1

Onderwerp: Hulp nodig bij Lemon curd

Ik wilde zo graag een keer Lemoncurd maken. Ik heb het vanmiddag geprobeerd, maar het lijkt niets te worden. Ik heb het recept van hier genomen, alleen iets minder suiker. Maar het wil niet opstijven. Wat doe ik dan fout?? Ik heb er later al een ei extra in gedaan, ik dacht misschien waren de eieren wat klein. Maar het heeft niets geholpen.
Ik hoop zo dat iemand mij kan helpen!!!

2

Re: Hulp nodig bij Lemon curd

ben je niet per ongeluk de maizena vergeten?
dat zorgt voor het binden...

3 Laatst bewerkt door Esther68 (26-08-2013 21:46)

Maar lemon curd stijft toch niet op?  Ik heb recept 1 toevallig afgelopen weekend voor het eerst gemaakt en volgens diegene waar ik deze voor maakte was deze erg lekker. Mijn lemon curd had, net nadat ik deze had gemaakt, de dikte van yoghurt, wat zo hoorde volgens het recept. Na afkoeling was deze iets dikker, maar stijf wordt (hoort) deze niet.

@oma Neeltje: in recept 1 (recept 2 trouwens ook) wordt geen maïzena gebruikt. Volgt mij zorgen de eieren voor de binding..

4

het wordt lobbig en in de koelkast nog wat stijver, maar niet zo stijf als jam :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

5

Je moet het ook niet vergelijken met het spul uit de supermarkt. Zelfgemaakt is inderdaad wat vloeibaarder. En veel lekkerder! ;)

6

Esther68 schreef:

Maar lemon curd stijft toch niet op?  Ik heb recept 1 toevallig afgelopen weekend voor het eerst gemaakt en volgens diegene waar ik deze voor maakte was deze erg lekker. Mijn lemon curd had, net nadat ik deze had gemaakt, de dikte van yoghurt, wat zo hoorde volgens het recept. Na afkoeling was deze iets dikker, maar stijf wordt (hoort) deze niet.

@oma Neeltje: in recept 1 (recept 2 trouwens ook) wordt geen maïzena gebruikt. Volgt mij zorgen de eieren voor de binding..

Het mijne is echt dunner als yoghurt, het is drinkbaar, zeg maar. Ik weet niet zo goed waar ik het mee moet vergelijken, dik vloeibaar??

Ik denk dat ik maar eens helemaal overnieuw ga beginnen en dit dan maar weggooien, zonde hoor he?!!

7

Is het wel heet genoeg geworden? En welk recept heb je gebruikt?

8

ik heb gebruik het recept dat JPS hier bij de recepten heeft geplaatst,
daar gaat wel maizena bij :Y

en hij is verrukkelijk, maak m soms ook met sinaasappels, zéér aan te bevelen :9

na een tijdje staan is ie idd yoghurtdikte.

9

Ik heb hem de 2e keer gemaakt en nu is hij wel gelukt !!!!!!! Gelukkig maar. Ik heb hem de eerste keer denk ik niet heet genoeg gemaakt. Ik heb trouwens ook wel eens gehoord dat je het niet met een houten lepel of niet met een metalen garde mag maken, maar dat weet ik niet meer. Ik heb nu de metalen garde gebruikt. Maar waarom mag het eigenlijk niet met de mixer?? Weet iemand dat ook??

10

Jelly schreef:

Ik heb hem de 2e keer gemaakt en nu is hij wel gelukt !!!!!!! Gelukkig maar. Ik heb hem de eerste keer denk ik niet heet genoeg gemaakt. Ik heb trouwens ook wel eens gehoord dat je het niet met een houten lepel of niet met een metalen garde mag maken, maar dat weet ik niet meer. Ik heb nu de metalen garde gebruikt. Maar waarom mag het eigenlijk niet met de mixer?? Weet iemand dat ook??

:thumb:
Zoals het recept ook al zegt....het kan even duren, dus je hebt wel geduld nodig  ;)
Met de mixer lijkt het me, eerlijk gezegd, zo'n gedoe. Dan zou je met de mixer in een pannetje allemaal moeilijk gaan zitten doen  ;) . Ik heb trouwens ook een metalen garde gebruikt.

11

je moet je curd even flink roeren ja, maar het nut van een mixer zie ik hier niet zo :s

je hoeft het niet heel heet te laten worden hoor, juist direct als het a.d. kook is van het vuur af, en dan boter erbij.

en je mag gerust een metalen garde gebruiken, zoals Esther ook al zei.

12

Ik gebruik altijd dit recept. Perfect!

- 2 citroenen (liefst biologisch, zodat er geen troep in de schil zit)
- 200gr witte basterdsuiker
- 125gr roomboter, op kamertemperatuur
- 2 eieren

Rasp de 2 citroenen en pers het sap uit.
Zeef het sap zodat er geen pitjes of dikke vliesjes meer in zitten.

Doe de citroenrasp, suiker en roomboter in een (metalen) kom en laat de boter au bain marie smelten, terwijl je het door elkaar roert.
Zorg dat het vuur niet te hoog staan (medium).
Zodra het helemaal gesmolten is en een goed vermengt papje is, roer je de citroensap erdoor.

Klop de eieren los in een aparte schaal en schenk die daarna bij het mengsel. Roer wederom goed door. En nu moet je geduld hebben. Door de hitte zal het mengsel langzaam een dikke pasta worden.
Blijf geregeld roeren en zorg dat het mengsel niet gaat koken. Hou rekening met een bereidingstijd van 10 tot 20 minuten.

Als de lemon curd de voor jou gewenste dikte heeft, haal je de kom (voorzichtig) van de pan af en laat je de curd afkoelen.
Door het afkoelen dikt de curd nog verder in. Het uiteindelijke resultaat zal een dikte hebben van een pasta.

Meer zien? Op m'n pagina deel ik mijn creaties, how to's en mijn favoriete recepten! & sinds kort vogel voederTAARTEN!
www.facebook.com/EllCake

13 Laatst bewerkt door MamavanThom (28-08-2013 17:02)

:Y 

Ell& schreef:

- 2 eieren

Doe de citroenrasp, suiker en roomboter in een (metalen) kom en laat de boter au bain marie smelten, terwijl je het door elkaar roert.
Zodra het helemaal gesmolten is en een goed vermengt papje is, roer je de citroensap erdoor.

Klop de eieren los in een aparte schaal en schenk die daarna bij het mengsel. Roer wederom goed door. En nu moet je geduld hebben. Door de hitte zal het mengsel langzaam een dikke pasta worden.
Blijf geregeld roeren en zorg dat het mengsel niet gaat koken. Hou rekening met een bereidingstijd van 10 tot 20 minuten.

Als de lemon curd de voor jou gewenste dikte heeft, haal je de kom (voorzichtig) van de pan af en laat je de curd afkoelen.
Door het afkoelen dikt de curd nog verder in. Het uiteindelijke resultaat zal een dikte hebben van een pasta.

Deze heb ik vorige week ook gemaakt en is heerlijk. Hij wou bij mij ook niet dikker worden, heb toen het vuur wat hoger gezet en toen kwam het helemaal goed  :P .

Groetjes, Michaela.
A balanced diet is a cookie in each hand.

14

MamavanThom schreef:

:Y 

Ell& schreef:

- 2 eieren

Deze heb ik vorige week ook gemaakt en is heerlijk. Hij wou bij mij ook niet dikker worden, heb toen het vuur wat hoger gezet en toen kwam het helemaal goed  :P .

Ja..het is een geduldig werkje. Met de temperatuur ietsje hoger gaat het net wat sneller. Wel goed blijven roeren.  :thumb:

Meer zien? Op m'n pagina deel ik mijn creaties, how to's en mijn favoriete recepten! & sinds kort vogel voederTAARTEN!
www.facebook.com/EllCake

15

Ell& schreef:

- 2 eieren

Mag ik dan nog even vragen wat het verschil in bereiden/proeven is tussen kristalsuiker en basterdsuiker??

16

Basterdsuiker trekt meer vocht aan en lost sneller op.

www.facebook.com/EllCake

17

Ell& schreef:

Basterdsuiker trekt meer vocht aan en lost sneller op.

Dank je wel hoor!