1 Laatst bewerkt door SZwaan (15-07-2013 12:48)

Onderwerp: Appeltaartvulling vulling maken?

Hoi!

Voor een taart met fondant (dus geen appeltaart!) die ik volgende maand maak kreeg ik de vraag of er appeltaartvulling in zou kunnen, omdat ze erg van appeltaart houden. Ik heb nog niet direct ja gezegd, omdat ik niet zo goed weet hoe ik dit moet gaan maken.

Zelf dacht ik aan vanille swiss merengue botercrème met stukjes appel en kaneel... Of kan ik dat beter anders aanpakken?

Heeft iemand een idee?

edit: het liefst een vulling die niet in de koelkast hoeft...

Re: Appeltaartvulling vulling maken?

http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … appeltjes/

Deze is erg lekker   :9

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

3

Hij klinkt erg lekker! Maar door de yoghurt en slagroom wordt het een koelkastvulling. Iets wat ik deze mensen afgeraden heb omdat de taart een lange tijd buiten de koeling moet staan...

O ja, dan zou ik dit inderdaad niet doen, misschien dat je dan inderdaad wat stukjes of geraspte appel en wat kaneel door de MBC kan doen (en rozijntjes  :9), je kan er ook nog in plakjes gesneden appel op leggen, dat heb ik laatst ook gedaan met peer, dat was heel smakelijk. Ik heb de peer toen in hele dunne plakjes gesneden met een dunschiller.

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

5

Ik gebruik onderstaand recept van Eve hier op het forum altijd. Die is makkelijk te maken en erg lekker als taartvulling

Klik hier voor recept

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

6

Dankje Bianca1969! Die ga ik volgende week even proberen als taartvulling om te zien of dat wat is.. Anders wordt het inderdaad zoals Kaasvrouwtje zegt.

Bedankt!

7

Bianca1969 schreef:

Ik gebruik onderstaand recept van Eve hier op het forum altijd. Die is makkelijk te maken en erg lekker als taartvulling

Klik hier voor recept

Wow Eve en Bianca, dat klinkt als erg lekker, ga ik zeker eens proberen. Zeker als straks de heftst en de winter weer komen .... heerlijk!!
Bedankt voor het delen!!

Zodra je er vers gesneden fruit in stopt is het toch geen houdbare vulling meer?

Daar heb je wel een punt ja...misschien ook opgebakken?

10

Kaasvrouwtje schreef:

Daar heb je wel een punt ja...misschien ook opgebakken?

Dat zat ik me ook nog af te vragen, maar kan volgens mij ook niet. Appeltaart en appelflappen, die gebakken appel hebben liggen in winkels ook altijd in het koelvak.
Voor een paar uur zijn gebakken appels nog altijd wel langer houdbaar dan een slagroomvulling, die echt kwetsbaar is, maar als TS een taart bijv 2 dagen buiten de koeling wil houden lijkt me het zoiezo niet kunnen. En met dit weer is zelfs een dag te lang.

11

Ik doe appeltjes in kleine stukjes en even opbakken in wat boter met kaneel en suiker.
Dan boven op de botercreme met eventueel rumsmaak, mmmmm

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

12 Laatst bewerkt door SZwaan (16-07-2013 12:28)

Mieperdepiep, de taart zal ongeveer 2 tot 4 uur buiten de koeling zijn. Mochten de temperaturen net zo zijn als nu in augustus (je weet het nooit van te voren) is een koelkastvulling dan natuurlijk veel te kwetsbaar, vandaar dat meteen afgeraden.

In de botercreme dacht ik ook aan gebakken appel stukjes, omdat dit toch meer appeltaartvulling is dan gewoon appel.
Appelflappen liggen hier in de super gewoon bij het brood overigens...

13

SZwaan: 2 tot 4 klinkt al een stuk minder ernstig, hoor. Nog misschien wel meetellen de tijd dat de taart tijdens vervoer aan teveel warmte kan worden bloot gesteld, of de tijd dat het kost voor een uitbundige decoratie te maken. Voor gebakken appeltjes zou ik het zelf dan wel aandurven, maar ik bak zelf niet voor grote partijen voor anderen.

Hmm en over die appelflappen.. ken inderdaad ook appelflappen die wel buiten de koeling liggen nu je het zegt..en appelflappen die erin liggen.  :think: Neem aan dat de houdbare flappen anders bereid zijn? Of meer houdbaarheidstoevoegingen hebben meegekregen?

14

Als ik een appeltaart maak gaat ie nooit in de koelkast. En de appeltaart van de appie hein staat toch ook niet in de koeling?

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

15

2 tot 4 uur buiten de koeling??

alle vullingen moeten  in de koeling.
je kan de taart even op kamertemp laten komen om op te eten maar echt geen 2 uur erbuiten laten!

de roomboter staat bij de supermarkten toch ook gewoon in de koeling.

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

16

spidygirl schreef:

2 tot 4 uur buiten de koeling??

alle vullingen moeten  in de koeling.
je kan de taart even op kamertemp laten komen om op te eten maar echt geen 2 uur erbuiten laten!

de roomboter staat bij de supermarkten toch ook gewoon in de koeling.

Nou, boter kun je gewoon buiten de koeling bewaren hoor.
En ganache waarvan de room boven de 80 graden is geweest hoeft ook niet in de koelkast, net als jam.
Quote van een via google gevonden site:

Boter kun je het beste buiten de koelkast bewaren. “Zo kun je hem prima smeren. Niets is erger voor boter dan het in-en-uit de koelkast zetten. Juist door sterke temperatuurwisselingen wordt de boter hard en slecht smeerbaar. Bij kamertemperatuur bederft de boter echt niet zo snel. Maak desnoods de porties die je buiten de koelkast bewaart kleiner. Boter is trouwens een van de weinige producten die niet voor voedselvergiftiging gevoelig is. Bacteriën houden niet zo van vet en het weinige vocht wat er in zit is hen te zuur en te arm van samenstelling.”

17

het kan idd wel even buiten de koeling
maar de zomerse temperaturen vind ie echt niet zo fijn.

ik zelf zou het toch proberen zo kort mogelijk buiten de koeling te houden ...maar dat is mijn idee.

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

18

spidygirl schreef:

het kan idd wel even buiten de koeling
maar de zomerse temperaturen vind ie echt niet zo fijn.

ik zelf zou het toch proberen zo kort mogelijk buiten de koeling te houden ...maar dat is mijn idee.

Zomerse temp ben ik het helemaal mee eens, maar het is te kort door de bocht om te zeggen dat het niet kan ;)

Zijn supermarkten waar de boter niet in de koeling staat.
Ik vraag me ook altijd af waarom de eieren niet gekoeld staan.