1

Onderwerp: SPOED! Last minute tip: lekkende taart :(

Ik moet vandaag een bruidstaart afleveren en kwam er tot mijn verbazing net in de koelkast achter dat hij aan het lekken in gegaan (3 kleine puntjes op de onderste 2 lagen) :( :(.

Hij is gevuld met champagne bc, aardbeienjam + verse aardbeien en vervolgens nog een laagje champagne bc. Ik heb hier nog nooit last van gehad, ik spuit nl. ook altijd dijkjes voor de jam.

Nu moet ik hem vanmiddag om 17:00 u brengen en stapel ik hem dus pas aan het einde van de middag (ben bang door de druk van de 3 lagen, dat hij anders nog meer gaat lekken). Maar hij wordt pas om half 10 aangesneden. Ik ben bang dat hij in die tijd in de koeling van locatie ook nog kan lekken.

Heeft iemand nog last minute oplossingen voor dit probleem???

2

Re: SPOED! Last minute tip: lekkende taart :(

Geen idee hoe ernstig kleine puntjes kunnen worden voordat het vanmiddag 17.00 uur is, dus misschien toch beter fondant eraf, opnieuw afsmeren en opnieuw bekleden?

Komt de lekkage echt van binnen uit of is er wellicht vocht op je taart gedrupt?

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

3 Laatst bewerkt door vanessa1982 (30-08-2013 08:31)

Bedankt voor je reactie Sonja. Het komt echt onder uit de taart. Vind het zo vreemd. Wat ik ben begonnen met een laag champagne bc als vulling (zou het toch niet door moeten kunnen) en heb goed afgesmeerd (zelfs wat dikker als normaal, omdat het een witte fondantlaag is).

Ik zat er ook over te denken om opnieuw te doen ja, ik wil natuurlijk het beste afleveren. Wordt nog een drukke dag :) want moet ook nog chocolade aardbeien maken. Zit me helaas met deze opdracht niet mee zeg.

4

Nou, ik heb het er maar meteen afgehaald en ben er helaas niet happy door geworden. Zo te zien is de onderste laag behoorlijk nat (langs de hele rand zie ik kleine vochtplekjes (die er gelukkig nog niet doorheen waren gekomen). Bij de rest van de tussenlagen is niets zichtbaar, het komt dus echt alleen uit de onderkant. Ik ben bang dat er toch iets gebeurt is door de combi jam en verse aardbeien.
Snel weer aan de slag dus.

5

Zou het niet kunnen dat het van buitenaf de taart komt? Dat de taart tegen de rand van de koelkast heeft gestaan?  Of er iets op het board gelekt heeft of zo? Kun je een foto plaatsen?
Wel erg balen zeg!

6 Laatst bewerkt door vanessa1982 (30-08-2013 08:49)

Nee dat is niet gebeurt (dacht ik zelf eerst ook hoor) het is echt onder uit de taart gekomen, was een soort licht rood siroopje.

O, wat ben ik gefrustreerd zeg (En dan heb ik me verbaal nog niet eens laten horen, want mijn zoontje loopt rond. En dat na een korte nacht slaap en zwangerschapshormonen :) ).

Ik ga de onderrand van de taart dus maar nog maar dikker afsmeren en hopen dat het dan 'in de taart blijft'. Of hebben jullie wellicht nog andere ideeën?

7

Heb je niet toevallig nog een biscuitje in de vriezer liggen?? En dan de onderste laag helemaal vervangen?

Wel lekker natuurlijk, maar ik denk inderdaad dat de verse aardbeien in de jam de boosdoeners zijn  :/

8

Kan je er niet een absorberend doekje tegenaan leggen? En alvast wat extra roosjes oid maken om eventuele plekjes weg te kunnen werken. Is toch aan de achterkant.

Jacqueline

9 Laatst bewerkt door yakefrank (30-08-2013 11:19)

Kan je er niet een absorberend doekje tegenaan leggen? En alvast wat extra roosjes oid maken om eventuele plekjes weg te kunnen werken. Is toch aan de achterkant.

Heb je de fondantlaag er al afgehaald? Zo nee, dan gewoon nog een keertje bekleden, dus twee lagen.

Jacqueline

10

Nou ondertussen zijn de aardbeitjes ook bijna klaar en ben ik druk bezig geweest met de taart.

Ik heb ze voorzichtig omgedraaid met een taartkarton en de onderkanten vielen gelukkig mee. Op een of andere manier is het langs de randen, tussen champagne-bc en 1:1 bc afsmeerlaag naar beneden gekomen (dus niet door biscuit of afsmeerlaag heen). Het betrof dus alleen gelukkig de randen en een heel dun laagje biscuit aan de bodem. Ik heb een dunne laag van de bodems afgesneden incl de randen. En deze opnieuw afgesmeerd. Nu goed hard laten worden en dan straks nog een keer omflippen om de bovenkant ook weer mooi af te smeren. Het is nu dus gewoon afgesmeerd aan alle kanten van de taart :) Gelukkig wel met een lekker aardbeiensmaakje, want anders was het wel erg veel pure bc.

Nu snel weer verder :) (gelukkig wordt de taart pas om 21:30 uur aangesneden, dus in echte tijdnood, rij ik er vanavond nog een keer heen.)

11

:thumb:  :thumb:  :thumb:

12

Nou ik ben eindelijk van alle stress af :) Wat een dag.

Uiteindelijk ging alles redelijk goed. Al begon er tijdens het rijden toch weer wat een klein beetje vocht langs de rand te komen (toch door die aardbeien + jam en dan nog eens het gewicht van 3 lagen - hij was echt zwaar! - en de autorit). Gelukkig weet ik nu zeker dat het niets ernstigs meer is en het biscuit ook gewoon goed is en geen zompige bedoeling.

Uiteindelijk om 17:00 uur de aardbeientoren van zo'n 80 st. en 20 mini cupcakes gebracht en een uurtje later de taart. Ik wilde nl. geen haastwerk en ook nog wel foto's kunnen maken :)

Ben wel blij dat dit voorlopig effe de laatste bruidstaart is, daar ik vanwege mijn zwangerschap voorlopig maar minimaal iets doe. Effe af van dat gestress ;)

Bedankt voor jullie forum-steun en adviezen!!  :thumb:

13

jeetje ...wat een verhaal...en wat een stress...
fijn dat het toch nog goed is afgelopen!!!

nu lekker genieten van je zwangerschaps verlof!!!

gr.claudia

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

14

Pffff....als ik dit lees, dan denk ik dat ik nooit bruidstaarten ga maken, ik zou compleet in paniek raken.

Maar jij bleef (zo lijkt het althans) toch redelijk rustig....mijn complimenten hoor.

Nu even op adem komen en denken aan je zelf...genieten van je zwangerschap en de kleine spruit die komen gaat.

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

15

Ben wel benieuwd naar de foto's na dit verhaal....

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

16

De stress en hormonen gaven soms wel effe een flinke emo/sjaggie bui ;) Maar verder probeer ik mijn hoofd wel koel te houden ja. K kan wel gaan zitten huilen, maar daar los ik het niet mee op.
En ik ben bezig met de foto's, die zet ik zo online.

Heb trouwens gisternacht via facebook nog een reactie gehad van het bruidspaar, die ik vanmorgen las:
"Lieve Vanessa bedankt voor de prachtige taart, de heerlijke aardbeien toren en de schattige cupcakes. We hebben ontzettend veel complimenten gehad maar die waren dus eigenlijk voor jou...."

Mijn dag is dus weer helemaal goed! :D

17

Ze staan online hoor :)
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 2127489582