1 Laatst bewerkt door Orion (27-08-2013 18:32)

Onderwerp: Mijn eerste baksel (biscuittaart)

Mijn eerste baksel is en feit, en het was heerlijk. Ik heb een biscuittaart gemaakt volgens het recept van de site in een 24cm ronde springvorm. Dit recept schrijft om de kom met eieren in heet water te zetten tijdens het kloppen. Een ander recept schrijft de eieren in heet water te leggen voor het gebruik. Ik begrijp niet precies waarom, ik heb ze rechtstreeks uit de voorraad kast gehaald en gesplitst en dat werkte ook prima.

Het eiwit heb ik 15 minuten met de hand geklopt. Het ging opstijven en ik kon wat pieken maken, maar het bleef een vloeibare massa. Kan dit kloppen of moet ik het eiwit op z'n kop kunnen houden zonder dat het eruit valt? Is dit ook machinaal te kloppen?

Naja. De suikers bij de eidooiers gedaan en toen alles samen gespatelt met de bloem en het eiwit. Toen gebakken in de hetelucht oven, 13min. op 140, 13min op 160, en 13min. op 180 graden. Was misschien nét iets te lang want het biscuit was wat té bruin na mijn mening.

Toen het was afgekoeld bleek het lager te zijn dan ik had gedacht. Ik hoopte het 2 maal door te kunnen snijden (=3 lagen?) en dan 1 laag te vullen met Bastognebotercrème en de ander met aardbei jam. Dit heb ik toen maar allebei in 1 laag gedaan. Op advies van een post op dit forum heb ik 1 pot jam (500gram) gebruikt. Dit bleek later toch echt té veel te zijn maar het was wel lekker. Ik had 250gram roomboter en poedersuiker dus besloot ik dit helemaal te gebruiken, ook al beschrijft het recept maar 200gram. Ongeveer de helft ging in de biscuit laag. De andere helft heb ik opgeklopt met wat slagroom en daarmee de zijkant en bovenkant bekleed. Een kliederboel... Dit moet toch makkelijker kunnen? Het verplaatsen van de taart ging ook al niet erg makkelijk omdat de bovenkant er bijna af dreef door de jam.

Ach ja, het was niet te mooiste maar wel een lekkere eerste taart. De volgende keer pas ik het recept wat aan en gebruik ik een 20cm ronde vorm zodat de taart iets hoger wordt en er meer laagjes tussen kunnen. Dan moet ik wél iets anders verzinnen om de zijkant mee te bekleden. Suggesties en tips zijn uiteraard welkom.  :)

2 Laatst bewerkt door Siska1974 (27-08-2013 21:06)

Re: Mijn eerste baksel (biscuittaart)

Ik gebruik hoogstens drie lepels jam om op een laag te gebruiken, anders wordt het inderdaad veel te glad en gaat alles ervandoor.

Dat de botercreme erop krijgen een kliederboel was snap ik niet helemaal, natuurlijk is het wel even een werkje, maar bij mij zit echt niet alles onder. Voor afsmeren doe je in ieder geval geen slagroom door je botercreme.....

Ik gebruik de mix voor mijn biscuit dus daar kan ik je niet mee helpen. Mijn eieren heb ik ook gewoon een uur uit de koelkast, ik verwarm ze niet.

Anders misschien een idee om een basisworkshop te volgen bij DLT? Daar heb ik echt veel aan gehad juist voor het vullen en afsmeren en bekleden.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

3

Ik begrijp hieruit dat je de botercreme voor af te smeren met slagroom hebt opgeklopt?
Normaal gesproken doe je afsmeren met botercreme 1:1. Dus boter met poedersuiker,  allebei evenveel.  Er komt geen slagroom bij kijken.
En een hele pot jam is idd erg veel!  :)

Verder kun je bij natte vullingen het beste een dijkje van botercreme maken.  Da  loopt de vulling er niet uit. 

Maar als hij lekker was maakt het toch niet zo veel uit!  :D

Groetjes

4

je moet de kom met eiwitten niet ín, maar bóven het warme water kloppen,waarschijnlijk bleef het daarom te slap,
dit stond in het recept ook fout, zag ik :s

de hoeveelheid ingr. is prima voor een 22/23cm springvorm, en als het goed is, kun je minimaal 2 x doorsnijden.

500g jam voor 1 taart vind ik vrij royaal, dat merkte je ook al, maar zo leer je wel vanzelf hoe het wél moet :Y
en de botercremelaag was ook fors ;)

voor botercreme staan veel lekkere recepten op het forum,
beter dan 1:1, zoals je nu gebruikt hebt, dat is snel te boterig :Y

succes,

je volgende taart wordt vaat al veel beter :Y en de smaak was al goed :thumb:

5 Laatst bewerkt door Orion (27-08-2013 22:20)

Ik hoopte zo'n taart te maken die opgebouwd is uit 2cm biscuit en dan 2 a 3 mm jam, en zo voort. Dat zal lastig te snijden zijn lijkt me maar is wel eens het proberen waard.

De slagroom heb ik toegevoegd omdat ik van mening was niet genoeg botercreme te hebben om de randen en bovenkant geheel te bedekken. Dit mengsel blijkt echter niet te stollen, en door de koekjes is het lastig om glad te strijken. De volgende keer doe ik alleen fruit op de bovenkant op en alléén botercreme op de rand en als dijkje.  :/

Waar zetten jullie de taart eigenlijk op als je de zijkant gaat besmeren en/of bekleden?

6 Laatst bewerkt door anouckjewel (30-08-2013 18:11)

Slagroom in je bc is echt een nono.
Teneerste lijkt het me niet lekker, ten tweede zit er teveel vocht in waardoor je fondant smelt als je het erop aanbrengt.

Voor afsmeren gebruik ik botercreme of ganache. Ganache maak je door slagroom aan de kook te brengen en dat over chocoladesnippers te gieten, goed te mengen en dan af te laten koelen. Verhouding 1:1 bij pure choco, 1:2 bij melk en 1:3 bij wit, waarbij de 1 altijd de slagroom is.
Botercreme voor afsmeren is gewoon 1:1 met poedersuiker mengen.
Dan je lagen. Ik denk dat je biscuit niet zo hoog werd en te bruin door het bakken en misschien ook door je eieren, alhoewel ik ze zelf altijd (met de mix, dat wel) direct uit de koelkast gebruik.
Ik bak niet oplopend maar op 150 graden continu. Iedere oven is anders.
Om je vulling kun je het beste aan de rand een dijkje spuiten van bc. Hierdoor loopt je vulling de taart niet uit en komt hij niet in aanraking met je fondant.
Verder neem ik een cakeboard of een met plasticfolie bekleed plankje of stuk karton, daar smeer ik een dot bc of ganache op en daar zet ik mijn taart op.
Dan gat ie geen kant meer op.
Daarna smeer ik m af, afstrijken doe ik mooi recht met een geodriehoek.

Bc met koekjes erdoor gebruik je alleen als vulling, Dit is het lekkerst als je de bc met een mix maakt.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

7

Ik lees dat je alleen de eiwitten hebt geklopt...maar ligt dat nu aan mij?? :/  :s   of moet je gewoon het hele ei gebruiken? Ik leg mijn eieren altijd van te voren in warm water en doe ze dan met de suiker in de kom en laat dan 10 min. mixen. Ik splits mijn eieren niet..of doe ik dan juist wat verkeerd. Mijn biscuits zijn altijd prima.

8

Ik heb net ook het recept van deze webiste geprobeerd. De biscuit 1. Ik heb de eieren eerst in een kom met heet water (gewoon uit de kraan) 10 minuten laten staan. Dan heb ik ze in een kom gedaan met de zuiker en in de machine 10 minuten lang laten kloppen.

Maar ik heb iets niet moeten doen. Ik dacht, ik doe twee taarten in een keer. Want ik heb twee vormen, en ze passen allebei tegelijkertijd in de oven (ze zijn van 20cm). Nou, dat had ik niet moeten doen. Want dat ging zo hoog worden toen het ging kloppen, dat het bijna niet meer in de kom paste. Ik dacht bijna dat het uit de kom zou komen. Daarna dus het bloem en maizena mengsel erin doen, heel voorzichtig en met een spatel met de hand roeren. Dat was heel moeilijk want er zat gewoon te veel in de kom. Stom van mij, ik had het in twee moeten delen, in twee kommen... Nou ja, in ieder geval toen ik het in de vormen ging doen, bleek het dat het bloem dus een hele grote dikke klont had gevormd in de bodem van de kom. Ha ha ha ha!!!! Wat erg! Ik dacht, dit word geen taart-biscuit maar een zoete suffle! Ha ha ha ha!!!!

Maar het viel mee. Uiteindelijk toch goed uitgekomen. Ik deed het aantal voor een vorm van 24 cm, in een vorm van 20cm. En de taarten zijn 7 cm hoog geworden. Is dat een goede hoogte, vraag ik mij af? Weet iemand?

Het enigste wat ik me ook afvraag is: toen ik de biscuits op de rooster, onderste-boven heb later afkoelen. Gingen de biscuits op en of ander manier in het midden inzinken. Is dat normaal? Raar vind ik. En het ging ook aan de zijkanten een betje raar zo naar binnen. Ik zal even fotos plaatsen.

9

Hier de fotos dan, van mijn verhaal van net:

http://i997.photobucket.com/albums/af96 … CN0397.jpg

http://i997.photobucket.com/albums/af96 … CN0398.jpg

10

toch niet helemaal gaar  :/

en je moet bang zijn voor kluiten bloem in de taart: omdat je het niet goed hebt kunnen spatelen.

maar het kan meevallen,
hij is iig mooi hoog geworden :Y , 7cm is prima, met vulling ertussen wordt ie zomaar 10+

succes.

11 Laatst bewerkt door Orion (30-08-2013 17:59)

anouckjewel schreef:

Om je vulling kun je het beste aan de rand een dijkje spuiten van bc.

Als ik al bc in een spuitzak heb om de rand te maken dan kan ik ook met diezelfde spuitzak de bc op de rand spuiten en dan uitsmeren toch? Zou dit dijkje ook met slagroom kunnen of is dit te dun?

Monipen schreef:

En de taarten zijn 7 cm hoog geworden.

7cm lijkt mij perfect. Mijn biscuit was maar iets hoger dan 4cm.

Monipen schreef:

Het enigste wat ik me ook afvraag is: toen ik de biscuits op de rooster, onderste-boven heb later afkoelen. Gingen de biscuits op en of ander manier in het midden inzinken. Is dat normaal? Raar vind ik. En het ging ook aan de zijkanten een betje raar zo naar binnen. Ik zal even fotos plaatsen.

Die taart is ingezakt. Ik zou hem nooit omdraaien, ook al staat de bovenkant een beetje bol. Als je dat erg vind kan je het topje er misschien afsnijden. Als je de bovenkant bedekt zie je dat toch niet meer. Ik zou ook niet direct een rooster gebruiken na het bakken maar iets met een vlakke ondergrond, zoals de onderkant van de springvorm.

12

Orion schreef:
anouckjewel schreef:

Als ik al bc in een spuitzak heb om de rand te maken dan kan ik ook met diezelfde spuitzak de bc op de rand spuiten en dan uitsmeren toch? Zou dit dijkje ook met slagroom kunnen of is dit te dun?

Monipen schreef:

Monipen schreef:

Die taart is ingezakt. Ik zou hem nooit omdraaien, ook al staat de bovenkant een beetje bol. Als je dat erg vind kan je het topje er misschien afsnijden. Als je de bovenkant bedekt zie je dat toch niet meer. Ik zou ook niet direct een rooster gebruiken na het bakken maar iets met een vlakke ondergrond, zoals de onderkant van de springvorm.

Iedereen draait z'n biscuit om...

Anyway, bc om een dijkje te spuiten en daar kun je dan ook mee afsmeren ja. Beste is 1:1 boter/poedersuiker.
Nooit slagroom, dat is niet stevig genoeg en daar smelt je fondant van.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

13

Marisje schreef:

Ik lees dat je alleen de eiwitten hebt geklopt...maar ligt dat nu aan mij?? :/  :s   of moet je gewoon het hele ei gebruiken? Ik leg mijn eieren altijd van te voren in warm water en doe ze dan met de suiker in de kom en laat dan 10 min. mixen. Ik splits mijn eieren niet..of doe ik dan juist wat verkeerd. Mijn biscuits zijn altijd prima.

Ik doe dit ook altijd zo...en hier ook mooie hoge biscuits.

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

14

Biscuits draai je juist wel om, omdat je dan altijd een rechte bovenkant hebt.

Slagroom gebruik je bij een taart die je decoreert met marsepein of fondant alleen in de vulling, niet om af te smeren, of dijkjes te spuiten. In slagroom zit veel vocht waar marsepein en fondant van kunnen gaan smelten.

Een dijkje spuit je om er voor te zorgen dat een natte vulling niet in aanraking komt met de fondant of de marsepein, ook weer van wegen het smelten.

De eiwitten kun je idd het beste zo stijf kloppen dat je het boven je hoofd kunt houden.

Ik raad je ook zeker aan om een keer een basiscursus te volgen, daar krijg je alle tips om een mooie gedecoreerde taart te maken!

Dat is toch een TAART waard!

15

Orion schreef:
anouckjewel schreef:

Monipen schreef:

Monipen schreef:

Echt niet lullig bedoeld hoor, maar als je eigen taarten nog niet heel goed gaan, dan kun je beter ook nog geen tips geven...

Biscuit nooit afsmeren met slagroom.
Biscuit juist wel op de kop laten afkoelen op een rooster.
Biscuit liever niet op iets vlaks laten afkoelen (zoals de onderkant van een springvorm) omdat dan de warme niet weg kan.
Afsmeren doe je met ganache, of 1 op 1 botercreme. Kan wel een smaakje door, maar niet iets met nootjes of andere harde dingen.
Vullen met jam is best lekker, maar gewoon een normale laag. Iets meer als dat je op je broodje zou doen.
Vullen met de afsmeerbotercreme is vies... Daarvoor gebruik je de mix voor botercreme met een smaakje of iets lekkers erdoor.

Succes allemaal met bakken!!