1

Onderwerp: Help! Gróót gat onder een krokant bovenlaagje (gv, prinsessenmold)

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik een forumrecept voor een glutenvrije genoise gebruikt.
6 eieren opgewarmd en geklopt met 300 gram suiker. Toen 180 gram zelfrijzend glutenvrij bakmeel en 120 gram amandelmeel gezeefd en erdoor gespateld. Toen nog 40 gram gesmolten en afgekoelde boter erdoor gespateld. In de wondermold en 50 minuten gebakken op 180 graden. Hij was niet helemaal tot de rand gekomen en toen ik hem uit de vorm haalde bleek er onder de krokante bovenlaag een héél groot gat te zijn ontstaan!  :s
Omdat ik verwachtte dat de taart tot de rand zou rijzen dacht ik dat ik misschien niet lang genoeg geklopt had. Dus bij poging twee de eieren en de suiker ruim 20 minuten op de hoogste stand geklopt en de rest  verder hetzelfde gedaan. Maar dat bleek niet het euvel want ook deze taart bleek hol van binnen. Was nu wel netjes tot de rand gebakken, maar dus weer zo'n enorm groot gat er in!

Wie heeft er een idee hoe dit kan ontstaan? Ik vind het zo vreemd dat er wel een bovenkant is en dat het daaronder hol is.

Kijk uit naar jullie meedenken  :Y

Re: Help! Gróót gat onder een krokant bovenlaagje (gv, prinsessenmold)

Het klinkt alsof hij te snel gerezen is en er te veel lucht in het beslag zat. In normale biscuit zit geen rijsmiddel en moet je dus gebruik maken van de lucht die je in de eieren slaat om de boel te laten rijzen. Als je je eieren dan niet lang genoeg klopt rijst je biscuit niet.

Ik heb zelf geen ervaring met dit recept maar zou me kunnen voorstellen dat de rijsfunctie van het bakmeel en de grote hoeveelheid lucht in de eieren te veel rijzing geeft in verhouding tot de hoeveelheid beslag. Ik denk dat je dit meer als een cakebeslag moet zien. En de eieren juist minder lang moet kloppen. Weet niet wat er in je recept staat?

Iets minder heet bakken kan ook voor een meer gelijkmatige rijzing zorgen, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat dit het probleem is.

Groetjes Petra

3

Ik bak het gewone biscuit recept neerstak en dan met rijstebloem ipv bloem. Ik neem dan wel een ruim recept.

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

4

Djoeke schreef:

Ik bak het gewone biscuit recept neerstak en dan met rijstebloem ipv bloem. Ik neem dan wel een ruim recept.

Hoi Djoeke,

Geeft rijstebloem dezelfde structuur als maïzena? Ik vind dat namelijk zo "zandachtig" aanvoelen in je mond. En heb jij ook ervaring met het gebruik van amandelmeel, al dan niet in combinatie met rijstebloem?

Groetjes, Saskia