Onderwerp: Mijn eerste baksel (biscuittaart)
Mijn eerste baksel is en feit, en het was heerlijk. Ik heb een biscuittaart gemaakt volgens het recept van de site in een 24cm ronde springvorm. Dit recept schrijft om de kom met eieren in heet water te zetten tijdens het kloppen. Een ander recept schrijft de eieren in heet water te leggen voor het gebruik. Ik begrijp niet precies waarom, ik heb ze rechtstreeks uit de voorraad kast gehaald en gesplitst en dat werkte ook prima.
Het eiwit heb ik 15 minuten met de hand geklopt. Het ging opstijven en ik kon wat pieken maken, maar het bleef een vloeibare massa. Kan dit kloppen of moet ik het eiwit op z'n kop kunnen houden zonder dat het eruit valt? Is dit ook machinaal te kloppen?
Naja. De suikers bij de eidooiers gedaan en toen alles samen gespatelt met de bloem en het eiwit. Toen gebakken in de hetelucht oven, 13min. op 140, 13min op 160, en 13min. op 180 graden. Was misschien nét iets te lang want het biscuit was wat té bruin na mijn mening.
Toen het was afgekoeld bleek het lager te zijn dan ik had gedacht. Ik hoopte het 2 maal door te kunnen snijden (=3 lagen?) en dan 1 laag te vullen met Bastognebotercrème en de ander met aardbei jam. Dit heb ik toen maar allebei in 1 laag gedaan. Op advies van een post op dit forum heb ik 1 pot jam (500gram) gebruikt. Dit bleek later toch echt té veel te zijn maar het was wel lekker. Ik had 250gram roomboter en poedersuiker dus besloot ik dit helemaal te gebruiken, ook al beschrijft het recept maar 200gram. Ongeveer de helft ging in de biscuit laag. De andere helft heb ik opgeklopt met wat slagroom en daarmee de zijkant en bovenkant bekleed. Een kliederboel... Dit moet toch makkelijker kunnen? Het verplaatsen van de taart ging ook al niet erg makkelijk omdat de bovenkant er bijna af dreef door de jam.
Ach ja, het was niet te mooiste maar wel een lekkere eerste taart. De volgende keer pas ik het recept wat aan en gebruik ik een 20cm ronde vorm zodat de taart iets hoger wordt en er meer laagjes tussen kunnen. Dan moet ik wél iets anders verzinnen om de zijkant mee te bekleden. Suggesties en tips zijn uiteraard welkom.