1

Onderwerp: convectie oven

hey iedereen, ik heb sinds kort een nieuwe combimagnetron oven (convectie oven)
de sharp R 969

nu wil ik vanmorgen muffins maken, verbrand
en ik weet niet zo goed wat ik fout doe

maar eerst vroeg ik me af, weet iemand...
is een convectie oven een elektrische of een hete lucht oven?

en muffins kan je die beter op een bakplaat of zon rooster bakken??

vanmiddag poging 2!

2

Re: convectie oven

Muffins kun je het beste in een muffinblik op het rooster bakken.

Voor je andere vraag verplaats ik je topic even naar de juiste rubriek:

[MOVE] --> Keuken- en andere apparatuur

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Re: convectie oven

Sinds ik deze nieuwe combi heb willen caken en alles niet lukken bij mij en ik snap niet wat ik fout doe

iK bak mn cake op een rooster, of zou het beter zijn het op een bakplaat te zetten?


bij mijn vorige combi kreeg ik een krokante bovenkant op mn cake, maar bijdeze blijft mn cake zacht aan de bovenkant (of hoort daT??)

en ook kleurt deze minder mooi bruin, MAAR als ik hem er iets langer in doe dan verbrand hij....

Wat ik me ook afvroeg, op de mix van mn cake staat dat ik hem op 145graden moet afbakken

echter kan mijn combi alleen 160 en dan 130
wat is dan beter, iets meer of iets minder?

4

Re: convectie oven

Vaak zijn combimagnetrons heteluchtovens, wat inhoudt dat je de temp. 10% lager in moet stellen dan bij een gewone oven. Wat betreft het kiezen voor een iets hogere, of iets lagere temp. dan voorgeschreven zou ik voor een iets lagere temp. gaan, en dan iets langer bakken. Anders heb je risico dat je gebak te snel rijst, en/of van boven barst, en verbrandt. Meestal is het ook een kwestie van uitproberen.

5 Laatst bewerkt door casper24 (17-07-2013 15:21)

Re: convectie oven

thx voor je reply, op het pak staat al voor een hetelucht oven temp X enzo..
moet ik dan met een combi alsnog 10% van die hetelucht aangeraden temp afgerekenen of als t dan al berekent??

en is het beter een cake op een rooster of bakplaat te bakken?

6

Re: convectie oven

Ik heb een zelfde probleem met de combi magnetron/ heteluchtoven.

Zelfs als ik 10% van de temp. voor boven en onderhitte aftrek, verbrand de boel. Zelfs als ik de tijd korter houd.

Vorige week biscuit gebakken en temp. teruggesteld tot 60% van de temp. die aangegeven stond in het recept. Had 't op 105 graden 35 min. gebakken en nu was 't wél goed.

Vind 't alleen bizar veel lager.... Weet iemand of de dan voor 150 graden bij een recept 'm op 90 graden kan zetten? Ik weet namelijk niet of dat 't wel "bakt" onder de 100 graden. Of droogt 't dan alleen maar?

Haha, en 't is niet dat IK een misbaksel ben in de keuken hoor, want met m'n oude combi had ik nooit problemen :P