1 Laatst bewerkt door mandy244 (13-09-2013 19:40)

Onderwerp: biscuit wil niet hoger

zoals ik al eerder had geplaatst wil mijn biscuit niet hoger worden nu heb ik een ander merk gebruikt en precies gedaan wat er in stond en na het bakken was die maar 4 cm hoog heb een lamme hand van het kloppen de tweede laag staat nu in de oven.
heeft iemand nog tips voor mij? ???

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UHDQB7TS.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WKZATXXK.jpg

2

Re: biscuit wil niet hoger

Hoe bedoel je 'een lamme hand van het kloppen'?
Als in: zonder mixer met de hand kloppen? Want dan is dat het probleem: een mooi (hoog en luchtig) biscuit bakken gaat niet lukken zonder mechanische mixer....

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

3

nee ik heb een handmixer gebruikt en ruim 10 minuten staan kloppen en net de tweede laag eruit gehaald die heb ik weggegooid want die kon ik nog geen eens snijden haha wou juist een klein stapel taartje maken

4

Hoe groot is je bakblik en hoeveel mix heb je gebruikt?

5

mijn nakblik is 24 cm en ik heb gebruikt
- 330 gram mix
- 5 eieren
- 30 ml water

ruim 10 min geklopt en op 175 graden in de oven (elektrisch) gezet

6 Laatst bewerkt door AnneSophie (13-09-2013 20:40)

Als je zoekt op biscuit en hoog, of hoe hoog, vind je telkens dezelfde antwoorden:
- Alle ingredienten op kamer temperatuur.
eieren in een bakje warm water zetten als ze uit de koelkast komen

- Zeker 10 minuten mixen met een handmixer, maar misschien nog wel langer, ligt aan hoe groot je taart wordt, bij 25 cm wel een kwartier en daarna nog een paar minuten op een lage stand na-mixen zodat de lucht in het beslag blijft.

- Meer mix gebruiken dan op de verpakking aangegeven staat deed het bij mij heel  goed :Y  ik gebruik nu de verhoudingen in het boek van Wendy, volgens mij is dat ook hetzelfde als hier op de site. Maar zeker meer dan achter op het pak staat.

Een keukenmachine zorgt voor meer lucht in het beslag, sinds ik m'n mooie maar dure kitchenaid heb gekregen voor m'n verjaardag rijzen mijn bescuits soms letterlijk de pan uit. ook weer niet de bedoeling. :lol:
maar goedkoper zijn ze d'r ook hoor

en gewoon door oefenen  :cool:  doe ik ook.

Succes!

pffft ben helemaal uitgebakken

7

haha ja oefening baard kunst hoeveel meer zou ik erin moeten doen dan wat daar boven heb neergezet want dan maak ik m ff opnieuw hahah

8

Probeer door te mixen totdat je mix steviger en bijna wit van kleur is, dit kan best langer dan 10 minuten zijn: ligt een beetje aan de kracht van je mixer  ;)

Ikzelf gebruik vaak Funcakes en daar zijn de verhoudingen misschien wat anders, maar ik gebruik voor een bakblik van 25 cm 400 gram mix met 6 eieren. Mijn blik zit dan voor  ruim 3/4 vol. Ik verhoog mijn blik met bakpapier om te voorkomen dat het overstroomt  :Y

9 Laatst bewerkt door mandy244 (13-09-2013 20:35)

hmm ja dan zou dat tot morgen moeten wachten heb bijna geen eieren meer haha en hoeveel water?

10 Laatst bewerkt door AnneSophie (13-09-2013 20:39)

Ja, zoals sonj@ zegt, voor 25 cm, 400 gr en 6 eieren en 40 ml water Doe'k ook. O-)

ww.felicitaartjes.nl en dan naar schema's, daar staat wat ik gebruik, en dat zijn andere hoeveelheden dan op deleukstetaarten :think:

pffft ben helemaal uitgebakken

11

ga t gelijk nu maar proberen laat straks het resultaat weten!!

12

misschien je eieren ook even wegen?
als je 5 eieren gebruikt, moet het 250 gram aan ei zijn zonder de schil.
bij kleine eitjes moet je er vaak meer van gebruiken namelijk.

13

mandy244 schreef:

nee ik heb een handmixer gebruikt en ruim 10 minuten staan kloppen en net de tweede laag eruit gehaald die heb ik weggegooid want die kon ik nog geen eens snijden haha wou juist een klein stapel taartje maken

als die eerste en tweede (te lage) taarten op elkaar had gelegd, met vulling ertussen, had je iig een taart gehad,
weggooien is helemaal niet nodig dus :nooo

14

zou t ook aan de springvorm kunnen liggen?  heb er vanmiddag 1 gekocht bij de blokker waar je de zijkant van moet verwijderen

15

De springvormen van Blokker heb ik ook en die zijn echt fijn (vind ik)

Ik gebruik de tabel van hier. (linksboven)
Per ei van 50 gram gebruik ik 65 gram FCmix voor biscuit en 6,5 ml water.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

16 Laatst bewerkt door mamski (14-09-2013 05:55)

1 x is genoeg

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

17

Het kan ook nog aan de manier van bakken liggen.
Als je de temperatuur tijdens het bakken iedere 10 minuten zo'n 10 graden verhoogt, dan voorkom je dat de zijkanten te snel gaar worden waardoor hij niet meer omhoog komt.
Het beste kun je beginnen met b.v. 140 graden en de oven daarna steeds warmer zetten zónder de oven open te doen, anders zakt je biscuit weer in zolang hij nog niet gaar is.
Als je een metalen bakvorm gebruikt dan raad ik je ook aan om een natte hand- of theedoek om de bakvorm te leggen om ervoor te zorgen dat de zijkant niet te snel heet wordt. Anders krijg je zo'n mooie bolling op je biscuit waardoor hij niet meer plat wordt als je hem omkeert na het bakken ;)

18

- Meer mix gebruiken dan op de verpakking aangegeven staat deed het bij mij heel  goed   ik gebruik nu de verhoudingen in het boek van Wendy, volgens mij is dat ook hetzelfde als hier op de site. Maar zeker meer dan achter op het pak staat.

Ik gebruik altijd de hoeveelheid die hier in de tabel staat van een maat groter dan de maat die ik gebruik. Dus voor een 20 cm gebruik ik de hoeveelheid van een 22 cm. Als ik hem echt hoog wil, zelfs nog een maat groter.