1

Onderwerp: mislukt biscuit

hallo bakkers,

ik ben marleen en ik ben 16 jaar. zoals iedereen hier hou ik van bakken maar er is een probleem: mijn biscuit wil niet lukken. Natuurlijk heb ik wel een beetje rondgekeken en naar de tips geluistert, maar het wil maar niet lukken..
ik gebruik de verste eieren (dezelfde of de vorige dag uit het kippenhok), ik heb de eieren een paar uur van te voren op het aanrecht laten staan zodat ze op kamertemperatuur komen, ik heb ze minstens 10 minuten in de keukenmachine geklopt. de bloem/bakpoeder 3 keer gezeefd en daarna in kleine beetjes er bij geschept. ik heb het niet geroerd maar geschept en ook nog met een metalen lepel. en toch wil het maar niet lukken. het is te droog, voor mijn gevoel ook heel erg kruimelig. mijn baktijd verschilt nogal met welk recept ik gebruik (ik heb er veel gebruikt.. ) maar de laatste biscuit was ongeveer 45 minuten op 180 graden. ook was het binnenin een beetje ingezakt, maar dat was verder niet zo erg omdat ik toch de onderkant gebruikte.. maar de smaak.. wat doe ik verkeerd ?

2

Re: mislukt biscuit

biscuit is gewoon een beetje droog van zichzelf. daarom wordt de taart ook altijd lekker gevuld.
je zou eens eieren uit de supermarkt kunnen proberen. ik weet even niet meer welk recept het was, maar het werkte in ieder geval niet met de kakelverse eitjes uit het hok vreemd genoeg.

tegen het kruimelen zou je het biscuit kunnen bakken, in een pedaalemmerzak kunnen doen (of huishoudfolie) en een nacht in de vriezer leggen. de volgende dag 2 uurtjes ontdooien (nog steeds in zak of folie) en dan kun je hem makkelijker aansnijden.

45 minuten op 180 graden is echt te lang, dan is hij gortdroog als je oven het gewoon goed doet.
de oven op 150 of 160 graden zetten is denk ik al beter. als je in je recept 5 eieren hebt gebruikt (250 gram zonder schil) en dat in een vorm van 20 of 24 cm doet voor ongeveer 35 minuten in de oven dan moet het bijna wel goed gaan!

succes!

3

oke dankjewel ! ik zal het proberen :)

4

En bak je hetelucht of elektrisch: Als je hete lucht bakt je oven niet hoger dan 160 graden zetten en bij elektrisch niet hoger dan 180 graden.

5

Het is een heteluchtoven, daar heb ik verder niet over nagedacht ;) bedankt voor de tip !