Onderwerp: [FEEDBACK] Mijn eerste (mis)baksel :o
Ik durf mijn eerste taartje hier niet goed plaatsen omdat de andere 'eerste taarten' die ik zie passeren er beter uitzien
. Maar aangezien ik hier al zoveel raad heb gekregen en ook gewoon beter wil worden, waag ik het toch maar.
Zo zag het kapsel er de ochtend na het bakken uit: beetje ingezakt vanboven en niet echt heel hoog

Ik had op voorhand veel schrik voor het snijden. Was ook moeilijk maar het ging op zich nog wel redelijk denk ik. Heb geen taartzaag gebruikt en mijn mes was niet echt groot.
Ik heb als vulling frambozenjam gebruikt en botercrème (125 gr. poedersuiker, 62 gr ongezouten roomboter, 1,5 eetlepel water, klein beetje roze kleurstof en een flinke lepel witte choco. Dus op één laag de jam en op de andere laag de bc.
De botercrème om af te smeren was wel gewoon 1:1.
Het afsmeren ging echt slecht. Er kwamen stukjes biscuit mee en ik kreeg het gewoon echt niet strak. Wou nog proberen met een warme spatel maar had schrik dat ik het dan nog erger zou maken want wist niet echt hoe dit dient te gebeuren.
Het kleuren van de fondant vond ik ook niet zo makkelijk. Beetje te veel gebruikt dus.
Ik had op voorhand niet echt nagedacht wat ik ging doen qua decoratie
. Dus moest het doen met de kleurtjes die ik zaterdag op de gok gekozen had en mijn beperkte inspiratie.
Ik vertrok van een hobbelige, oneffen ondergrond en tja, dat is te zien. Bovendien ook gaatjes en scheuren. Ik heb heel lang aan het sukkelen geweest om de fondant groot genoeg uitgerold te krijgen. Heb uiteindelijk héél veel poedersuiker en 900 gr fondant nodig gehad voor een taart van 22,5 cm
. Misschien dat de fondant daarom ook niet echt heel goed handelbaar was? Had hem wel tussendoor in de koelkast gelegd.
Ook voor de decoratie heb ik veel poedersuiker gebruikt want het bleef anders te fel plakken. Maar ik had geen kwastje in huis om de overtollige suiker te verwijderen en heb dit dus proberen te doen met water en keukenrol, geen succes. Ook had ik niks in huis om de versiering mee vast te 'plakken' dus heb poedersuiker en water gemengd en dit gebruikt. Maar veel te veel...
Uiteindelijk wou ik dan de onderkant nog wat 'fixen' aangezien het daar echt niet goed gedaan was. Heb dan een 'vlechtje' aangebracht met bloemetjes maar dat was eigenlijk ook niet zo een succes: brak door, bleef niet plakken,...
Zie hier mijn eerste (mis)baksel:

Man en schoonvader vonden hem lekker, kindjes vonden hem mooi. Ik ben niet zo tevreden
. Ik vond het kapsel ook een beetje droog en véél te zoet. Dus volgende keer ga ik ganache in combinatie met bavarois ofzo proberen ipv de botercrème denk ik. Of een ander recept van bc proberen.
Maar: ik vond het écht leuk om te doen
. Heerlijk om even mee bezig te zijn! Dus ik ga niet opgeven. En héél veel lezen en youtube kijken en me gewoon beter voorbereiden. En veel oefenen hé! Ik weet al een aantal dingen die ik wil proberen dus dat zit wel goed.
Zo, ik ben benieuwd naar jullie reacties, meningen, tips, raad of wat dan ook!
.
.