heb al vind ik toch dat hij behoorlijk goed rijst.

De biscuit die ik gebruik is van Fun Cakes. Deze is heerlijk luchtig en lekker van smaak. Heeft iemand een tip voor een mooie platte en hoge taart?

Neem ook eens een kijkje op mijn Facebook-site Taartenfantasie https://www.facebook.com/TaartenvanDre?ref=hl

4

Re: Fondant gaat zweten

Djoeke schreef:

Waarom het folie?
Plastick houdt vocht vast waardoor het terug je fondant in waardoor het gaat zweten.

Meestal bewaar ik hem in een doos, maar deze waren op en folie staat wel leuk, maar is kennelijk toch niet handig. Bedankt voor je reactie.

Neem ook eens een kijkje op mijn Facebook-site Taartenfantasie https://www.facebook.com/TaartenvanDre?ref=hl

5 Laatst bewerkt door Siska1974 (29-10-2013 06:35)

Re: Fondant gaat zweten

Inderdaad nooit in folie inpakken!

En over die bolling op je taart; ik weet niet hoe groot hij is?
Als hij niet al te extreem is kan je de taart gewoon omkeren, eigenlijk doe ik dat altijd omdat de onderkant van je taart als die uit de vorm komt eigenlijk altijd mooi vlak en strak is en dat wordt dan dus de bovenkant na het vullen.....
Als je hem af laat koelen op het rooster stort je hem dus ook op de kop zodat de bovenkant dan al de onderkant wordt.

Als je echt een grote bult hebt bak je waarschijnlijk te heet, de randen beginnen dan al te garen terwijl je biscuit nog doorrijst in het midden.
Eventueel kun je dan in oplopende temperaturen bakken, dus eerst een tijdje op 140 dan op 150 en als laatste op 160 graden, ik doe dit zelf alleen nooit, dus hoe lang het dan moet kan ik je niet vertellen.
Ik doe wel altijd als ik het beslag in de vorm heb gedaan het beslag met een lepel wat meer naar de kanten toe, zodat er in het midden een beetje een kuiltje ontstaat zeg maar, tijdens het bakken loopt dat dan langzaam weer vol.

Voor een wat hoger biscuit kan je kijken bij de maattabel die Djehr (dacht ik) hier op het forum gezet heeft.
Verder mix ik zelf bijna een kwartier, en krijg ik met de maattabel van funcakes zelf ongeveer 7 tot 8cm hoge biscuits.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

6

Re: Fondant gaat zweten

Bedoel je dat je de taart in bloemenfolie hebt ingepakt? Ik pak mijn marsepein taarten ook meestal in met folie, maar dit raakt de taart niet. Ik doe dit dit ook altijd op het laatst, vlak voordat de taart opgehaald wordt.
Huishoudfolie zou ik niet doen, daar gaat de taart van zweten.
Welke botercreme heb je gebruikt? Door bc van mix kan de taart ook gaan zweten, al zijn de meningen hier nogal over verdeeld op het forum  ;)
Ik smeer mijn beslag altijd tegen de zijkanten omhoog. Je krijgt dan een kuil in je beslag. De oven niet te heet (155 gr hetelucht). Ik heb nooit een bolling op mijn biscuit. En als er al een bollinkje op zit, geen ramp, dit wordt toch de onderkant.
Voordat ik een Kenwood had mixte ik ook met mijn handmixer. Ik merk geen verschil.

7

Re: Fondant gaat zweten

Siska en Esther,
Superbedankt voor deze goeie tips. Kan ik zeker wat mee. Wat is trouwens bloemenfolie? Ik gebruik wel eens inpakfolie of hoe noem je dat? Het is doorzichtig en staat meestal bij het cadeaupapier. ;)
Andrea

Neem ook eens een kijkje op mijn Facebook-site Taartenfantasie https://www.facebook.com/TaartenvanDre?ref=hl

8

Re: Fondant gaat zweten

dat is inderdaad bloemenfolie. in de winkel gebruiken ze het om een bos bloemen :)

9

Re: Fondant gaat zweten

[MOVE] -> bekleden

Re: Fondant gaat zweten

Dre schreef:

Siska en Esther,
Superbedankt voor deze goeie tips. Kan ik zeker wat mee. Wat is trouwens bloemenfolie? Ik gebruik wel eens inpakfolie of hoe noem je dat? Het is doorzichtig en staat meestal bij het cadeaupapier. ;)
Andrea

Hoi,

Geen doorzichtig inpakfolie gebruiken voor eten hoor, daar is dat niet voor bedoeld.
Je kunt het beter verpakken in een goed afgesloten grote diepvrieszak
Liever nog zet je de taart in een taartdoos.

11

Re: Fondant gaat zweten

Ik gebruik dus wel de bloemenfolie  ;) .
Zo pak ik de taart in (vlak voordat deze wordt opgehaald en zet de taart niet zo in de koelkast)

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-KMYW7UZ4.jpg

Re: Fondant gaat zweten

Hoi,

Ik bedoel dat je geen bloemenfolie moet gebruiken voor een taart die in de koelkast moet worden bewaard, want zo had ik dat begrepen.