1 Laatst bewerkt door Esther68 (29-08-2013 08:26)

Onderwerp: Koekjes Peggy Porschen.....

Ik heb gisteren het koekjesrecept van PP gemaakt. Ze blijven goed in vorm en de smaak is wel goed. Beetje saai, maar dit is niet erg omdat er toch nog RI op komt. Maar vanmorgen vond ik ze niet echt knapperig meer. Gisteren waren ze ook niet echt knapperig, maar ik dacht dat dit kwam doordat ze nog niet helemaal afgekoeld waren. Bij het recept staat dat de koekjes 6-10 minuten in de oven moeten. Is dit niet erg kort? Ze waren ook erg bleek en volgens mij dus nog niet helemaal gaar. Het is niet de bedoeling dat de koekjes bruin worden, volgens mij, maar deze waren wel erg bleek.... Ik wil ze dus langer bakken, maar ben bang dat ze dan weer te lang de oven in gaan en ze dan te hard worden. Hoe moet een goed gebakken (nog te decoreren) koekje er uit zien?

Oh ja...ik heb het deeg uitgerold tussen twee spacers (dikte 0,06). Misschien iets te dik? Moet er wel bij zeggen dat het koek(je) ook best wel groot is. Het worden circustentkoekjes en de grootte is ongeveer 10x10 cm....

2

Re: Koekjes Peggy Porschen.....

Ik bak de koekjes naar het recept van Marielle en rol ze op 0,5 cm uit. Je moet ze bakken tot de randjes bruin beginnen te kleuren en dan zijn ze goed. En ze mogen best iets kleur hebben, maar niet helemaal bruin laten worden. Succes ermee.

Groetjes, Michaela.
A balanced diet is a cookie in each hand.

3

Je kunt ze wellicht weer knapperig krijgen, ook als ze al gedecoreerd zijn met icing, door ze een half tot een heel uur op 50 graden in de oven te doen.
Verder denk ik dat je zulke wat grotere koekjes iets langer moet laten bakken, inderdaad tot de randjes heel iets gaan kleuren.

Tieneke

4

Ik doe mijn koekjes met royal icing altijd nog een keertje 5 minuten in de oven op 180 graden om de icing uit te laten harden.

Het kan dus geen kwaad om dit ook nog eens te doen als je koekjes niet helemaal zijn uitgehard als ze zijn afgekoeld (en eventueel gedecoreerd).

5

Bedankt voor de tips! Dat van dat uitharden in de oven wist ik niet. Goede tip!

Ik heb lang geleden eens koekjes gedecoreerd om te proberen, maar vond deze niet lekker, eerlijk gezegd  :o . Andere vonden deze wel lekker, dus ik denk dat het aan mij ligt (vind MBC ook niet lekker).
Ze zijn voor een opdracht in oktober, dus ik heb nog wel even de tijd, maar wil het wel goed doen  ;). Deze koekjes waren wel een stuk kleiner trouwens, dus misschien inderdaad de baktijd verlengen.

Oh ja, wat ik wel had met de RI, was dat er luchtbelletjes in de laag zat die ik op het koekje had gedaan. Wat zou ik hier tegen kunnen doen?

6

Ik laat mijn RI altijd een nachtje in de koelkast staan, roer de volgende dag de luchtbellen eruit en ga dan pas aan de gang. Als je het meteen gebruikt, zit er te veel lucht in. Op lage snelheid kloppen wil ook helpen trouwens.

Tieneke

Als je ze te lang bakt worden de koekjes te bruin. Dat is lekker om te eten maar minder mooi als je er nog icing op wilt spuiten. Het zijn ook echte basic koekjes, saai maar een mooie platte ondergrond die straks een laag zoete icing krijgen. De icing pept het koekje echt op.

Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl