1 Laatst bewerkt door JPS (22-05-2016 21:11)

Onderwerp: Lemon curd variant, heerlijk.

Benodigdheden:
3 - 4 Citroenen
175 gr suiker
1 Zakje Vanillesuiker
2 Volle eetlepels Maizena
3 Eieren
150 Gr Zachte ongezouten boter.
Pan met dikke anti aanbak bodem en liefst zonder scherpe bodemrand.

Voorbereiding:
Rasp de schil van 2 citroenen met fijnste rasp in de pan
Pers de Citroenen uit voor 150 ml Citroensap. (3 tot 4 citroenen)
Snij de boter in blokjes

Bereiding:
Citroenrasp, Suiker, Vanillesuiker, Maizena, Citroensap in de pan doen en even mengen.
Dan de eieren erbij en weer even mengen.
Op laag vuur aan de kook brengen onder voortdurend roeren edit: (bij voorkeur met een siliconen spatel), ook goed over de bodem en langs de bodemrand blijven roeren om aanbakken te voorkomen.
Net voor het kookpunt zal de creme ineens flink indikken.
Direct na het aan de kook brengen van het vuur nemen en de boterblokjes erdoor roeren tot deze opgelost zijn.
Verder laten afkoelen en in pot of schaaltje (met folie op de creme) in de koelkast of diepvries bewaren
Houdbaarheid in de koelkast minimaal 1 week misschien ook wel 3 of 4. Haalt het hier nooit :D

Tips:
Rasp alleen het gele deel van de schil

Wil je absoluut geen vaste deeltjes erin hebben dan de citroensap eerst zeven en de citroenrasp achterwege laten.

Komen er ineens bruine stukjes door de creme dan zijn dat losgekomen  aangebakken stukjes. Je hebt dan je te snel verwarmd of te weinig of niet overal geroerd. Het zal er niet minder om smaken en met wat moeite kun je die stukje eruit scheppen.


Variaties:
In plaats van Vanillesuiker kun je ook vanille extract gebruiken en een paar gram meer suiker gebruiken.

Voor volwassenen kun je na het afkoelen wat advocaat toevoegen, dan wel iets meer maizena gebruiken bij de bereiding omdat het de Lemon curd wat verdund. Zoooooo lekker.

Vervang citroenen eens door limoenen, ook lekker.

Voor een minder zure en meer exotische smaak kun je ook eenzelfde hoeveelheid sap van Passievruchten gebruiken. afhankelijk van de grootte heb je er dan 6 tot 8 nodig. Kom je sap tekort dan is het aan te vullen met sinaasappelsap of citroensap.

Orginele recept uit "DE BAK encyclopedie" het is de vulling van de Mignontaart.

Bak ze.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

2

Re: Lemon curd variant, heerlijk.

Heerlijk, ik heb enorm gesmokkeld door citroensap uit een flesje te pakken en een deel van de suiker verangen door citroenrasp van dr oetker. maar zelfs dan proef je heel erg het verschil met uit een potje...
Morgen dus lekker cupcakes vullen

3

Re: Lemon curd variant, heerlijk.

Ik heb em vorige week ook gemaakt en hij is inderdaad heeeerrrrlijk!! Heb em gelijk in m'n receptenboekje geschreven!
Iedereen vond 'm ook heel lekker en lekker fris!

4

Re: Lemon curd variant, heerlijk.

Hoi Sytske,

Leuk dat je het lekker vind, dat smokkelen deed ik eerst ook maar er gaat toch niets boven vers hoor.

Dit is de matig zure variant, zelf maak ik het wel eens nog zuurder door citroenzuurpoeder (uit Duitsland meegenomen) erdoor te mengen en dan taartje of cupcake af te maken met citroenglazuur van pure citroensap met poedersuiker.

Gr,
John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

5

Re: Lemon curd variant, heerlijk.

dit lijkt me heel lekker,bedankt ,ik zal um zeker een x maken,lemoncurd is één van onze favo's
grt Carla

6

Re: Lemon curd variant, heerlijk.

Gisteren gemaakt. Het is de perfecte zomer vulling voor macarons, cupcakes enz. Bedankt voor het recept.

7

Re: Lemon curd variant, heerlijk.

Hey Pucca,

Leuk te lezen dat je het lekker vond, graag gedaan
En idd ik gebruik het ook voor van alles en nogwat.
Liefst met wat advocaat erdoor, zoooooooo lekkerrrr :P

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

Re: Lemon curd variant, heerlijk.

Sla dit recept ook even op, klinkt namelijk heerlijk. Ben fan van lemom curd!

"Een goede taart, is zijn zonde altijd waard"       Bezoek mijn facebookpagina: Debby's Bakkerijtje

9

Re: Lemon curd variant, heerlijk.

Deze is echt fantastisch en is inmiddels m'n 'vaste' lemoncurd recept geworden :)

10

Re: Lemon curd variant, heerlijk.

Ik lees nu ook in andere topics dat dit recept goed ontvangen wordt.
Blijft fijn om te lezen dat de moeite gewaardeerd wordt :D
Misschien verdient ie ooit wel een keer een plaatsje tussen de lijst met recepten   :think:

Groeten,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

11

Re: Lemon curd variant, heerlijk.

JPS schreef:

Ik lees nu ook in andere topics dat dit recept goed ontvangen wordt.
Blijft fijn om te lezen dat de moeite gewaardeerd wordt :D
Misschien verdient ie ooit wel een keer een plaatsje tussen de lijst met recepten   :think:

Groeten,
John

Dat plekje in de lijst verdient dit recept zeer zeker, heb het vanavond gemaakt en oh oh wat is het lekker. Kan er bijna niet vanaf blijven haha. En super makkelijk inderdaad. Die hou ik erin !!
Groetjes, Carin

12

Re: Lemon curd variant, heerlijk.

Ik had dit topic gemeld met de suggestie om deze op te nemen in de lijst met vullingen.
Er is helaas geen reactie op geweest. Jammer maar het zij zo.
Wellicht als het ineens weer herontdekt wordt, wie weet?

Ach, niet in de lijst staan heeft ook zo z'n voordeel.
Kun je je mooi onderscheiden van de taartenbakkers die dit recept niet kennen ;)

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

13

Re: Lemon curd variant, heerlijk.

@JPS bedankt voor het recept, zal dadelijk gelijk citroen+limoen (limoen, als het in de winkel ligt ) halen om het recept te proberen.

Vers proef je :thumb:

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

14

Re: Lemon curd variant, heerlijk.

Jippie! Ik heb eindelijk weer eens een aanvraag voor een taart met lemon curd en kon dus vandaag mooi je recept proberen  :)

Hij is inderdaad heerlijk! Veel romiger en voller dan die die eerst maakte  :Y (recept 2 van de site)

Dank je wel voor het delen  :thumb:

(en ik hoop dat de vulling de taart gaat halen...  :o  :9 )

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

15

Re: Lemon curd variant, heerlijk.

Hmmmm lekker lijkt me dat!! :Y Ga ik eens gauw proberen. Voor welke maat taart is deze inhoud??

16

Re: Lemon curd variant, heerlijk.

@Pandora, dit is ruim voldoende voor een 25 cm taart, ligt er natuurlijk wel aan hoe dik je de laag wilt maken.
Wat je over houd doe je gewoon in de vriezer in een potje met folie om het af te dekken. Kun je zo nog wel een half jaar bewaren.

suc6,
john

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

17

Re: Lemon curd variant, heerlijk.

JPS schreef:

@Pandora, dit is ruim voldoende voor een 25 cm taart, ligt er natuurlijk wel aan hoe dik je de laag wilt maken.
Wat je over houd doe je gewoon in de vriezer in een potje met folie om het af te dekken. Kun je zo nog wel een half jaar bewaren.

suc6,
john

Dank je!! :)

18

Re: Lemon curd variant, heerlijk.

Hallo, dit is een hele late reactie waarschijnlijk, maar ik heb net de lemon curd ook gemaakt. Nu gebruik ik voor het eerst lemon curd en heb ik dus geen idee hoe het eruit moet zien? Iemand een foto/oschrijving?

Groet,
Mascha

19

Re: Lemon curd variant, heerlijk.

Hoi  Mascha, het is een beetje afhankelijk van de kleur van je eierdooiers maar zo zou het er ongeveer uit moeten zien:
http://1.bp.blogspot.com/_NP1CqlWhRC4/TP30WgFUn9I/AAAAAAAABX4/24b7BVCgXdI/s640/11.jpg

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

20

Re: Lemon curd variant, heerlijk.

Als iedereen hem zo lekker vind zal ik hem toch ook eens gaan proberen.

Groetjes Gerien

21

Re: Lemon curd variant, heerlijk.

net gemaakt van 2 sinaasappels en 1 citroen,
en o wat is het lekker :9  :9

staat af te koelen, is voor taart die ik maandag ga maken.

22

Re: Lemon curd variant, heerlijk.

:shh: netgemaakt smaakt ie echt nog lang zo lekker niet als 2 dagen oud :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

23

Re: Lemon curd variant, heerlijk.

Carien schreef:

:shh: netgemaakt smaakt ie echt nog lang zo lekker niet als 2 dagen oud :)

oei, als ik dan maar genoeg voor de taart overhou :D

24

Re: Lemon curd variant, heerlijk.

omakneeltje schreef:
Carien schreef:

:shh: netgemaakt smaakt ie echt nog lang zo lekker niet als 2 dagen oud :)

oei, als ik dan maar genoeg voor de taart overhou :D


:lol:

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.