1

Onderwerp: Taart naar Zwitserland

Hallo allemaal,

ik heb even een vraagje. Ik wil misschien een taart mee laten nemen naar een vriend in Zwitserland, een beetje afhankelijk van of jullie denken dat het gaat lukken :) Degenen die hem dan mee zouden nemen gaan vrijdag met de auto, dus wel een lange rit. Nu zat ik te denken om gewoon een hele rijke cake (een chocolade-guinness cake van Nigella) te maken. Als ik die goed in plastic inpak, gaat het dan goed denken julle? Zeg maar enkel de cake?

Ik zit ook te denken om er een topping (van creamcheese) bij te maken die ze er zelf op moeten smeren... Ik dacht: ik vries het in en als ze weggaan haal ik het er uit en stop ik het in een koeltas met wat van die bevroren koelelementen. Maar ja, Zwitserland is natuurlijk wel 8 uur rijden en dan nog onderweg even stoppen voor eten enzo, dus ik ben bang dat dat wel een beetje tricky is. Eventueel kan ik ook gewoon een boodschappenlijstje meegeven met de ingrediënten voor de topping ;)

Wat denken jullie? Is de cake nog goed als ik hem in een koeltas toe? Een grote koelbox is geen optie...

Alvast bedankt voor de hulp!  :thumb:

Groetjes, Monique

2

Re: Taart naar Zwitserland

Ik heb laatst een gedecoreerde taart met vullingen die buiten de koelkast kunnen meegegeven naar Oostenrijk gewoon in een kartonnen doos en dat is goedgegaan en ook heel aangekomen

groetjes Hanneke

Zelf zou ik liever dan kiezen voor een echt houdbare topping. Met de cake gaat het vast goed komen, die is wel een tijdje houdbaar en kan wel tegen een hogere autotemperatuur. Hooguit zorgen dat hij nergens onder staat en in elkaar gedrukt wordt.
Roomkaasvulling kun je niet te lang buiten de koeling houden. Als je al kijkt hoe snel de temp op kan lopen in een auto als deze even geparkeerd staat.  Met een koeltas zou ik het zelf niet durven, daar gaat de warmte toch nog best snel in. Hangt misschien verder nog af of de auto een goede airco heeft, die ook tijdens pauzes aan blijft staan.

Kun je er niet een lekkere ganache bij doen? Dat past ook goed bij de chocolade guiness cake.

4

Dankjulliewel voor de reacties!
Ganache als topping klinkt ook heel goed, maar moet dat niet ook eigenlijk in de koelkast, ivm met de slagroom waar je het mee maakt?

Groetjes, Monique

nee, hoeft niet, omdat je het na verhitting van de slagroom daarna vermengt met de chocolade die zoveel suiker en cacaoboter bevat, dat deze conserverend werkt in die verhouding.

Maar ook chocolade kan smelten natuurlijk, als de auto heel heet wordt achter gelaten.. Gelukkig daalt hier de temperatuur al flink.

6

Ah, dankjewel! :) Ik heb besloten gewoon de cake te maken, deze goed te verpakken en de ontvanger in Zwitserland instructies te geven om zelf de cream cheese topping te maken. En anders eten ze maar een droge cake  ;) Bedankt voor jullie hulp in elk geval!!

Groetjes, Monique