Onderwerp: Kaaskrans- recept. Met variatie-tips.
Deze hartige krans was hier altijd een hit. Lekker voor bij de borrel, als lunch, tussendoortje...
Kaaskrans- recept met variatie-tips
Ingrediënten:
350 ml. water
125 gram roomboter
snuf zout, naar smaak
250 gram meel (ik gebruik patentbloem)
bakpoeder
5 eieren
250 gram grof geraspte kaas: Emmenthaler-, Maaslander- of Leerdammer
Voorbereiding:
Rasp de kaas grof (* let op: bijna al die kaas gaat straks door het beslag, bewaar een restje ervan om vlak voor het bakken over de krans te strooien!)
Bekleed de bakplaat met bakpapier.
De oven moet voor het bakken zijn voorverwarmd, ik start op minimaal 200 graden hete lucht (elke oven werkt anders).
Bereiding:
Doe het water, de boter en het zout in een pan en breng dit aan de kook tot de boter is gesmolten.
Haal de pan van het vuur.
Voeg het meel toe en roer het mengsel totdat een massieve bal ontstaat. Doe de bal in een beslagkom en laat 'm iets afkoelen.
Voeg dan toe:
de 5 eieren: één voor één
het bakpoeder
de grof-geraspte kaas*
Mix het geheel goed tot een redelijk luchtig (en kleverig) deeg ontstaat.
(voeg evt. extra ingrediënten toe, b.v. gesnipperde bieslook of sjalotjes, stukjes zongedroogde tomaat, verse of gedroogde kruiden... )
Schep / spatel het deeg in de vorm van een krans (op je bakplaat met bakpapier, gebruik evt. een ontbijtbord-op-de-kop voor het bepalen van de binnencirkel).
Strooi het restant van de kaas over de krans.
Bak de krans (in de voorverwarmde oven!) 5 minuten op 200 graden en daarna nog 40 à 45 minuten op 175 graden.
(Zo doe ik het, met hetelucht. Maar iedere oven is anders, de krans hoort goudbruin te worden. )
Klaar: laat de krans afkoelen. Dan aansnijden en smullen maar!
Tip voor wie geduld heeft: de dag na het bakken is de krans nog lekkerder.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan bakken. Succes!
edit: De keukenmachine die ik altijd gebruikte bij dit recept ging kapot (tijdens het kloppen van een kwarkvulling ). Jammer, want die had een heel stevige klopper. De kneedfunctie van de broodbakmachine bleek niet geschikt bij dit recept. Ik ga de volgende poging doen met de K-klopper in de Kenwood.
Zie ook de reacties hieronder.