1

Onderwerp: ganache ziet er dof uit

Ik heb onlangs voor het eerst een taart afgesmeerd met ganache. Opzich ging het redelijk, strakker dan met bc maar ik vond het er op de taart zo dof uitzien. Als ik hier op het forum met ganache afgesmeerde taarten zie hebben ze altijd een beetje iets glanzends, de glans die chocolade van zichzelf ook heeft waardoor het er gewoon smakelijker uitziet ofzo.
Wat zou ik verkeerd gedaan hebben? Heb 250 ml slagroom met 250 ml pure chocolade gebruikt. De slagroom aan de kook gebracht en over de chocolade gegoten en geroerd tot de chocolade was opgelost. Het afkoelen duurde erg lang dus heb het uiteindelijk even in de koelkast gezet. natuurlijk was het toen te hard en heb ik het nog even in de magnetron gedaan.

Het smaakte prima en met de marsepein er over heen zag je er niks van maar moet binnenkort een taart zonder marsepein maken (mn papa houdt niet van marsepein), afgesmeerd met ganche, dus dan wil ik graag dat het er zo goed mogelijk uit ziet

2

Re: ganache ziet er dof uit

Als je de taart niet afsmeert, maar overgiet met ganache blijft hij volgens mij wat meer glanzen.
Dat wordt vaker gedaan als de taart niet meer bekleed wordt.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

3

Re: ganache ziet er dof uit

als je met ganache afsmeert ziet t er meestal dof uit wil je een glanzende laag moet je t erover gieten dus iets warm gebruiken en er niet te veel maar aanzitten

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

4

Re: ganache ziet er dof uit

Ok, bedankt. Wee wat geleerd. Dan ga ik er nog eens over nadenken wat ik ga doen. Weet niet of ik dat gieten wel aan durf, ben zo bang dat het een grote  rommel wordt

5

Re: ganache ziet er dof uit

Taart op een rooster, groot bord eronder.
Dan valt de rommel wel mee.
En wat de eerste keer op het bord loopt, kun je mooi gebruiken om een tweede keer te overgieten.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

6

Re: ganache ziet er dof uit

cakebym schreef:

Taart op een rooster, groot bord eronder.
Dan valt de rommel wel mee.
En wat de eerste keer op het bord loopt, kun je mooi gebruiken om een tweede keer te overgieten.

Maar krijg je dan ook zo'n mooie strakke taart als ik hier vaak op foto's zie, had namelijk gedacht dat ik daarvoor beter zou kunnen afsmeren met ganache. Of smeer je eerst nog ergens mee af voordat je de ganache gaat gieten?

7

Re: ganache ziet er dof uit

Je zou 'm eerst kunnen afsmeren met opgeklopte ganache, zo dun mogelijk. Dat strak trekken en dan met een dunne laag overgieten voor de glans.

Weet alleen niet of dat niet te veel van het goede wordt.
Ik heb wel eens een taart overgoten, maar strak was die niet nee...

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

8 Laatst bewerkt door lang delftje (26-10-2013 21:33)

Re: ganache ziet er dof uit

Je moet  voor glanzende canache deze temperen zoals chocoladecouverture.

Minimaal 2/3 afkoelen op een stuk marmer of graniet en dit bij het warme deel doen.
het is goed als het tussen de 28 en 32 gr is.

De canache is dan ook wat dikker en je hoeft het er dan maar 1 keer overheen te gieten voor het goede resultaat.

Als je zondigt zondig dan lekker