1 Laatst bewerkt door MSTY (11-07-2013 23:37)

Onderwerp: Het recept om thuis Zeeuwse Bolussen te maken

Ladies and Gentlemen, we have a winner! :
http://kleinstukjedan.nl/wp-content/uploads/2013/06/DSC_0355-41.jpg
Nee even serieus. De afgelopen maanden was ik in de ban van het zelf bolussen proberen te maken. Ik ben opgegroeid met de echte, uit Zeeland.
Sterker nog, mijn opa en oma kochten ze altijd bij de prijswinnende bakkers. Dus, ik durfde het bijna niet zelf aan. Maar, na de 5de poging; ben ik blij dat ik het toch heb gedaan! Ik maak voortaan zelf plakkerige, smeuïge, verse bolussen.

Ik krijg al de hele week lovende reacties van mensen die het recept hebben geprobeerd, dus wilde deze ook even met jullie delen!

Lees het uitgebreide recept met do's en don't vanuit mijn mijn zoektocht hier: http://kleinstukjedan.nl/de-zeeuwse-bolus/.

het recept:

10 x Zeeuwse bolus

210 ml handwarme melk
35 gram ongezouten roomboter, op kamertemperatuur
1 klein ei op kamertemperatuur
350 gram Tarwebloem extra of andere goede (!) kwaliteit bloem (van de molen)
1 zakje droge gist (7gram)
4 gram zout
500 gram bruine basterdsuiker
klein theelepeltje kaneel
Stevige Keukenmachine met deeghaken

Verwarm melk en evt. boter in de magnetron. Een koelkast ei leg je even een paar minuutjes in een bakje met warm kraanwater.

Meng de bloem, zout en gist door elkaar in je mengkom. Maak daarin een juskuiltje waar je de melk en het ei in schenkt. De boter snij je in kleine stukjes en verdeel je over de bloemrand.

Mix op de zachtste stand tot de ingrediënten een beetje gemengd zijn en mix daarna op middelmatige stand ca. 8 minuten verder. (Kitchenaid stand 2 was bij mij voldoende). Het deeg is goed als het plakt als een post-it en je er voorzichtig een dun vliesje van kunt trekken.

Zet een bakje heet kraanwater onderin je oven (die uit is) en zet je beslagkom daarboven op je ovenrek voor 15 minuten.

Meng ondertussen de bruine suiker met de kaneel op een grote plaat, of schaal van minimaal 35 cm breed.

Haal het deeg na de 15 minuten uit de oven en maak er 10 bolletjes van ca. 55 gram van.

Rol de bolletjes 1 voor 1 door de suiker tot worstjes van 15 cm. Hoe meer suiker je eraan rolt hoe plakkeriger straks, dus doe je best. Ik wreef ze ook nog door mijn met suiker besmeurde handen.

Zet de rolletjes weer terug in de oven met daar onderin een nieuw bakje warm water. 15 minuten laten staan.

Rol de nu wat dikkere, nattige rolletjes opnieuw door de suiker tot pillen van ca 35 cm. Draai ze daarna op tot een bolus, het begin draai je om je duim en het geheel draai je niet te strak op zodat de bolus nog ruimte heeft om te rijzen. Het uiteinde vouw je onder de bolus.

Leg de bolussen op een met bakpapier beklede bakplaat en dek af met een vochtige theedoek. Laat rusten voor 45 minuten op een andere warme, liefst iets vochtige plek. Ik zet ze op mijn fornuis, boven de oven die ik al rustig aan ga voorverwarmen naar uiteindelijk 250 graden.

Bak de bolussen 6 minuten met onderin je oven een bakje koud water! Dit zorgt voor stoom zodat je bolussen niet uitdrogen!
Keer ze daarna gelijk om op een bord en laat afkoelen. Evt. schep je wat natte suikerdrap van de schaal waarop je ze liet rijzen of je bakplaat over de bolussen.

Als de bolussen grootendeels afgekoeld zijn, dek je ze af met huishoudfolie. Ze zweten dan nog verder en worden nog plakkeriger.


Bon Appetit!

www.kleinstukjedan.nl: Onweerstaanbare recepten
www.facebook.nl/kleinstukjedan: nieuwe recepten op je wall

Re: Het recept om thuis Zeeuwse Bolussen te maken

oh jee, deze had ik nou niet willen lezen.. ;)  :D

Ziet er heerlijk uit.

Wat bedoel je met bloem extra? Ik haal zelf ook graag bloem en meel bij de molen. Inderdaad is deze van heel mooie kwaliteit. Maar bedoel je de patent bloem, of juist Zeeuwse bloem?

3

Re: Het recept om thuis Zeeuwse Bolussen te maken

Sorry Mieperdepiep;-)

Bloem van de molen is echt lekkerder hé!
Voor de bolussen heb je extra of patentbloem nodig! Met goede eiwitkwaliteit!

Succes bij het maken!

www.kleinstukjedan.nl: Onweerstaanbare recepten
www.facebook.nl/kleinstukjedan: nieuwe recepten op je wall

4

Re: Het recept om thuis Zeeuwse Bolussen te maken

Extra zo heet patentbloem bij sommige molens

www.kleinstukjedan.nl: Onweerstaanbare recepten
www.facebook.nl/kleinstukjedan: nieuwe recepten op je wall

Re: Het recept om thuis Zeeuwse Bolussen te maken

Dank!

6

Re: Het recept om thuis Zeeuwse Bolussen te maken

heerlijk!!
ga ik zeker uitproberen.

bolussen kunnen mij niet plakkerig genoeg zijn :D

7

Re: Het recept om thuis Zeeuwse Bolussen te maken

Dankjewel voor het delen van jouw recept en het uitproberen.
Het lijkt me fantastisch. Dat "kleven" hoor echt.
Mijn moeder (91jr) is een Zeeuwse. Als de bolussen lukken ga ik haar blij maken met deze traktatie.... :P
In Zeeland heb je allerlei recepten van bolussen. Bij de éne bakker smaken ze net even anders dan bij de andere. Zal wel volgens geheim recept zijn. Ik ben in elk geval heel blij met jouw bolusrecept....

Zelf kan ik de bolussen niet proeven ivm mn glutenvrij dieet. Misschien ga ik proberen om ze van glutenvrij meel te maken?

Ik kook en bak glutenvrij :-))

8

Re: Het recept om thuis Zeeuwse Bolussen te maken

Laat ik nu gek zijn op bolussen, dank voor het delen van het recept.Wat hoeven ze toch maar kort in de oven!
Willy

9

Re: Het recept om thuis Zeeuwse Bolussen te maken

Kort hé Willy! Kreeg de tip van een bezoeker; moeten net tegen het gaar aanzitten. En vanaf dat ik ze korter ging bakken smaakte ze direct beter; verser, plakkeriger en smeuïg!

www.kleinstukjedan.nl: Onweerstaanbare recepten
www.facebook.nl/kleinstukjedan: nieuwe recepten op je wall

10

Re: Het recept om thuis Zeeuwse Bolussen te maken

Ze gaan nu de oven in...ik ben heel benieuwd

11

Re: Het recept om thuis Zeeuwse Bolussen te maken

Pinqui schreef:

Ze gaan nu de oven in...ik ben heel benieuwd

Na 6 minuten vlug omkeren op een kartonnetje of koud bord en als ze bijna afgekoeld zijn met plastic folie afdekken! Als ze helemaal afgekoeld zijn, vind ik ze het allerlekkerst. En, gelukt?

www.kleinstukjedan.nl: Onweerstaanbare recepten
www.facebook.nl/kleinstukjedan: nieuwe recepten op je wall

12

Re: Het recept om thuis Zeeuwse Bolussen te maken

ik ben nog bezig....had een stapje niet goed gelezen....45 minuten een doek op hun kop.
Ik oet nog even wachten dus, maar so far ruikt mijn keuken zoet, plakken de bollussen gigantisch en lijken ze ook nog eens op een bolus.
Zodra ze klaar zijn krijg je een update van me.

13

Re: Het recept om thuis Zeeuwse Bolussen te maken

Ze waren heerlijk...nog niet perfect maar we gaan weer verder prutsen...rhnx voor een leuk en lekker recept!!

14

Re: Het recept om thuis Zeeuwse Bolussen te maken

Ben benieuwd jammieeeee Bedankt voor het delen van je recept

Deze hobby is geweldigggggg!!!!