1

Onderwerp: Cupcake toeven die NIET gekoeld bewaard hoeven te worden gezocht

Ik sta 14 augustus op een lokale dorpsmarkt met cupcakes en koekjes. Nu heb ik meer dan genoeg ideeen, maar volgens mij mag niet alles buiten de koeling en dat maakt het lastig. Hebben jullie ideeen voor overheerlijke cupcake toeven die niet gekoeld bewaard hoeven te worden? Ik houd zelf absoluut niet van botercreme, dus alle botercreme met een smaakje valt af. Wil wel iets verkopen dat mensen echt lekker vinden.

2

Re: Cupcake toeven die NIET gekoeld bewaard hoeven te worden gezocht

ik ben benieuwd en lees even mee...................

3

goede botercreme maken.

Ik ben zelf geen grote botercreme fanaat. Maar mijn toefjes vind ik wel lekker. Ze smaken in ieder geval totaal niet naar boter.

Als basis maak ik botercreme met zelf gemaakte gele room.
Daarna geef ik het smaak met gesmolten chocolade, hazelnotencompound, gepureerd fruit, vruchten couliss of een scheutje likeur.

Ik stop het wel heel lang in de mixer.

Als je echt de tijd neemt om lekkere creme te maken, schotel je je klanten echt geen rotzooi voor en is je cupcake heerlijk zonder dat het in de koelkast moet.

De enige optie die ik anders nog voor je kan bedenken is opgeklopte ganache. Door het koken van de room is hij niet bederftelijk meer.

Zonder koelkast blijft er namelijk weinig over.
Creamcheese of slagroom of Zwitserse room moet allemaal gekoeld worden.
Ook vers fruit of iets waarin gepasteuriseerde melk zit mag je niet ongekoeld verkopen. Mocht je wel zoiets willen dan zou je wel je cupcakes in koelboxen kunnen doen en alleen voorbeeldjes op tafel zetten. De temperatuur van je topping mag dan alleen niet boven de 7 graden uitkomen.

4

Gele room kan toch ook niet buiten de koelkast...

ik lees nog mee, ben ook wel benieuwd!

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

5

Ik heb dat recept heb ik ooit van een banketbakker gekregen en die zei dat het niet gekoeld hoefde te worden. Nu moet ik daar wel bij zeggen dat mijn cupcakes ook nooit in echt warmte staan en dat ik het nooit heb hoeven uitproberen om ze de hele dag buiten te houden, maar het zou moeten werken.

Wat ook goed blijft is MBC, maar daar werk ik zelf nooit mee

6

wat zit er in het recept van de gele room dan?
(ben daar wel heel nieuwsgierig naar, wil dat buiten de koeling kunnen)

en MBC is een hele goede!
gebruik die nu vaak in taarten als vulling, zoveel lekkerder dan gewone bc!
en je kunt er verschillende smaken aan geven.

(kunt er gesmolten choco door doen, of vruchten, of..)

7

Denk toch ook dat gele room in de koeling moet....
Zelf ben ik ook niet zo'n fan van een toef (in de taart vind ik bc wel lekker) maar veel mensen wel  ;) .Zou dan toch een paar cc's met een toef maken....

Ganache vind ik zelf erg lekker, dus dat wordt dan denk ik optie 1 met bananen cupcakes. Ik denk dat de rest MBC wordt. Citroen cupcakes met citroen mbc, vanille cupcakes met aardbeien mbc en chocolade cupcakes met pistache mbc. 4 soorten vind ik meer dan voldoende ;).

Ik wil mini's maken om te proeven en verkoop de rest in doosjes van 4. Vind het zelf niet hygienisch om een marktkraam vol te zetten met cupcakes waar de vliegen enzo bij kunnen, dus wil zo veel mogelijk in doosjes houden. We wonen ook niet zo ver van de markt vandaan dus ik stuur mijn man gewoon af en toe even naar huis om nieuwe te halen. Dan staat alles ook niet zo lang  buiten. Verder wil ik ook bloemen koekjes maken in vrolijke kleurtjes. Plastic erom, lintje eraan en dan staat dat vast super vrolijk.

9

ik denk dat als je pech hebt alles in de koelkast moet
en dat is ivm het weer als het 25 augustus net zulk weer is als nu
dan kun je niets verkopen wat een variant is op botercrème of iets dergelijks .
dus het zal wel moeilijk worden denk ik
maar succes

10 Laatst bewerkt door lieke-webbie (19-07-2013 14:27)

Siena schreef:

wat zit er in het recept van de gele room dan?
(ben daar wel heel nieuwsgierig naar, wil dat buiten de koeling kunnen)

daar ben ik ook benieuwd naar. Lijkt me lekker.

11

MBC met marshmellowfluff is ook superluchtig en yammie!!

2delen mcb op 1 deel fluff, en hoeft niet in de koelkast.
de fluff heb je ook in smaken, aardbei en framboos

12

wat is marshmellowfluff?..... nog nooit van gehoord

13

Met dit weer moet alles in de koelkast ben ik bang..... misschien een paar dummie's maken om te 'showen' en de rest in de koelbox oid??

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

14

Met dit weer idd alles koelen en crème met bbr kan even uit de koeling maar niet als je t nog wil verkopen en ook niet als t boven de 15 graden is...

Dat bbr buiten de koeling houdbaar is omdat je t kookt is echt lariekoek, bbr gebak is net zo lang of kort houdbaar als slagroomgebak.

15

Of he moet de creme in spuitzak in koelbox meenemen,
en bij verkoop terplekke de toef spuiten.

"klaar terwijl u wacht/ verser kan niet'

en wat dummie's neerzetten voor het oog

16

marshmellowfluff is marshmellow in een pot  :)

is heel lekker, wel zoet, maar dat is een gewone marshmellow ook.
Ik geloof dat ze dat verkopen bij de jumbo of c100, maar in de taartenwinkel zéker!

En idd, ik zou met dit weer ook àlles in de koelkast bewaren :/

17

etmc schreef:

Met dit weer idd alles koelen en crème met bbr kan even uit de koeling maar niet als je t nog wil verkopen en ook niet als t boven de 15 graden is...

Dat bbr buiten de koeling houdbaar is omdat je t kookt is echt lariekoek, bbr gebak is net zo lang of kort houdbaar als slagroomgebak.

Ik ben het helemaal met je eens dat het koken van room of melk de houdbaarheid niet verlengt, maar ik vindt het zo vreemd dat door bijvoorbeeld rudolph van veen ook gezegd wordt dat zijn botercrème met bbr uren uit de koelkast kan en zeker een dag of 3 bewaard kan worden. Waar is dit dan op gebaseerd?

18 Laatst bewerkt door mieperdepiep (20-07-2013 18:34)

lieke-webbie schreef:
etmc schreef:

Ik ben het helemaal met je eens dat het koken van room of melk de houdbaarheid niet verlengt, maar ik vindt het zo vreemd dat door bijvoorbeeld rudolph van veen ook gezegd wordt dat zijn botercrème met bbr uren uit de koelkast kan en zeker een dag of 3 bewaard kan worden. Waar is dit dan op gebaseerd?

Wat ik er van weet is dat elk bederfelijk product in principe houdbaar te maken is door wat je er op of door gooit.
Wat conserverend werkt is droogte, suiker, alcohol, zuur, zout en afsluiten van lucht.
Als je bbr door de bc gooit maakt je daardoor het mengsel iets minder vochtig, omdat de bc minder vocht bevat dan de bbr. Ook zit er weer wat extra suiker door. Dit bij elkaar beïnvloedt de houdbaarheid. Maar hoeveel langer dat zou ik dan niet durven zeggen.  Maar misschien klopt het daardoor wel wat Rudolf zegt over zijn bbr-bc. In een ander boek ben ik dezelfde houdbaarheid van deze bc ook al eens tegen gekomen.

Tegelijkertijd is temperatuur een erg belangrijke factor. Het is momenteel wel erg warm buiten, lekker temperatuurtje voor bacteriegroei en dan zou ik zowel i.v.m. smelten van de bc, als wegens de bederfelijkheid alsnog voorzichtig zijn.

19

Siena schreef:

Dit is m.i. een goede tip....

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

20

In de bbr zit gewoon melk en ei. Door het koken dood je de bacterien waardoor het op KAMERTEMERATUUR prima buiten de koelkast kan.  De toevoeging van de suiker en boter draagt ook bij aan het conserveren. Ik zou eht ook geen dagen op de aanrecht laten staan, maar het is beter dan slagroom.
Ik ben het met iedereen eens dat de bbr met deze warmte buiten het niet gaat redden.

21

Pinqui schreef:

In de bbr zit gewoon melk en ei. Door het koken dood je de bacterien waardoor het op KAMERTEMERATUUR prima buiten de koelkast kan.

Dat klopt toch niet, hoor. Ook gekookte melk kun je niet op het aanrecht bewaren voor een dagje. En in dezelfde logica bbr dus ook niet.

22

lieke-webbie schreef:
etmc schreef:

Nou buiten de koelkast op bakkerijtemperatuur of kamertemperatuur is heel wat anders...
En je kan t 3 dgn bewaren maar niet op je aanrecht. De houdbaarheid krijg je idd van de boter en de suiker...

23

Bianca1969 schreef:
Siena schreef:

Dit is m.i. een goede tip....

Die is niet te spuiten als je m koud genoeg bewaard
en geen enkele toef red t met dit weer
Wel zou je met fondant af kunnen werken of de cupcake zo lekker maken dat er geen toef op hoeft

Het valt en staat met het weer
Ik sta ook soms op een markt maar pas m'n producten daarnaar aan, koekjes  cakejes e.d. en een paar taart dummy's
Ga er niet van uit dat mensen veel geld uitgeven aan een cupcake die ze zelf ook kunnen maken, probeer je te onderscheiden
en met dit weer kopen ze toch al stukken minder
[ vrouwen bloot handel dood ]  ;)

verder wens ik je veel succes  :thumb:
en ben ik benieuwd wat er in je kraam komt

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

24

mieperdepiep schreef:
lieke-webbie schreef:
etmc schreef:

Wat ik er van weet is dat elk bederfelijk product in principe houdbaar te maken is door wat je er op of door gooit.
Wat conserverend werkt is droogte, suiker, alcohol, zuur, zout en afsluiten van lucht.
Als je bbr door de bc gooit maakt je daardoor het mengsel iets minder vochtig, omdat de bc minder vocht bevat dan de bbr. Ook zit er weer wat extra suiker door. Dit bij elkaar beïnvloedt de houdbaarheid. Maar hoeveel langer dat zou ik dan niet durven zeggen.  Maar misschien klopt het daardoor wel wat Rudolf zegt over zijn bbr-bc. In een ander boek ben ik dezelfde houdbaarheid van deze bc ook al eens tegen gekomen.

Tegelijkertijd is temperatuur een erg belangrijke factor. Het is momenteel wel erg warm buiten, lekker temperatuurtje voor bacteriegroei en dan zou ik zowel i.v.m. smelten van de bc, als wegens de bederfelijkheid alsnog voorzichtig zijn.

Dank je wel voor de uitleg!
Bij deze temperatuur zou je zelfs een gewoon product zoals kaas niet lang buiten de koelkast kunnen laten staan. Het komt gewoon te dicht bij de optimale groeitemperatuur van bacterien!