Als ik hem maak, maak ik meestal de white-chocolatebuttercream van de website van Wilton. Die gaat in cups, maar is zo lekker en heel erg stabiel, ook als het warm wordt. Dat gaat met een halve cup crisco en een halve cup boter en dan 4 cups suikerbakkerspoeder. Qua cricsco/boter zit ik dan ongeveer gelijk aan de 200 gram van het recept hiernaast en dan heb ik voldoende voor 2 taarten (maar daar gaat nog wel 250 gram gesmolten witte chocolade door). Ik denk dus dat je de dubbele hoeveelheid nodig hebt. Maar het is zo gemaakt hoor, dus als je tekort komt, heb je zo bijgemaakt.
Als je het recept van hierboven nodig hebt, moet je even op de site van Wilton kijken onder recepten. Een omrekentabel van cups naar grammen kun je op internet wel vinden (halve cup boter is bijvoorbeeld 113 gram, zo vond ik net al).
De gewone buttercream werkt ook prima. De uithardtijd varieert nogal eens. Als je er per ongeluk een drupje te veel water in doet, duurt het langer en het is buiten ook vochtig op het moment, dus het kan even duren. Ik laat ze altijd uitharden in de koelkast en dan droogt het ook gewoon aan. Reken op een uurtje of twee maximaal.
Het wordt niet keihard, alleen de buitenkant droogt wat aan (crusht zoals ze in Amerika zeggen).
Ik heb zelf nog niet meegemaakt dat het ging smelten, vooral niet als je hem helemaal met crisco maakt. Maar ik denk ook dat het niet lang in de volle zon kan staan.
Tieneke