1

Onderwerp: Kwarktaart, maar dan een beetje anders. Wie denkt er mee?

Voor mijn verjaardag van komende zaterdag ben ik al druk aan het nadenken over de baksels.
Ik wil in ieder geval een ruffle cake maken, maar ik wil ook iets minder machtigs voor de mensen die niet zo van botercrème houden.
Ik zit te denken aan kwarktaart, er zijn namelijk altijd wel mensen die dat lekker vinden én het thema is roze-wit dus daar past de taart qua kleur mooi bij.
Ik wil er alleen wel iets bijzonders van maken, dus niet zomaar een kale taart. Ik heb al zitten denken aan decoreren met aangevette slagroom & verse aardbeien. Maar dan nog vind ik het niet echt bijzonder.
Wie oh wie heeft er nog leuke ideeën?

Daarnaast vroeg ik mij af of het mogelijk is om de taart dubbel zo hoog te maken. Dus niet de inhoud van één, maar twee pakjes in de springvorm. (ik gebruik de simpele versie van Dr. Oetker O-) ).
Uiteraard wordt de springvorm dan wel verhoogd met bakpapier, maar het lijkt me mooi om een extra hoge kwarktaart te maken. Alleen voor hetzelfde geld stort het in zodra de buitenring eraf wordt gehaald. Wie heeft hier ervaring mee?

2

Re: Kwarktaart, maar dan een beetje anders. Wie denkt er mee?

Hm ik heb niet zo heel veel ervaring met kwarktaart (vind ze iets te mierzoet :P) maar misschien kun je het verstevigen met gelatine?

Ik vind het bij kwarktaart altijd erg mooi als er halve aarbeien met de open kant tegen de springvorm worden gedrukt, heb je je aardbeien er lekker 'in' zitten en nog ruimte bovenop om bijvoorbeeld roosjes te spuiten met je slagroom en af te werken met pareltjes oid. Succes, ben benieuwd naar het resultaat!  :)

Kan je geen 3 lagen verschillend roze maken? Ziet er ook al feestelijk uit.

4

Op elkaar?
Dat is ook een leuk idee, dat kan natuurlijk met kleurgel. Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht.
Dan zal het per laag opgestijfd moeten worden, anders krijg je het 'cirkel'-effect. Hoewel dat ook nog een leuk idee is met verschillende kleuren roze.
Het idee van de aardbeien aan de zijkant in plaats van bovenop vind ik ook ontzettend leuk. Heb even via google gespiekt en dat ziet er ook nog best chique uit.

Ik heb ook nog gedacht aan een sierrand van slagroom bovenop met daar binnenin taartgelei. Dat ziet er ook wat 'luxer' uit denk ik.
Maar weet iemand of daar ook nog een smaak aan zit? Of is dat puur voor de sier?

5

Wat ik echt super lekker vond is witte chocola.... Witte chocolade krulletjes aan de zijkant! Verder vind ik de ideeën boven leuk maar ik denk dat een hoge kwarktaart niet in zal storten maar wel machtig bij een normaal stuk, & als je het smaller snijdt dan is dat denk ik niet op het bord te krijgen :o

i just LOVE it!

6

Wat dacht je van kwarktaart in laagjes opbouwen in 1 persoons glaasjes.
Willy

7

Hoe zie je dat voor je, bosbes?

8 Laatst bewerkt door bosbes (14-10-2013 09:22)

Ik heb het vaker gedaan, iedereen vindt het lekker.je kunt het net zo zoet of fris maken als je zelf wilt.De maat van de glaasjes bepaal je zelf.Je kijkt gewoon in je kast of je glaasjes hebt die geschikt zijn.Ik heb bij de Action Turkse theeglaasjes gehaald .Je kunt ook plastic weggooi glaasjes gebruiken.
Bijvoorbeeld laagje cake,laagje vlaaivulling,laagje kwark,laagje advokaat.
Je kunt gewoon alles gebruiken wat je lekker vind.OOk restjes biscuit of cake.
Ook bastogne vermalen  met boter als bodem, of jan hagel of oreokoekjes, stroopwafelkruimels en dan leuke laagjes maken en eventueel roze slagroom bovenop.

9

Ik heb pas sinaasappelkwarktaartjes gemaakt in glaasjes:
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-FOOTW8PW.jpg
Hier is het topic met recept. Maar goed sinaasappelkwarktaart is natuurlijk niet roze. Wat je wel kan doen is de sinaasappelsap vervangen voor dezelfde hoeveelheid gepureerde aardbeien.
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=229553

Groetjes Gerien

10

Is dit iets? http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=141902

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

11

Duidelijk bosbes, dat klinkt ontzettend leuk en daar kun je ook nog lekker in variëren zodat de visite wat te kiezen heeft.

Grietje: dat ziet er wel heel lekker en feestelijk uit.

Pooh: Bedankt voor je idee, dat is ook nog iets voor op de sweet table als amuses.

Wat wordt er fantastisch mee gedacht, ik zou haast een aparte kwarktaart-tafel kunnen maken met al die heerlijke en leuke ideeën. :lol:

Je kwarktaart dubbel zo hoog maken gaat prima hoor, ook met die van oetker. Hoef je dan niks extra's meer aan toe te voegen, maar duurt wel wat langer voordat hij opgesteven is. Heel op een bordje krijgen is wat moeilijker, maar je kunt het toch niet heel opeten.

Toevallig gisteren nog 1 dubbel hoog gemaakt met een aardbeienzijkant zoals hierboven beschreven is, ging prima.

Ook leuk: maken in cupcakevormpjes of bakringen. 1 pak is genoeg voor ongeveer 12 gebakjes.

Groetjes Petra

Oh en een taartspiegel op je taart maken kan bijv. met gezeefde verdunde jam of vruchtenpuree.

Groetjes Petra

14

Deze minikwarktaartjes heb ik een tijdje geleden gemaakt:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=225667
De visite vond het erg lekker  :)

15

Ik heb deze kwarktaartjes eens gemaakt in een siliconen bakvorm.

https://lh5.googleusercontent.com/-GJEiGu4Q4aE/Tv3AldonYZI/AAAAAAAABz0/_JIOeXTUr1o/w793-h595-no/IMG_4575.JPG

Groetjes,
Sandra

16

Hoe heb je die op de bodem gekregen dan, Sandra?

17

Ik denk gewoon er op gezet. De bodem is niet dezelfde vorm...

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

18

Maar dan plakt het toch niet?
Nouja, het zou natuurlijk met eetbare lijm gedaan kunnen zijn.

19

Ik heb het ook wel eens gedaan, maar dan met rondjes biscuit. Ik weet niet wat voor koek hier gebruikt is.

Maar goed, als je de kwarktaartjes even met mal en al in de vriezer doet, dan wippen ze er daarna zo uit. En dan zet je ze direct op de koek (of biscuit) en doordat ze dan gaan ontdooien "plakken" ze vast aan je koek (of biscuit).
Maar je kunt natuurlijk ook wat jam eronder smeren, als je bang bent dat het niet gaat houden.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

20

Wat n geweldige ideeen allemaal!
Een kwarktaart met drie verschillende kleuren roze ga ik onthouden, lijkt me erg leuk!

21 Laatst bewerkt door Petra26 (16-10-2013 20:09)

Ik heb een poosje terug op het forum ook hele leuke kwarktaartjes gezien. Heb ze zelf al een keertje nagemaakt. Ik vind ze echt super leuk  :D .

Deze: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=228992

22

jolien87 schreef:

Hoe heb je die op de bodem gekregen dan, Sandra?

Sorry voor mijn late reactie Jolien. Ik heb de bodem van het kwarktaartpakket gebruikt, in een gewone springvorm gedaan en later rondjes uitgestoken, met natuurlijk veel 'snijverlies'. Had het liever anders gedaan, maar ik wist het anders ook even niet  :/. De kwark idd. even in de vriezer en daarna uit de vriezer, op de bodem.

Gr.
Sandra

23

ik heb ze vorige week zo gemaakt
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=230917

"Life is what happens to you, while you're busy making other cakes"

24

Allemaal ontzettend bedankt voor het meedenken.
Afgelopen vrijdag ging ik heel moedig aan de slag met aardbeien en twee kleuren beslag. Ik wilde roze en witte kwarktaart op elkaar gieten om een cirkeleffect te krijgen. Helaas bleek mijn beslag niet dun genoeg, maar toen had ik het al in de spuitzakken zitten. Toen dus maar besloten om verschillende lagen bovenop elkaar te spuiten. Dit gaf een leuk effect, dus dat was een schrale troost.
Vervolgens wilde ik zaterdagochtend taartgelei op de taart gieten, helaas bleek dat ik deze niet goed genoeg had laten afkoelen, want toen ik de gelei bovenop de taart goot, begon de taart te pruttelen en kwam de kwark boven de gelei. DRAMA!
Uiteindelijk kon ik dit er nog aardig vanaf schrapen maar het zag er al niet meer uit, wat een ramp!
Besloten om de taart maar in de diepvries te zetten om te kijken of hij iets steviger zou worden zodat ik hem op z'n minst op het tableau kon zetten. Maar toen begon hij inmiddels al aardig in te zakken.
Gelukkig had ik nog een tweede taart gemaakt (Ruffled cake) die wel goed was gelukt en daar hadden we uiteindelijk meer dan genoeg aan.
's Middags toch nog even een stukje van de taart geproefd en de smaak was prima. Maar we waren het er toch wel over eens dat ik dat niet kon voorschotelen aan de gasten. :lol:

25

Balen hè, als je plannen hebt die niet lukken.

Alsnog gefeliciteerd en het zal er vast niet minder gezellig om zijn geweest!!

Groetjes Gerien