1

Onderwerp: ineens na 5 jaar smeltend fondant

wie helpt mij...

Ik maak nu 5 jaar taarten, altijd prima gegaan.
Gebruik de spullen van Funcake.

Dus biscuit en botercreme mix.

Nu ineens na al die jaren heb ik al 3 taarten gehad waarbij smorgens een plasje suiker water naast de taart lag en ook bleef stromen :(
Gelukkig stond de koelkast steeds koud genoeg en bleef de taart in tacts maar het is niet leuk!

Nu is mijn vraag wat doe ik verkeerd, en vooral omdat ik niets anders doe dan normaal....of kan het komen door boter zonder zout te gebruiken in plaats van normale margarine die ik gebruikte?

Kan ik voor de zekerheid mijn taart straks maken met 1:1 botercreme, wat zijn daar de verhoudingen van en gebruik ik dat ook voor mijn randje bij de vulling?

Wil mijn dochters taart niet verknallen :(

2

Re: ineens na 5 jaar smeltend fondant

Ik heb wel eens gehoord dat als je de bc mix van funcakes lang genoeg laat staan voor je hem door de boter heen roert/mixt het goed gaat en als je te snel bent kan je taart gaan smelten.
Ik weet niet of dit het is geweest want eerlijk gezegd neem ik die tijd nooit en smeer altijd af met 1:1 bc.

Andere boter kan ook uitmaken als daar meer water inzit. aan het zout zal het denk ik niet liggen. Funcakes adviseert zelf boter zonder zout te gebruiken.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

Re: ineens na 5 jaar smeltend fondant

dank je wel voor je reactie, hoe maak jij botercreme 1:1?

4

Re: ineens na 5 jaar smeltend fondant

Evenveel roomboter als poedersuiker goed door elkaar mixen.

Dus bijv. 100 gram boter (zacht uiteraard) en 100 gram poedersuiker zeker een kwartier samen mixen. Tot het echt zalvig is en de poedersuiker goed is opgenomen.

O, en eerst met een handdoek over de mixer tegen het stuiven :+

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

5

Re: ineens na 5 jaar smeltend fondant

:thumb:  top dank je wel!!

ps heb je ook ervaring met genach afsmeren?
wacht je dan tot de genach hard is geworden?

6

Re: ineens na 5 jaar smeltend fondant

Ik smeer nog wel eens af met witte chocoladeganache (verhouding 1 deel slagroom : 3 delen witte chocolade)
Deze maak ik en laat ik afkoelen tot de gewenste dikte om af te smeren. Werkt heel gemakkelijk en snel.

Dat is toch een TAART waard!

7

Re: ineens na 5 jaar smeltend fondant

Ik smeer nooit af met ganache. Mijn taarten zijn met bc ook al strak genoeg vind ik :+

Ik vraag me ook af of je ganache ook heel dun kan aanbrengen. Ik vind dat je de smaak van het afsmeren niet mag proeven ;) . Maar wie weet ga ik het toch stiekum een keer proberen.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

8

Re: ineens na 5 jaar smeltend fondant

als je afsmeert met witte choco ganache, kan de taart dan buiten de koelkast blijven??
Of kan dit vanwege de slagroom dan niet meer.

Ik zet mijn taarten wel in de koelkast, echter zolang ik decoreer zet ik ze niet in de koelkast tussendoor.
Vroeger deed ik dat wel en dat vond ik niet prettig meer, daarom gebruik ik geen koelkastvullingen meer in mijn taart.
Ik vul met botercreme met smaak.
Pas als ik helemaal klaar ben met decoreren gaat de taart weer in de koelkast.

Ik zou het wel eens willen proberen vandaar mijn vraag.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

9

Re: ineens na 5 jaar smeltend fondant

Beetje laat, maar ik zag dat je geen reactie meer hebt gekregen... Ganache kan buiten de koelkast bewaard blijven. Omdat de slagroom in de ganache net aan de kook is gebracht, is hij buiten de koelkast houdbaar.