1

Onderwerp: boltaartje

Ik wil graag een vorm voor een boltaartje, dus een ronde vorm. Nu heb ik hier ergens gelezen dat het om een ronde kom gaat van de ikea. Maar welke maat is dit en kun je dit gebruiken voor bijv een borstentaart???

Groetjes van Diana

2

Re: boltaartje

ja je kan voor borsten gebruiken ,maten zijn iets van 12 cm,grotere hebben ook bij ikea bijvoorbeeld buiktaart

3

Klopt, dat is de blanda vorm van Ikea.
Deze is in verschillende maten..de kleinste is geloof ik 12cm?
Even kijken op de site van Ikea.

Meer zien? Op m'n pagina deel ik mijn creaties, how to's en mijn favoriete recepten! & sinds kort vogel voederTAARTEN!
www.facebook.com/EllCake

4

Je hebt die schalen inderdaad bij de Ikea, al heb ik iets vergelijkbaars ook wel eens bij de Blokker of Marskramer gezien.

Ik heb ze thuis, dus ik heb de diameter even opgemeten.
De kleintjes hebben een diameter van ongeveer 12 cm en die kun je goed gebruiken voor een borstentaart.

Een maatje groter heeft een diameter van 20 cm en die kun je dan bijvoorbeeld gebruiken bij een zwangere buiken taart.

Het is verstandig ze erg goed in te vetten en dan nog te bestuiven met bloem anders komt de biscuit er moeilijk uit. Eventueel kun je er nog kruislings een klein strookje bakpapier in doen.

Het werkt erg fijn met bekleden, de biscuit moet wel wat langer in de oven omdat zo'n biscuit uit zo'n schaal met een diameter van 20 cm in het midden best dik is. Bij mij moet het zo'n 50 a 55 min in de (hetelucht) oven.

Ik gebruik de schaal vooral voor voetbal- en volleybaltaarten, ideaal om een halve voetbal of volleybal mee te maken (op mijn blog staat trouwens hoe je dit maakt en ik heb daar ook templates voor de vlakverdeling enzo toegevoegd).

Succes er mee!

Groetjes,

Marleen

Groetjes, Marleen!
Neem ook eens een kijkje op mijn blog voor veel zoete (on)zin: www.zoetezinnen.nl

5

Wel nog even een tipje: Die van ikea zijn van rvs. Die van andere winkels hebben vaak alleen een laagje (weet niet eens of dat dan wel rvs is). Dat kan loslaten in de oven.
In die van de ikea heb ik al vele malen gebakken.

En een borstentaart kan natuurlijk ook van 2x 20 cm... Worden alleen MEGAboobs  :lol:  :lol:

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

6

Ik heb de baltaart vorm van Wilton, dat zijn twee halve balletjes, van heel dun RvS die je op losse ringen in de oven zet omdat ze anders omrollen, die zijn wel iets duurder dan de blanda schalen van Ikea, maar zijn echt half rond (nergens afgeplat). En ja kan ze dan samenvoegen tot een echte bal.....
Ik heb ze ergens op marktplaats van iemand overgenomen voor een mooi prijsje....

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

7

Bedankt voor de reacties, ik heb dus de 20 cm gekocht. Dus nog even terug voor de 12 cm...